Alles over de nieuwe Volvo S60 (2018)
Gebouwd in de Verenigde Staten voor de hele wereld
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Volvo positioneert de nieuwe Volvo S60 als een rijdersauto. Een auto voor de stuurman of -vrouw en duidelijk sportiever dan stationbroer V60. De nieuwe Volvo S60 is in ieder geval weer gegroeid, ruimer en – in tegenstelling tot de V60 – niet leverbaar met dieselmotoren. Dit zijn alle highlights.
Vier motoren
Als er geen dieselmotoren leverbaar zijn, welke motoren kun je dan wel in de S60 krijgen? Er staan er vier op het programma, waaronder twee plug-in hybride aandrijflijnen: de T6 Twin Engine AWD met 340 pk en de T8 Twin Engine AWD met 390 pk. Naar wens levert Volvo een vermogensupgrade voor de T8, genaamd Polestar Engineered. Het vermogen stijgt dan naar 405 pk. Je krijgt dan ook een upgrade van de wielen, banden, remmen en de wielophanging. Tot slot zijn er ook nog twee benzinemotoren: de T5 en T6. De T5 heeft 250 pk en de T6 AWD heeft 310 pk.
Beduidend langer en breder
De nieuwe Volvo S60 staat net als de V60, XC60, S90, V90 en XC90 op het modulaire Scalable Product Architecture-platform, kortweg SPA. Hij is beduidend langer en breder. Dat heeft gunstige gevolgen voor de binnenruimte. Vooral achterin kun je nu veel beter zitten. Het dashboarddesign inclusief Sensus Connect infotainmentsysteem en alle veiligheidssystemen neemt de S60 over van de onlangs geïntroduceerde Volvo V60.
Enkele systemen
Op dat gebied is er dus weinig nieuws onder de zon. De S60 heeft City Safety met Autobrake-technologie (detecteert voetgangers, fietsers en grote dieren). De automatische remfunctie van City Safety werkt ook in het geval van tegemoetkomend verkeer. Optioneel is de semiautonome rijstand Pilot Assist. Dit systeem assisteert de bestuurder tot 130 km/u bij het sturen, accelereren en remmen.
Verenigde Staten
Leuk detail is dat de nieuwe Volvo S60 de eerste in Amerika geproduceerde Volvo is. Jawel: Volvo bouwt de S60 exclusief in Volvo’s nieuwe Amerikaanse productiefaciliteit, gelegen in Charleston, South Carolina. Waarom de Verenigde Staten? Volvo’s mondiale productiestrategie ‘Build where you sell’ zegt genoeg. De S60 verkoopt in de Verenigde Staten erg goed, in ieder geval beter dan in Europa en China.
Nieuwe fabriek
De productie van de nieuwe Volvo S60 start in de herfst van 2018. Weet dat vanaf 2021 ook de volgende generatie van de Volvo XC90 in de fabriek in Charleston van de band loopt. De nieuwe fabriek heeft Volvo ongeveer 1,1 miljard dollar gekost en schept in de komende jaren ongeveer 4.000 nieuwe banen. Naar verwachting biedt de fabriek aan het einde van dit jaar al werk aan circa 1.500 medewerkers. De fabriek kan jaarlijks 150.000 auto’s produceren. Het terrein is 1.600 hectare groot en de productiefaciliteit zelf beslaat 2,3 miljoen vierkante meter. De bouw van de fabriek begon in 2015.
Marktintroductie Volvo S60
Wanneer in Nederland? Vermoedelijk begin 2019. Nog even geduld dus. De vanafprijs ligt vermoedelijk net onder die van de V60. Reken op ongeveer 42.000 euro. Momenteel nog niet leverbaar in Nederland is Volvo’s nieuwe abonnementsservice Care by Volvo. Hierbij betaalt de gebruiker voor de Volvo S60 een maandtarief. Een aanbetaling is niet nodig.