![Een blauwe BYD Atto 3 SUV met ernstige frontale schade die een crashtest ondergaat in een binnenfaciliteit. De Euro NCAP- en CAERI-logo's zijn zichtbaar op het voertuig. Het puin ligt verspreid over de auto.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/625570-640x480.jpg)
BYD Atto 3 blijkt behoorlijk veilig in crashtest
Sterrenregen bij Euro NCAP
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
De tijden dat je in een Chinese auto moet vrezen voor je leven, zijn wel voorbij. Het in Europa kakelverse BYD bewijst dat nog maar eens bij de laatste ronde crashtests van Euro NCAP. De elektrische crossover Atto 3 tikt daarbij namelijk gewoon de maximale score binnen!
Vijf sterren voor BYD Atto 3
Écht onveilige auto’s worden in Europa door de alsmaar strenger wordende veiligheidseisen niet meer gebouwd. Het komt echter nog wel eens voor dat auto’s niet de maximale score binnenhalen op de crashtest van Euro NCAP. De normen voor die test worden namelijk ook steeds strenger, met name als het gaat om de werking van de actieve veiligheidssystemen.
De arme Atto 3 in kwestie is gelukkig niet voor niets naar het eeuwigdurende verwezen. Het model krijgt namelijk vijf sterren opgespeld. Volgens Euro NCAP is de elektrische crossover veilig gebleken in de verschillende crashtests. Ook de actieve veiligheidssystemen zijn volledig up-to-date. Zowel bij een frontale als zijdelingse botsing hoef je je als inzittende weinig zorgen te maken dat je ernstig letsel oploopt in de Atto 3.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/625564-1140x641.jpg)
Sterrenregen
De BYD Atto 3 is de meest opvallende kandidaat in de laatste serie crashtests van Euro NCAP. Bij auto’s als de Mazda CX-60, BMW X1 en 2 Serie Active Tourer en de Mercedes-Benz EQE ligt het immers toch wat meer in de lijn der verwachting dat ze de maximale score behalen. Ook de vernieuwde SEAT Ibiza en Arona sleepten een keurige vijf sterren in de wacht, net als de geüpdatete Volkswagen Golf. Die laatste kreeg er onder meer een centrale airbag, een extra gordelspanner, een kruispuntassistent en vermoeidheidsdetectiesystemen bij.
Geen maximale score
Twee auto’s in de serie kregen niet de maximale score. Dat zijn de in China geproduceerde Citroën C5-X en de nieuwe Mobilize Limo van Renault-dochteronderneming Mobilize. Aan die twee auto’s kende Euro NCAP twee sterren toe. De testorganisatie zegt daarbij wel dat de auto’s over het algemeen goed presteerden, maar het ontbreken van bepaalde veiligheidssystemen ervoor zorgt dat ze niet de maximale score behaalden.
Alle resultaten van de laatste serie crashtests zijn te vinden bij Euro NCAP.
![Een blauwe BYD Atto 3 SUV die een frontale crashtest met geactiveerde airbags ondergaat, uitgevoerd door Euro NCAP, in een gecontroleerde omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/625568-1-640x480.jpg)
![Bovenaanzicht van een gecrashte grijze BYD Atto 3 met zichtbare schade en crashtestdummy's erin, op een testplatform met de markering "Euro NCAP", wat aangeeft dat dit onderdeel is van een crashtestexperiment voor voertuigveiligheid.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/625564-360x270.jpg)
![Een zilverkleurige BYD Atto 3 SUV ondergaat een crashtest bij een Euro NCAP-faciliteit, weergegeven vanaf de voorkant met zichtbare impactschade aan de rechterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/625560-1-360x270.jpg)