Alle details over de nieuwe BMW 5 Serie
Bestellen vanaf november, levering begin 2017
Wie alle details van de nieuwe zevende generatie BMW 5 Serie op een rij zet, kan zelfs de omvang van J.K. Rowlings zevendelige Harry Potter-reeks overtreffen. Alleen het officiële BMW-persbericht telt al meer dan zeventig pagina’s. De nieuwe 5 Serie heeft gewoon teveel om op te noemen. Één conclusie is wel op zijn plaats: de nieuwe BMW 5 Serie maakt op alle fronten grote stappen voorwaarts, maar heeft een traditioneel design. Met reden hoor. Iets met ‘never change a winning team’…
7,6 miljoen stuks
Dr. Ian Robertson, lid van de raad van bestuur bij BMW AG en verantwoordelijk voor Sales en Marketing, vertelt waarom. “Voor onze klanten vertegenwoordigt de BMW 5 Serie ons merk als geen ander model”, zegt hij. “Al vele jaren is de 5 Serie het bestverkochte model in zijn segment. Tot nu toe hebben meer dan 7,6 miljoen automobilisten gekozen voor de BMW 5 Serie. Het nieuwe model zet de familietraditie voort.”
[video-1]
Meer ruimte
Goed, wat heeft de nieuwe BMW 5 Serie allemaal te bieden? Laten we beginnen met meer ruimte. Niet heel onbelangrijk. De BMW 5 Serie sedan is 4.935 mm lang (+36 mm), 1.868 mm breed (+6 mm) en 1.466 mm hoog (+2 mm). De wielbasis is gegroeid met 7 mm naar 2.975 mm. In alle opzichten groter dus.
100 kilogram lichter
Doordat BMW gebruikmaakt van een lichtgewicht constructie weegt de nieuwe 5 Serie tot honderd kilogram minder dan het uitgaande model. BMW combineert aluminium, staalsoorten met een hoge treksterkte en magnesium voor deze gewichtsreductie.
[parallex-1]
Portieren
Saillant detail: het frame van een portier van de 5 Serie weegt slechts zes kilogram, inclusief deurgreep en slot. Delen als de motorkap, de kofferklep, verstevigingsbalken in de motorruimte, dwarsbalken achterin, het dak en de portieren zijn gemaakt van aluminium. Vooral de ‘hoge’ componenten dus, zodat de 5 Serie een laag zwaartepunt heeft.
Aerodynamica
Ook op het gebied van aerodynamica zet de nieuwe 5 Serie grote stappen vooruit. Sterker nog: de sedan is aerodynamisch gezien het meest efficiënte model van dit moment. Hoe heeft BMW dat bereikt?
[gallerij-1]
Lamellen
Onder meer door een actief luchtkleppensysteem dat de lamellen in de grille en in de onderste luchtinlaten automatisch opent als meer koellucht nodig is. De bumpers en wielkasten zijn voorzien van slimme systemen die de luchtweerstand helpen verlagen. Verder is de BMW 5 Serie van geoptimaliseerde panelen met luchtstroomgeleiders onder de auto.
Interieur
Het interieur van de nieuwe 5 Serie is typisch BMW. Niet schokkend, wel overzichtelijk. “Met de zevende modelgeneratie hebben we de kwaliteit van de afwerking verhoogd en het weergave- en bedieningsconcept verbeterd”, zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design.
[gallerij-2]
iDrive met 10,25-inch touchscreen
In de 5 Serie debuteert het nieuwste generatie iDrive-systeem met een forse 10,25-inch touchscreen. De bediening van het infotainmentsysteem kan met een Controller-knop, een touchscreen, spraak of via gebarenbediening (BMW gesture control). Het infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay.
[parallex-2]
Display Key standaard
Voor de gadgetfreaks: een slimme Display Key is standaard. Met deze sleutel kun je de auto zelfstandig laten parkeren in krappe ruimtes. Een vergelijkbaar systeem heeft de Mercedes-Benz E-Klasse. En kunnen we ook internetten? Kein problem. De 5 Serie is leverbaar met wifi-connectie voor tot wel tien apparaten, al kunnen er maar vijf personen in de auto zitten. Ach, het gaat om het idee.
[gallerij-3]
Head-Up Display
Ook leuk: de nieuwste generatie van de BMW Head-Up Display met een resolutie van 800 x 400 pixels: ongeveer 70 procent groter dan die in het huidige model.
10 liter meer bagageruimte
De bagageruimte komt uit op 530 liter, tien liter meer dan voorheen. De achterbank is standaard neerklapbaar in de verhouding 40:20:40. De kofferklep opent en sluit optioneel automatisch met de autosleutel of door middel van je voet onder de achterbumper te bewegen.
Kleuren in overvloed
Er is straks keuze uit maar liefst 21 kleuren. Tijdens de marktintroductie op 11 februari 2017 zijn twee unilakken en elf metallic lakken verkrijgbaar. In de loop van volgend jaar komen daar nog zes BMW Individual-lakken en twee BMW Individual Frozen-lakken bij. De koper kan voorts kiezen uit zeventien verschillende lichtmetalen wielen van 17 tot 20 inch in diameter.
[gallerij-4]
Bekende uitvoeringen
Het aanbod uitvoeringen klinkt heel vertrouwd. Er is keuze uit een Sport Line, Luxury Line en M Sport. Die laatste biedt sportievere bumpers, andere uitlaatpijpen, een verlaagd M Sport-onderstel en M-wielen in de maat 18-inch (19-inch optie).
De zuinigste
Het motorengamma bestaat bij de marktintroductie uit vier motoren met achterwiel- of vierwielaandrijving (xDrive). De zuinigste is de 520d EDE (komt in maart 2017) met 140 kW (190 pk) en een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km. Dan volgt een BMW 530e iPerformance (plug-inhybride) met 185 kW (252 pk) en een elektrische actieradius van 45 kilometer.
[gallerij-5]
Ook als plug-in hybrid
BMW koppelt alle motoren aan een achttrapsautomaat, behalve de 520d (handgeschakelde zesbak). Zoals gewoonlijk breidt BMW het programma later uit met een M5, die nog sneller is dan het voorlopige topmodel: de 550i xDrive met 340 kW (462 pk) en een 0-100-tijd van 4,0 seconden. Kijk voor de specificaties van alle motoren onder dit bericht.
[parallex-3]