
Autotest – Toyota GR Yaris Performance (2020)
Een knetterzotte Toyota en hij is goed!
![]() |
Door Bart Oostvogels. Hoofdredacteur AutoRAI.nl, ZERauto.nl & MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! |

Een hot hatchback moet uitdagen, je kippenvel bezorgen, je laten lachen, maar je ook laten zwijgen van verbijstering. De Toyota GR Yaris is een auto die dat allemaal doet. En misschien nog wel net dat beetje meer. Als Toyota GR Yaris Performance bestaat er geen betere hot hatchback.
GR staat voor…
GR staat voor Gazoo Racing: de performance-afdeling van Toyota waar sportievere modellen worden ontwikkeld. Eerder verscheen al de GR Supra, nu komt de GR Yaris, ook leverbaar als GR Yaris Performance. Het is een hot hatchback, maar wel eentje van een kaliber waar geen enkele autofabrikant een antwoord op heeft. Hoewel een MINI John Cooper Works GP nog redelijk in de buurt komt.
Homologatiespecial
De Toyota GR Yaris dient als homologatiemodel voor de ontwikkeling van de volgende generatie Yaris WRC. In het eerste productiejaar moet Toyota zodoende op z’n minst 25.000 exemplaren produceren. Dat schrijven homologatie-eisen van het WRC voor. Van die 25.000 stuks komen in totaal 9.000 exemplaren naar Europa. Hoeveel exemplaren Nederland in 2021 krijgt, is nog niet bekend bij de Nederlandse importeur. Voor 2020 zijn er in ieder geval tien verkocht.
Mix van platforms
Opvallend is dat de Toyota GR Yaris een driedeurs hatchback is, daar waar de normale Yaris een vijfdeurs hatchback is. Verschillen zijn er ook met betrekking tot het platform. De normale Yaris staat op het GA-B-platform. Bij de GR Yaris is dat deels het geval. Het voorste gedeelte staat op het GA-B platform, maar het achterste gedeelte op het GA-C platform, bekend van onder meer de C-HR en Corolla. Op de achteras heeft de GR Yaris onafhankelijke wielophanging. Dat heeft een immens effect op de wegligging en het bochtengedrag. Komen we snel op terug, stay tuned.
Verlaagde daklijn
Ten opzichte van de vijfdeurs Yaris heeft deze GR-uitmonstering een met 91 mm verlaagde daklijn. Ook opvallend: raamstijlen in de portieren ontbreken. In de stevig uitgeklopte wielkasten monteert Toyota altijd 18-inch lichtmetaal.
“We kunnen van harte de sportstand aanbevelen, dan gaat 70 procent van de aandrijving naar achteren.”
Toyota GR Yaris Performance (2021) – DE BESTE HOT HATCH OOIT! – Review – AutoRAI TV
Aandrijfverdeling
Er is via een speciale 4WD-keuzeschakelaar achter de transmissie keuze uit verschillende 4×4-standen. In de normale stand is de koppelverdeling 60:40 (voor/achter), in de sportstand is dat 30:70 en in de trackmodus zelfs 50:50. We kunnen van harte de sportstand aanbevelen. Wat een heerlijke stand is dat zeg, helemaal in combinatie met de op dit exemplaar aanwezige sperdifferentiëlen op de vooras en achteras. Je kunt ontzettend goed spelen met deze GR Yaris. Driften? Geen enkel probleem. De auto in een drift houden: ook kinderspel. De GR Yaris Performance geeft je bakken vertrouwen, altijd. Ook als het wat spannender wordt.
Carbon en aluminium
Het dak van de GR Yaris is standaard uit carbon vervaardigd en de motorkap en portieren van de driedeurs GR Yaris zijn gemaakt van aluminium. Het leeggewicht van de GR Yaris bedraagt 1.280 kilogram. Toyota heeft de 1.6 turbomotor verder naar achteren geplaatst voor een perfecte balans. Met het oog op balans is ook de accu verplaatst naar de bagageruimte. De auto krijgt zo betere rijeigenschappen en een gunstige gewichtsverdeling.
“Van 0 naar 100 in 5,2 seconden en een top van 230 km/u, in een Yaris! Een Toyota Yaris!!”
261 pk sterk!
De 1,6-liter driecilinder turbobenzinemotor levert 261 pk en liefst 360 Nm aan koppel. Een ruig blok, onderin is ie wat rauw, maar hoe hoger je in de toeren klimt, hoe soepeler hij loopt. Schakelen gaat via een stevig aanvoelende handbak met zes versnellingen. De versnellingsbak is speciaal ontwikkeld om hoge toerentallen aan te kunnen. Een heerlijke bak die een ferme hand vereist. In Japan heeft de driecilinder nog meer power: 272 pk en 370 Nm. In Europa is de krachtbron afgeregeld op 11 pk en 10 Nm minder. Dankzij vierwielaandrijving sprint deze knotsgekke Yaris in 5,2 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/u. Let wel: dit is een Yaris. Een Yaris!! Het is haast te gek voor worden, maar aan de andere kant ook weer briljant.
