Autotest – Volvo XC90 Recharge T8 (2021)
De ideale gezinsauto
De XC90 is het vlaggenschip van Volvo en is al weer bijna twintig jaar op de markt. Toch behoort het huidige model pas tot de tweede generatie. Hij heeft nu wel een kleine opfrisbeurt gekregen, waardoor hij er weer even tegenaan kan.
Familie SUV
Het grootste model dat je bij Volvo kunt kopen is de XC90. Er gaan met gemak zeven personen in. De Recharge-uitvoering heeft een plug-in hybride aandrijflijn, waardoor hij behoorlijk zuinig is, zolang je hem maar netjes oplaadt. De elektromotor zorgt bovendien voor een extra comfortabele rijervaring.
51 kilometer
De XC90 kan het als de beste: lekker zweven over het asfalt. Zeker als je kiest voor luchtvering heb je het idee alsof je op een vliegend tapijt zit. Maar wat blijkt, het kan nog comfortabeler. Dankzij een elektromotor op de achteras en een accupakket (11,8 kWh) rijdt de XC90 zo’n 51 kilometer muisstil op stroom.
Het is eigenlijk wel een rare ervaring, als je het gaspedaal indrukt en in alle stilte de torenhoge SUV in beweging brengt. Maar comfortabel is het zeker, want de acceleratie verloopt lineair. Bovendien gaat het nog rap ook, want een elektromotor heeft al het koppel direct beschikbaar.
Korreltje zout
De fabrieksopgave van 51 kilometer moet je wel met een korreltje zout nemen. Wij komen tijdens onze test in het buitengebied niet verder dan 40 kilometer. In de stad komt de plug-in hybride aandrijflijn beter tot zijn recht en is de opgegeven actieradius redelijk haalbaar.
Laden kan bij een openbaar laadpunt of thuis met een wallbox tot 3,7 kW. Binnen enkele uren is het accupakket weer vol, maar je kunt ook tijdens het rijden laden. Dit kan via het regeneratief remsysteem, maar de benzinemotor kan ook een handje helpen met het laden. Dit kost uiteraard wel benzine en raden we daarom af als het echt niet nodig is.
390 pk
De elektromotor ligt op de achteras, maar voorin ligt een 2,0-liter viercilinder benzinemotor. De motoren zijn samen goed voor 390 pk (286 kW) en 620 Nm koppel. Het is voldoende voor een indrukwekkende 0-100-tijd van 5,8 seconden.
Ook dat is een bijzondere ervaring in de statige SUV. Het vermogen zorgt ook voor een indrukwekkend trekgewicht, namelijk tot 2400 kg. Voor een plug-in hybride is dat zeer netjes. Een paardentrailer of een trailer met een flinke boot is dan ook geen probleem voor de XC90.
De topsnelheid van de 390 pk sterke SUV is begrenst op 180 km/u, zoals vanwege veiligheidsredenen bij alle nieuwe Volvo’s het geval is.
Nieuwe kleuren
En wat is er dan nieuw aan het buitenkant van deze vernieuwde versie? Niet veel eigenlijk. Onder het mom van “never change a winning team”, is het exterieur grotendeels hetzelfde beleven. De grille en de bumpers zijn wel wat aangepast en er zijn enkele nieuwe wieldesigns. Ten slotte zijn er ook nog een aantal nieuwe carrosseriekleuren, zoals bijvoorbeeld die van onze testauto: Pebble Grey.
Voor het hele gezin
De XC90 biedt dankzij drie zitrijen plaats aan zeven personen. Op de tweede zit-rij kunnen drie volwassenen comfortabel naast elkaar zitten en de stoelen kunnen individueel van elkaar verschoven worden. De achterste zit-rij is alleen geschikt voor kinderen, maar zelfs daar kom je bekerhouders, opbergruimte en ventilatieroosters tegen.
Uiteraard kun je alle stoelen naar beneden klappen, waardoor er een gigantische ruimte ontstaat. Vertel je vrienden en familie niet dat je een XC90 hebt, want je bent de eerste die ze bellen bij een verhuizing.
Massage
Het is geen straf om lang achter het stuur van de XC90 te zitten. De stoelen zitten werkelijk voortreffelijk en als je toch wat last van je rug krijgt, zet je gewoon de stoelmassage aan. Uiteraard zijn de stoelen ook voorzien van verwarming- en koeling, net zoals de buitenste stoelen op de tweede zit-rij. Je kunt de voorstoelen uiteraard elektrisch verstellen, inclusief lendensteun en lengte van de zitting.
Scandinavisch design
Het dashboard straalt klasse uit. Ze hebben het strak en zakelijk gehouden, zonder dat het klinisch en kil aanvoelt. Typisch Scandinavisch design dus. De kristallen versnellingshendel van de Zweedse glasfabrikant Orrefors is een eyecatcher en zet de toon in het interieur.
Op het dashboard wisselen hout en leer elkaar af en alle aandacht gaat naar het centraal geplaatste infotainment scherm. Het scherm reageert vlot en de menu’s zijn overzichtelijk. Er zijn snellere systemen op de markt, maar er valt eigenlijk niets te klagen. Uiteraard is het systeem geschikt voor Apple Carplay en Android Auto.
Safety first
Veiligheid staat voorop bij Volvo. De XC90 zit dan ook boordevol met veiligheidssystemen. Denk aan City Safety met Autobrake, wat zowel overdag als ’s nachts voetgangers, fietsers en grote dieren herkent en dan automatisch afremt. Nieuw is Connected Safety. Met dit systeem kan de XC90 andere Volvo-rijders via de cloud waarschuwen voor mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties zoals een glad wegdek of een stilstaande auto langs de weg.
Pilot Assist is verbeterd, waardoor je nu op de snelweg nog weinig zelf hoeft te doen. Met een simpele druk op de knop blijft de auto keurig binnen de lijntjes en houdt hij automatisch afstand tot je voorligger. Handen op het stuur is nog wel verplicht, zodat de auto weet dat je de boel in de gaten houdt.
Prijzen Volvo XC90 Recharge
De XC90 blijft een van de beste SUV’s voor grote gezinnen. Dankzij de plug-in hybride aandrijflijn is hij nog comfortabeler en is hij bovendien wat zuiniger. Op lange afstanden zul je echter voornamelijk gebruikmaken van de krachtige benzinemotor, die wel een slokje lust. Meer daarover in de rijtest-video hieronder.
De Volvo XC90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid is er vanaf 83.995 euro. De optielijst is lang en wie zich daar niet kan inhouden gaat al snel over de 100.000 euro heen, zoals bij onze testauto het geval is.
Wil je meer details en weten hoe hij rijdt? Bekijk dan snel de rijtest video: