Autotest – Volkswagen Up! GTI
Hoe GTI-waardig is deze stadsauto?
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Zie je jezelf graag rijden in een sportieve auto, maar kun je in de straat bijna nergens fatsoenlijk parkeren? En wil je je niet blauw betalen aan brandstofkosten? Dan heeft Volkswagen een interessant alternatief: de nieuwe Up! GTI.
Jawel, je leest het goed. Na de middelgrote Golf en de compacte Polo is nu ook de kleine Volkswagen Up! leverbaar als GTI. Een echte GTI met alle bijbehorende kenmerken, maar dan in zakformaat, zoals die achttien jaar geleden ook werd geïntroduceerd in de vorm van de Lupo GTI.
LEES OOK: Autotest – Volkswagen Golf 1.5 TSI (2017 facelift)
Knipoog naar originele Golf GTI
Volkswagen vergelijkt de nieuwe Up! GTI echter met de allereerste Golf GTI uit 1976. Behalve dat ze elkaar qua vermogen, acceleratie en gewicht nauwelijks ontlopen, zijn ze ook allebei herkenbaar aan de rode streep in de grille, dubbele zwarte strepen op de flanken en stoelbekleding in Schots ruitpatroon. Iets wat de Lupo GTI bijvoorbeeld niet had.
Ook is het kleurenaanbod van de nieuwe Up! GTI hetzelfde als dat van zijn vroege voorvader: rood, zwart, wit en zilvergrijs. Verder is de sportieve stadsauto voorzien van een agressiever ontworpen voorbumper, verchroomde uitlaatpijp, dakspoiler, opvallende lichtmetalen 17-inchwielen en GTI-logo’s.
Hoeveel pk?
Als Volkswagen de letters GTI op een auto plakt, creëert het bepaalde verwachtingen. En dat is bij de kleine Up! niet anders. Een GTI moet merkbaar sneller accelereren en sportiever aanvoelen dan de overige uitvoeringen. Daarom heeft Volkswagen de bestaande 1.0 TSI driecilinder benzinemotor uit de huidige Up! voorzien van nieuwe software en een grotere turbo.
Het vermogen steeg tot 85 kW (115 pk) en de maximale trekkracht bedraagt nu 200 Nm tussen 2.000 en 3.500 t/min. Daarmee sprint de Up! GTI in 8,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 196 km/u. Het 15 mm verlaagde onderstel, aanpassingen aan de wielophanging en grote wielen met platte banden (maat 195/40 R17) zorgen samen voor meer tractie en stabiliteit.
Eerste indruk?
Laten we beginnen met het feit dat het flink regende in de omgeving van Monaco, waar wij de nieuwe Volkswagen Up! GTI aan de tand mochten voelen. Dus het volledige prestatiepotentieel konden we sowieso niet ontdekken, maar afijn. Bij lage snelheden voelt de Up! GTI niet veel anders als elke andere Up! Sturen en schakelen gaat allemaal zeer soepel. De motor reageert niet bijster agressief op het gaspedaal en alleen bij verkeersdrempels en slecht wegdek merk je wat van de stuggere vering.
Wat wel direct opvalt, is het gebrom in de cabine. Niet van de uitlaat en ook niet wat kunstmatig via de speakers te horen is. Voor een extra sportieve rijervaring is een soort trilvork onder de voorruit geplaatst. Hoe meer toeren de motor draait, hoe harder dat ding trilt en hoe harder het gebrom doordringt. Alsof er een dikke sportuitlaat gemonteerd is. Het doet in ieder geval z’n werk, want het draagt inderdaad bij aan de beleving.
LEES OOK: Autotest – Renault Twingo GT
Hoe zit het met de funfactor?
De sprint van 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden is best rap, maar niet uitzonderlijk snel. Bij voluit accelereren vanuit stilstand missen we die abrupte duw in je rug, die echte ‘punch’. Máár, eenmaal op snelheid komt de Up! GTI volledig tot leven. Dan is het model helemaal in zijn comfortzone! De eerste keer dat we de gelegenheid hadden om flink door te trekken, schrokken we er zelfs een beetje van. Nu is het écht leuk. De motor voelt ineens een stuk levendiger. Het is net alsof hij zich alsmaar prettiger voelt naarmate je harder gaat.
Ook op de kletsnatte bergpassen bij La Turbie presteert de Up! GTI alleraardigst. De stabiliteit in bochten is uitstekend. Af en toe zijn de voorwielen naarstig op zoek naar grip. Een beetje glijden over de voorwielen hoort erbij in dit soort weersomstandigheden, maar wel op een veilige manier, geholpen door het niet-uitschakelbare ESP-systeem.
De Up! GTI verdient een dikke voldoende voor zijn funfactor. Hij tovert een glimlach op je gezicht en biedt een hoop ‘beleving’. Maar het is geen auto die je continu uitdaagt om te scheuren. Dat geeft rust. Bovendien is deze Up! nog best comfortabel voor een sportieve topversie.
Het wegdek is in deze afgelegen omgeving op veel plekken niet al te best, maar daar hebben we weinig last van. Doordat de Up! GTI slechts 997 kg weegt, een laag zwaartepunt heeft en er relatief weinig gewicht aan de auto hangt om de carrosserie te doen rollen, zijn geen spijkerharde dempers nodig om tot het gewenste bochtengedrag te komen.
Is ie een beetje luxe?
GTI is niet alleen de bekendste naam voor een sportieve uitvoering, maar vaak ook de meest luxe uitvoering van de reeks. De Up! GTI is standaard voorzien van zo’n beetje alles wat voor deze modelreeks leverbaar is. Denk aan automatische airco, verwarmbare voorstoelen, cruisecontrol, parkeersensoren, Radio Composition met smartphone-integratie en elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbare buitenspiegels.
De GTI-versie voegt daar nog (zeer prettige) sportstoelen met ruitjesmotief aan toe, evenals een met leder bekleed sportstuur (hetzelfde als in de Golf GTI) en rode sfeerverlichting. Op de optielijst staan slechts een panoramadak, Beats-audiosysteem en achteruitrijcamera, al kun je je afvragen of laatstgenoemde echt nodig is in zo’n kleine auto.
Ander ding: veel vierkanter dan een Volkswagen Up! kun je een auto niet krijgen. Het model is bewust zo ontworpen om binnen een lengte van slechts 3,6 meter zoveel mogelijk ruimte te bieden. En dat lukt heel aardig. Je hebt met z’n tweeën voorin niet het gevoel dicht op elkaar te zitten, wat bij de meeste concurrenten wel het geval is. Ook zit je in de Up! GTI lager dan gemiddeld, wat prettiger is bij een sportieve rijstijl.
LEES OOK: Nieuwe Volkswagen Polo GTI (2018) krachtiger dan ooit
Conclusie?
De nieuwe Volkswagen Up! GTI is iets minder ‘hardcore’ dan we stiekem gehoopt hadden, maar zeker niet minder leuk. Natuurlijk kan het allemaal nog sportiever en agressiever, maar daarmee schiet de Up! GTI zijn doel voorbij. Hij richt zich op (jonge) kopers die op zoek zijn naar een flinke dosis rijplezier en sportiviteit voor iedere dag, maar die ook te maken hebben met een steeds beperkter ruimteaanbod in het drukke stadsleven en hoge brandstofprijzen.
Met een praktijkverbruik van grofweg 6,5 l/100 km is de Volkswagen Up! GTI nog best aardig voor de portemonnee. De prijzen beginnen bij 19.840 euro voor de driedeurs. De vijfdeurs is er vanaf 20.215 euro. Het model staat vanaf eind februari 2018 in de Nederlandse showrooms.