25 jaar Volkswagen Polo GTI: een terugblik
Zes generaties Polo GTI in 25 jaar tijd
Drie letters, die onlosmakelijk verbonden zijn met Volkswagen: GTI, oftewel Gran Turismo-injectie. In 1998 kreeg de Polo die drie iconische letters voor het eerst toebedeeld. Ondanks dat Volkswagen al in 1976 de GTI-versie van de Golf I introduceerde, duurde het nog 22 jaar voordat het GTI-label ook de populaire Polo ten deel viel.
Eerste generatie Polo GTI (1998-2001)
Er bestonden in het verleden al sportieve versies van de Polo. Denk aan de Polo GT met 60 pk die in 1979 op de markt kwam, of de Polo G40 uit 1987. Die had met zijn gierende G-lader een vermogen van zelfs 115 pk en bereikte een top van bijna 200 km/u. Het model is inmiddels een gezochte witte raaf in Polo-land. Maar de eerste échte Polo GTI stond pas in 1998 op de IAA in Frankfurt. De drie veelzeggende letters GTI – toen al synoniem voor sportiviteit binnen Volkswagen – stonden prominent op de grille en achterklep.
De basis van de snelle ‘hot hatch’ was de derde generatie van de Polo (6N2) met het design van Herbert Schäfer. Ondanks zijn compacte formaat was de Polo GTI behoorlijk krachtig. Hij was uitgerust met een 1,6-liter motor die een indrukwekkend vermogen van 120 pk leverde, wat resulteerde in een ‘opwindende rijervaring’. Net als de Golf GTI had de Polo vanbinnen en vanbuiten vele rode accenten. Een ander kenmerk van de Polo GTI 6N2 waren de unieke ‘BBS RC’ lichtmetalen velgen die speciaal voor deze versie waren ontworpen.
De marketeers van Volkswagen zagen net als bij de Golf GTI relatief bescheiden verkoopkansen voor de eerste Polo GTI. Volkswagen beperkte de productie daarom tot slechts 3.000 linksgestuurde exemplaren. Ze waren in no-time uitverkocht. De eerste generatie Polo GTI plaveide de weg voor de daaropvolgende generaties, en droeg bij aan de populariteit van het GTI-label binnen de Volkswagen-familie. De drie letters waren te vinden op de Golf, Scirocco, up! en Lupo. De Polo GTI was voor Volkswagen een sprong in de wereld van de sportieve compacte auto’s en legde de basis voor de iconische status die het model vandaag de dag heeft. Toch duurde het nog tot 2005 tot een nieuwe GTI-versie verscheen.
Tweede generatie Polo GTI (2005-2009)
De tweede generatie Polo GTI (9N3) op basis van de Polo Mk4 kwam in 2005 op de markt. Het was een populaire keuze onder autoliefhebbers die op zoek waren naar een compacte, sportieve hatchback, omdat hij een goede balans bood tussen prestaties, praktisch gebruik en betaalbaarheid. Deze versie had een 1,8-liter turbomotor met directe brandstofinjectie. Volkswagen had van een brave auto uit de compacte klasse een bommetje op wielen gemaakt, met een agressiever design en verbeterde prestaties. De motor produceerde 150 pk, wat een aanzienlijke toename was ten opzichte van de eerste generatie GTI. Het model accelereerde in ongeveer 8 seconden van 0 naar 100 km/u en klokte een top van 216 km/u.
Om de hot hatches van de concurrentie voor te blijven, kwam Volkswagen in 2006 met de Polo GTI Cup Edition met 180 pk. Deze heerlijke über-versie voltooide z’n sprint naar 100 km/u in 7,5 seconden.
