Autotest – Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line
Zoals hij vanaf het begin had moeten zijn.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Als je de huidige Ford EcoSport vergelijkt met het model dat in 2014 in Europa gelanceerd werd, zou je bijna zeggen dat we hier met de volgende generatie te maken hebben. Maar nee, het is dezelfde auto, maar dan ingrijpend vernieuwd. En dat was nodig ook.
Europese auto
Ford haalde de EcoSport in 2014 naar Europa vanwege de toenemende populariteit van compacte SUV’s. Het model was eigenlijk bedoeld voor Zuid-Amerika en India, waar hij ook gebouwd wordt. En dat zag je.
Niet alleen aan de uitstraling, ook de algehele afwerking was niet helemaal zoals we normaliter van Ford gewend zijn. Op basis van klantenervaringen werden later nog wel verbeteringen doorgevoerd en het reservewiel op de achterklep verwijderd, maar echt veel zijn er nooit verkocht, terwijl het compacte SUV-segment toch booming is.
Stoerder en sportiever
Als je nu kijkt naar de Ford EcoSport, dan denk je: zo had hij vanaf het begin moeten zijn. Ford heeft flink geïnvesteerd om zijn compacte SUV aantrekkelijker te maken voor het Europese publiek en dat is goed gelukt.
Die nieuwe neus doet alles. De vernieuwde EcoSport oogt aanzienlijk stoerder en het front sluit mooi aan op dat van de andere SUV’s van Ford. Tevens is de EcoSport voor het eerst leverbaar in de uitvoering ST-Line met een opvallend sportieve uitstraling.
LEES OOK: Ford bouwt 10 miljoenste Mustang
Interieur
Binnenin zien we veel overeenkomsten met de nieuwe Ford Fiesta (rijtest). De EcoSport heeft een compleet nieuw dashboard, verbeterde stoelen en nieuwe opbergmogelijkheden. Ook zijn de gebruikte materialen van hogere kwaliteit en het aantal comfort- en veiligheidsvoorzieningen verder uitgebreid. Een complete metamorfose, kun je wel zeggen.
Ook op het gebied van connectiviteit is niet beknibbeld. De EcoSport is bijvoorbeeld leverbaar met de nieuwste versie van het Ford SYNC-infotainmentsysteem inclusief 8-inch touchscreen en B&O Play audiosysteem. De standaardversie heeft een 4,2-inch kleurenscherm met bluetooth en twee usb-ingangen.
EcoBoost
De Ford EcoSport is uitsluitend leverbaar met de 1.0 EcoBoost driecilinder benzinemotor. En als je denkt dat je daarmee niet uit de voeten komt, klik nog niet weg. Want meer heb je echt niet nodig. De meermaals bekroonde turbomotor is een briljante krachtbron die in de ST-Line 125 pk en 170 Nm naar de voorwielen stuurt. De maximale trekkracht is al bij 1.400 t/min voorhanden en daarmee komt de Ford EcoSport best pittig voor de dag.
Snel wegtrekken bij het stoplicht, vlot invoegen op de snelweg – het gaat allemaal kinderlijk eenvoudig met deze EcoBoost-motor. Niet voor niets is deze motor meermaals verkozen tot ‘International Engine of the Year’, want die staat ook garant voor een gunstig brandstofverbruik en een opmerkelijk soepele en stille loop voor een driecilindermotor.
De 1.5 EcoBlue-dieselmotor met 125 pk stond ook op de planning, maar door de dalende dieselverkoop is die motorisering voor Nederland voorlopig geschrapt.
LEES OOK: Autotest – Ford Focus (2018)
ST-Line
En dan nog iets over de uitvoering ST-Line die wij meekregen. Dit is de sportiefste versie in het aanbod van de EcoSport en wat ons betreft ook de aantrekkelijkste. Sowieso om naar te kijken, maar ook de beweeglijkheid en de stabiliteit van het licht aangescherpte onderstel bevalt goed. De auto is zó makkelijk te manoeuvreren.
Wat ook meespeelt, is dat de EcoSport hoger zit dan de meeste SUV’s in deze klasse. De daklijn is bijna net zo hoog als die van de Ford Kuga. Daardoor zit je ook hoger dan bij de meeste concurrenten en heb je het gevoel in een grotere auto te rijden.
B-Max vervangen
De Ford EcoSport wordt nu (wel) gebouwd in Europa, namelijk in het Roemeense Craiova. De compacte SUV heeft daar de productieplekken overgenomen van de Ford B-Max, die sinds eind 2017 niet meer gebouwd wordt. Door de explosief toenemende vraag naar (compacte) SUV’s is de verkoop van MPV’s immers stevig gedaald. Om diezelfde reden heeft de Nederlandse importeur ook de Ford S-Max en Ford Galaxy uit het aanbod geschrapt.
Door de Ford EcoSport in Europa te produceren in plaats van India, profiteren wij van kortere levertijden en een betere bouwkwaliteit. Europeanen zijn nu eenmaal kritischer op dit gebied.
De door ons gereden Ford EcoSport ST-line is leverbaar vanaf 27.000 euro. De basisversie van de EcoSport (Essential) kost minimaal 22.361 euro.