Dacia viert 10-jarig jubileum
Meer dan drie miljoen verkochte auto’s en voor het tweede opeenvolgende jaar de grootste stijger in Europa – het succesvolle Dacia is niet meer weg te denken, terwijl het merk ‘pas’ tien jaar actief is. Genoeg reden voor een feestje!
Het van oorsprong Roemeense Dacia maakte in 2005 zijn entree maakte op de Europese automarkt. Na de overname door de Renault Groep werd de lancering van het merk ingeluid met de Dacia Logan, die toen voor ruim onder de tienduizend euro werd aangeboden. Het bleek een gouden greep. In het afgelopen decennium is Dacia uitgegroeid tot een succesvol automerk met een sterk marktaandeel. In 2014 verkocht Dacia voor het eerst meer dan 500.000 auto’s in twaalf maanden, een groei van bijna 20 procent ten opzichte van 2013. Dacia viert het jubileum met een speciale 10th Anniversary-uitvoering van elk model (behalve de Dokker Van). Ze zijn te herkennen aan de kleur Bleu Cosmos die exclusief aan deze gelimiteerde versies is voorbehouden. De kleur blauw komt ook subtiel terug in het interieur. Optioneel – maar alleen beschikbaar voor de jubileum-Dacia’s – is het nieuwe Media Nav Evolution infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen en heel veel moderne functies. De nieuwe Dacia 10th Anniversary-modellen zijn voor het eerst te zien op de AutoRAI ( 17-26 april).