Autotest – Renault Twingo GT
Stadsauto met een hoge funfactor
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Renault heeft een rijke historie op het gebied van sportieve hatchbacks. Dus toen bekend werd dat de nieuwe Renault Twingo achterwielaandrijving zou krijgen, werd meteen gespeculeerd over een extra snelle versie als spirituele opvolger van de iconische Renault 5 Turbo. Helaas voor de liefhebber: die komt (voorlopig) niet. Er is wel een extra pittige GT-versie. Hoe leuk is die?
Stadsauto met achterwielaandrijving
Het basisconcept van de Renault Twingo leent zich uitstekend voor een sportieve variant, omdat de compacte stadsauto is voorzien van achterwielaandrijving. We hadden stiekem gehoopt dat de spectaculaire Twin’Run in productie zou gaan, maar dat zou een veel te duur project worden.
Renault bracht wel een paar technici van Renault Sport bij elkaar om een GT-versie te ontwikkelen. Het idee was om een karaktervolle auto te ontwikkelen, met een opvallende uitstraling, een sportiever rijgedrag en extra vermogen. Geen extreem snelle spijkerharde raceversie, maar een leuke onderscheidende auto voor dagelijks gebruik.
LEES OOK: Top-10 bestverkochte automerken van 2017
Kekke uitstraling
En onderscheidend, dat ben je zeker in de Renault Twingo GT. Dankzij de 17-inch lichtmetalen wielen, de striping op het dak en over de flanken, de dubbele uitlaten en Renault Sport-logo’s komt hij een stuk energieker voor de dag.
Binnenin hetzelfde verhaal dankzij de oranje interieurdetails, instaplijsten met Renault Sport-logo, aluminium pedalen en een met leder afgewerkte versnellingspook. Verder is de GT binnenin ongewijzigd. Sportstoelen behoren niet tot de mogelijkheden en je zit net zo hoog als in elke andere Twingo.
0.9 TCe turbomotor
De kleine 0,9-liter driecilinder turbomotor, die op de achteras onder de kofferbak is weggewerkt, kreeg de nodige aanpassingen en levert nu 81 kW (110 pk) en 170 Nm. Dat vonden we in eerste instantie (op papier) een beetje tegenvallen, want daarmee is de GT-versie slechts 20 pk en 35 Nm krachtiger dan de Twingo TCe 90.
Maar direct bij de eerste keer dat we wegrijden, merken we dat de motor toch mooi soepel en alert reageert. Hij klimt goed in de toeren en schakelen gaat via een sportief pookje met mooie korte slagen. Erg plezierig. De sprint van 0-100 km/u in 9,6 seconden is niet bijster snel, maar het gaat om de beleving en dat zit goed. Hij is vooral goed in korte tussensprintjes, maar dat neemt niet weg dat je ook comfortabel 130 km/u kunt rijden.
LEES OOK: Autotest – vernieuwde Renault Captur (2017)
Renault Sport
Dat de technici van Renault Sport zich met het modelletje hebben bemoeid, is vooral te merken aan het onderstel. De Twingo GT is wel iets stugger dan een reguliere Twingo, maar zeker niet te hard voor alledaags gebruik. Toch kun je opmerkelijk hard door een bocht. De stabiliteit is van hoog niveau. Hij is heel speels en beweeglijk. Heeft ook te maken met het gewicht van minder dan duizend kilo. Driften zit er niet in met de Twingo GT. Dat laat het niet-uitschakelbare ESP niet toe en bovendien zal de auto ondersturen (over de voorwielen glijden) als je het echt te bont maakt.
De Twingo GT is kost 18.290 euro. Hij is standaard behoorlijk compleet uitgerust. Onze testauto is uitgerust met het optionele R-Link multimediasysteem met touchscreen, navigatie, Blueetoth en achteruitrijcamera. De meerprijs hiervan bedraagt 995 euro. De technisch identieke Smart ForFour Brabus met standaard automaat is met een prijs vanaf 22.758 euro flink duurder.