BMW wint ‘Engine of the Year’-verkiezing
De ‘International Engine of the Year Awards’ zijn weer uitgereikt. Tijdens de jaarlijkse verkiezing voor de beste motor ging BMW met vier onderscheidingen naar huis. De plug-inhybride aandrijflijn van de BMW i8 werd uitgeroepen tot overall winnaar.
De aandrijflijn van de i8, BMW’s plug-inhybride sportwagen, bestaat uit een 1,5-liter driecilinder turbomotor en een elektromotor. De compacte benzinemotor die de achterwielen aandrijft, werd uitgeroepen tot winnaar in de categorie van 1,4- tot 1,8-litermotoren. De gehele combinatie, waarbij de elektromotor de voorwielen aandrijft, werd verkozen tot ‘best new engine’ en ‘overall winnaar’.
De uiterst efficiënte maar zeer krachtige aandrijflijn van de BMW i8 combineert een vermogen van 266 kW (362 pk) met een verbruik van 2,1 l/100 km (49 gram CO2/km). Deze bijzondere combinatie is ook te danken aan het uiterst lage gewicht van de i8 en het feit dat de sportwagen geheel elektrisch kan rijden (max 37 km).
De 317 kW (431 pk) sterke drieliter zes-in-lijn M TwinPower Turbo van de BMW M3 en M4 won in de categorie 2,5- tot 3,0-liter.
Met de BMW i8 als grote winnaar bij de International Engine of the Year Awards 2015 grijpt Ford voor het eerst in drie jaar naast de hoofdprijs. In 2014 werd de 1,0-liter driecilinder EcoBoost benzinemotor voor het derde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot overall winnaar. Dit jaar pakte de 1.0 EcoBoost wél de overwinning in de categorie ‘under 1.0-litre’.