Atieva Edna: sneller dan Tesla of Ferrari
Video: supersnelle elektrische bus

Ooit gezien dat een elektrisch aangedreven bestelbus een Ferrari California en een Tesla Model S P90D te snel af is? Eens moet de eerste keer zijn. Maak kennis met de Edna, een prototype van Atieva – een bedrijf waarvan we in de toekomst nog veel zullen horen.
Start-up uit de Verenigde Staten
Atieva is een Amerikaanse start-up onderneming onder leiding van Peter Rawlinson, voormalig Vice President van Tesla en ook voormalig hoofdengineer van de Tesla Model S. Het Chinese autoconcern SAIC Motor heeft een aandeel in het bedrijf. Rawlinson heeft grootse plannen. In de Edna, een omgebouwde Mercedes-Benz Vito, demonstreert het bedrijf een nieuw, veelbelovend platform met elektrische aandrijving.
Atieva heeft de intentie om de techniek op de markt te brengen. Alleen niet in een bus maar in een luxueuze sedan. Dat model moet al in 2018 op de markt komen, gevolgd door twee luxe crossovers in 2020 en 2021.
VIDEO: achtergrondinformatie over Atieva
Hoe Atieva dat allemaal voor elkaar krijgt? Dankzij subsidie van de California Alternative Energy and Advanced Transportation Financing Authority. Atieva kan rekenen op een bedrag van 530 miljoen dollar om een nieuwe fabriek te bouwen in Californië. In deze fabriek kan Atieva op jaarbasis 130.000 auto’s produceren. Modellen krijgen volgens een woordvoerder van het automerk krachtige en efficiënte elektrische aandrijflijnen, innovatieve infotainmentsystemen en autonome rijfuncties.
660 kW vermogen
De Edna maakt gebruik van twee elektromotoren, samen goed voor 660 kW (900 pk). De twee motoren halen hun voeding uit een fors 87 kWh accupakket. Dankzij slimme elektronica is de aandrijflijn in staat alle energie maximaal om te zetten in snelheid. De acceleratie naar 100 km/u neemt maar drie tellen in beslag. Snel genoeg om rappe sportauto’s als de Ferrari California en Tesla Model S P90D te verslaan tijdens een sprint. Onderstaande video is het bewijs.
VIDEO: Dragrace
Opmars van EV-producenten
Na de opmars van Tesla duiken steeds meer bedrijven op met grootste plannen om elektrische auto’s te maken. Behalve Atieva werkt in de Verenigde Staten bijvoorbeeld ook Faraday Future plannen uit. Opvallend detail: bij Faraday Future zijn voormalig medewerkers van Tesla Motors, BMW en Volvo werkzaam.
Grote ambities van Faraday Future
De ambities zijn groot. Het bedrijf beoogt een revolutie in auto-industrie te veroorzaken, niet alleen met bijzondere techniek als autonoom rijden, maar ook met het verdienmodel. Faraday Future wil unieke auto-abonnementen aanbieden en ‘in-vehicle content’, een soort apps voor in de auto.
Leshi Television
Achter Faraday Future zit de Chinese geldschieter Jia Yueting, oprichter en topman van Leshi Television; een Chinese videosite. De eerste elektrische auto van Faraday Future krijgt een 98 kWh batterij en staat voor 2017 op de agenda. Faraday Future heeft in totaal zeven elektrische modellen in petto. Die auto’s moeten straks in een nieuwe fabriek in Clark County’s APEX Industrial Park van de band rollen. De fabriek kost 1 miljard dollar en de bouw is inmiddels gestart. Als alle fabrieksdeuren eenmaal geopend zijn, biedt de faciliteit werkgelegenheid aan in totaal 4.500 mensen.