‘Bijtelling PHEV’s in 2017 flink hoger dan nu’
Vanaf 2017 nog maar twee bijtellingscategorieën
De Tweede Kamer heeft ingestemd met een voorstel om het bijtellingstarief van auto’s met een CO2-emissie van 1 tot 50 g/km (PHEV’s) met ingang van 2017 te verhogen naar 22 procent. In een eerder plan zou Den Haag de bijtelling op nieuwe PHEV’s stapsgewijs verhogen naar 17 % in 2017, 19 % in 2018 om pas in 2019 uit te komen op 22 %. Daar ziet de Tweede Kamer nu van af.
“Plug-in hybride auto’s passen niet meer binnen het kabinetsbeleid om zeer zuinig rijden fiscaal te stimuleren”, zo valt te lezen in de originele Autobrief II. “Het beleid is namelijk ingehaald door de techniek. Daarom wil het kabinet de belastingvoordelen voor plug-ins de komende jaren afbouwen.” Maar dat afbouwen in de komende jaren zit er mogelijk niet in. Vanaf 2017 zou de bijtelling gelijk zijn aan auto’s met een CO2-uitstoot van boven de 51 g/km.
Twee bijtellingscategorieën
Met ingang van 2017 bestaan er mogelijk nog maar twee bijtellingscategorieën: 4 procent voor emissieloze auto’s en 22 procent bijtelling voor de rest van het wagenpark. Het halftarief voor plug-inhybrides op de wegenbelasting blijft van kracht tot en met 2020. De Tweede Kamer hoopt op deze manier ex-leaseauto’s met een stekker langer aantrekkelijker te houden voor de particuliere koper. Vermoedelijk ontstaat door deze plannen, als de Eerste Kamer definitief groen licht geeft, aan het einde van dit jaar een run op PHEV’s omdat voor plug-inhybrides met een CO2-emissie van 1 tot 50 g/km nu nog een bijtellingstarief van 15 % geldt.