Auto’s van Toen: Volkswagen Golf Cabriolet
Veertig jaar Volkswagen Golf Cabriolet
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Volkswagen Golf Cabriolet bestaat veertig jaar. In 1979 lanceerde Volkswagen de open variant van de Golf – die het samen met carrosseriebouwer Karmann in Osnabrück had ontwikkeld.
Rolbeugel
Volkswagen liet de Golf Cabriolet ook produceren door Karmann. Opvallend was de rolbeugel tussen de B-stijlen. In de jaren zeventig werd de bescherming van de inzittenden een hot topic en cabriolets kwamen in een wat bedenkelijk daglicht te staan. De vaste rolbeugel moest de passagiers beschermen in het geval van een koprol en bood ook als dat niet gebeurde een solide ankerpunt voor de driepuntsgordels.
“In de jaren zeventig werd de bescherming van de inzittenden een hot topic en cabriolets kwamen in een wat bedenkelijk daglicht te staan – vandaar de vaste rolbeugel tussen de B-stijlen”
Veertien jaar
In 1983 introduceerde Volkswagen de Golf II, maar dat betekende nog niet het einde van de Golf Cabriolet. De cabrioletversie van de oorspronkelijke Golf kreeg in 1987 een facelift en bleef tot 1993 in productie. In veertien jaar produceerde Karmann zo’n 389.000 exemplaren van de Golf I Cabriolet.
“De cabrioletversie van de oorspronkelijke Golf bleef tot 1993 in productie; in veertien jaar produceerde Karmann zo’n 389.000 exemplaren”
Wederom met vaste rolbeugel
De opvolger van de Golf I Cabriolet verscheen in juli 1993 en was gebaseerd op de techniek van de derde generatie van de Golf. Opnieuw was de auto voorzien van een vaste rolbeugel. Geopend was het vouwdak een stuk compacter dan dat van de Golf I Cabriolet – dat als een dik pak stof op de hoedenplank lag. Verder was de Golf III Cabriolet standaard uitgerust met dubbele airbags, ABS en Side Impact Protection.
“De vaste rolbeugel moest de passagiers beschermen in het geval van een koprol en bood ook als dat niet gebeurde een solide ankerpunt voor de driepuntsgordels”
Voorlopig einde
Tot en met 1997 rolden bijna 140.000 Golfs III Cabriolet van de band in Osnabrück. De Golf IV Cabriolet, die in 1998 verscheen, was eigenlijk een flink opgewaardeerde Golf III Cabriolet. Drie jaar later liep het laatste exemplaar van de band in de Karmann-fabriek.
“Tussen 2001 en 2011 – dus tussen de Golf IV en de Golf VI – zijn geen Golf Cabriolets gebouwd”
’Verborgen’ rolbeugels
Het duurde vervolgens tien jaar voordat Volkswagen weer een open Golf introduceerde. Op 17 maart 2011 ging de Golf VI Cabriolet in productie, opnieuw in Osnabrück. Dit was de eerste Golf Cabriolet die voorzien was van ‘verborgen’ rolbeugels. In het geval van een koprol moesten die in een fractie van een seconde omhoog schieten om de inzittenden te beschermen. Verder was deze versie voorzien van een verstevigde voorruitstijl en aanvullende bescherming van de inzittenden.
“In 2016 bouwde Karmann de laatste Volkswagen Golf Cabriolet”
Golf GTI Cabriolet
Volkswagen lanceerde de eerste Golf GTI Cabriolet in 2012 en in 2013 volgde de Golf R Cabriolet. Drie jaar later was het tijdperk van de open Golf voorbij. Van 1979 tot en met 2016 zijn er 770.039 gebouwd.
Wil je een Volkswagen Golf Occasion aanschaffen? Neem dan eens een kijkje op de website van ViaBovag!