GR Yaris: basisuitrusting
De basisuitrusting van de 3.995 mm lange GR Yaris bestaat uit onder meer 18-inch lichtmetalen wielen met zwarte remklauwen, GR-sportstoelen met lederen/suède bekleding, een met leder afgewerkt GR-sportstuur, een 8-inch multimediasysteem met DAB+, een USB-aansluiting en 6 speakers. Toyota levert de GR Yaris verder standaard met Smart Entry, automatische airco, elektrische ramen voor, elektrisch inklapbare, verwarmbare zijspiegels, een automatisch dimmende binnenspiegel, Apple CarPlay en Android Auto, zwarte hemelbekleding en meer.
“De GR Yaris is een Nissan GT-R in pocketformaat.”
Premium-versie
Je kunt ook voor de Premium-versie kiezen. Die heeft als extra’s Dunlop SP Sport MAXX 050-banden in de maat 225/40R18, Toyota Touch & Go navigatiesysteem, een JBL Premium audiosysteem met 8 speakers, een head-up display, Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert en parkeersensoren voor en achter.
Performance-versie
Tot slot is er een Performance-versie, de versie die wij van harte kunnen aanbevelen. Die heeft 18-inch gesmede lichtmetalen wielen met kleverig Michelin Pilot Sport 4s-banden (maat: 225/40/R18) met rode remklauwen, een afgedekte motor, speciale GR Circuit wielophanging en een Torsen limited-slip differential (LSD) op de voor- en achteras. Dit zijn zaken die niet terug te vinden zijn op de Premium-uitvoering. De Performance heeft dus ook geen geïntegreerde navigatie. Navigeren kan bij de Performance alleen via Apple CarPlay of Android Auto. Who cares! Een sper op de vooras en achteras wil je gewoon hebben, want daardoor kun je uitstekend ‘vegen’. Als Performance is het pretpakket he-le-maal compleet.
Kleur bekennen
Je hebt overigens keuze uit de volgende volgende kleuren: Precious Black Metallic, Karmina Red Metallic, Platinum White Pearl en Snow White. Karmina Red Metallic staat de Toyota GR Yaris werkelijk beeldig, al zou een witte met Castrol-stickers ook zeker niet misstaan. Punt is dat de GR Yaris er gewoon ongelofelijk lekker uitziet. Een bommetje op wielen. Vet uitgeklopte wielkasten, een agressieve neus met forse luchtinlaten, een forse achterspoiler, twee vuistdikke uitlaten. Qua looks is ie zeker geslaagd.
De vanafprijs van de GR Yaris
Met ingang van 1 januari 2021 ben je voor de Toyota GR Yaris minimaal 53.995 euro kwijt. Een prijsverschil ten opzichte van 3.500 euro ten opzichte van het 2020-tarief. De GR Yaris Performance-versie – inclusief de Torsendifs (LSD) op de voor- en achteras – kost in 2021 alweer 56.495 euro inclusief metallic lak. Veel geld, dat is zeker waar. Maar aan de andere kant ook een fantastische deal. Er is werkelijk geen enkele andere auto op de markt die het totaalpakket van de GR Yaris kan evenaren.
“Dit is met recht een rallyauto voor op straat.”
Rijden in de GR Yaris
De GR Yaris is qua rijgedrag niet te vergelijken met een conventionele Toyota Yaris. Dat komt natuurlijk door de compleet andere hardware. De auto voelt ondanks de wat stijvere set-up nog best comfortabel aan. Je kunt er probleemloos in rondtuffen, zonder vermoeid aan te komen op je bestemming. Maar je merkt aan alles dat hij tempo wilt maken. Hoe hoger het tempo, hoe meer de GR Yaris gaat leven. Regen betekent extra feest. AWD-systeem in standje sport, tractiecontrole en ESP uit, en hoppa: je kunt je lol niet op. Dat het WRC-team van Toyota heeft geholpen met de ontwikkeling blijkt ook uit het feit dat de achteras wordt uitgeschakeld zodra je de handrem activeert. Dit is met recht een rallyauto voor op straat, als GR Yaris Performance helemaal.
Perfect?
Perfect is de Toyota GR Yaris niet. De stoelen staan net iets te hoog, het zicht naar achteren is door de forse C-stijl en smalle achterruit ronduit slecht en het uitlaatgeluid mag wel wat intenser. Maar dat zal je allemaal een spreekwoordelijke worst wezen. De aandrijflijn van deze GR Yaris Performance maakt dat meer dan goed. Wat een pretpakket, wat een feest op wielen. Een kleine hooligan, dat is het. Feitelijk is de GR Yaris een Nissan GT-R in pocketformaat. Een bommetje. Simpelweg de beste hot hatch ooit. Een collectors item. Als de auteur in kwestie de munten had, dan was de GR Yaris de absolute daily driver. Boodschappenauto en scheurijzer ineen. Toyota heeft zichzelf overtroffen, waarvoor hulde.


