Derde generatie Polo GTI (2010-2014)
In 2010 introduceerde Volkswagen de Polo GTI (6R) op basis van de Polo Mk5. Hij werd aangedreven door de bekroonde 1,4-liter TSI-motor, die 180 pk aan vermogen en 250 Nm aan koppel op de schaal bracht. Volkswagen was één van de eerste Europese automerken met directe benzine-inspuiting en kwam er dus ook als één van de eersten achter dat die techniek pas echt prettig werkt met drukvulling. In de nieuwe 1.4 TSI-motor worden zelfs twee systemen gelijktijdig toegepast: een compressor én een turbo. De Polo GTI Mk5 was 7,5% lichter dan zijn voorganger en accelereerde in slechts 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u.
Vierde generatie Polo GTI (2015-2017)
Volkswagen gaf de Polo GTI in 2015 een facelift. Het model kreeg een nieuwe 1,8-liter TSI die was ontwikkeld door concerngenoot Audi. De nieuwe GTI was daarmee opnieuw krachtiger: hij produceerde 192 pk en sprintte in 6,4 seconden naar de 100 km/u. Deze GTI werd standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, in tegenstelling tot zijn voorganger, die alleen verkrijgbaar was met een DSG-automaat met zeven versnellingen. Om er geen misverstanden over te laten bestaan dat het hier echt een GTI betrof, had de derde generatie van de Polo GTI uiteraard kenmerkende GTI-features, zoals een rode lijn in de grille, GTI-badges, een achterspoiler en een dubbele uitlaat.
Vijfde generatie Polo GTI (2018-2021)
De vijfde generatie Polo GTI debuteerde in 2017 in Berlijn. Voor het eerst haalde de hot hatch – voor intimi Polo AW – de magische grens van 200 pk met zijn licht aangepaste 2,0-liter TSI-motor uit de Golf GTI. Daarmee flitste hij in minder dan 6,7 seconden naar de 100 km/u en bereikte hij op de Duitse Autobahn fluitend een topsnelheid van 237 km/u. De auto – met het design van Klaus Bischoff – stond op het MQB A0-platform van de Volkswagen Groep, waardoor het de ruimste Polo GTI was die Volkswagen tot dat moment had gebouwd. Het was ook de eerste Polo GTI die niet meer verkrijgbaar was met drie deuren, om kosten te besparen.
De Polo GTI was voorzien van state-of-the-art functies en technologieën, zoals een sportonderstel, adaptieve cruise control en een digitaal instrumentenpaneel. Hij had standaard een DSG-transmissie met dubbele koppeling met zes versnellingen. Ook standaard: een verlaagde ophanging, GTI-badges, sportieve besturing, GTI-bumpers, 17-inch wielen, grotere remmen, rode remklauwen, dubbele uitlaten, rode stiksels en een dakspoiler.
Zesde generatie Polo GTI (2021-heden)
De huidige, zesde generatie Polo vervolgt sinds 2021 de GTI-traditie. Baanbrekende technologieën als de IQ.LIGHT matrix-led-koplampen en IQ.DRIVE Travel Assist plus andere functies die doorgaans zijn voorbehouden aan veel grotere en duurdere auto’s, maken van de nieuwe Polo GTI de leider binnen zijn segment. Aan de voorkant zorgen de nieuw gevormde koplampen en een plattere grille – uiteraard met de traditionele rode bies – voor een verfrissend nieuw voorkomen. De achterlichten hebben een boemerangachtige vorm en de bumpers laten er geen misverstand over bestaan dat dit de meest sportieve variant is van Volkswagen’s ‘pocket rocket’. De GTI heeft ook een herzien infotainmentsysteem. Dat laatste werkt standaard op een 8-inch scherm, optioneel te vergroten naar 9,2 inch.
De 2.0 TSI, die is gekoppeld aan een DSG-automaat, produceert nu 207 pk en 320 Nm. Een 0-100-tijd van 6,5 seconden is mogelijk. De topsnelheid ligt met 240 km/u net iets hoger dan die van zijn voorganger.
Volkswagen Polo GTI Edition 25 limited edition
Omdat de 25ste verjaardag van de Polo GTI niet zomaar onopgemerkt mag passeren, komt Volkswagen nu met een speciale en gelimiteerde Polo GTI Edition 25 limited edition. Wie het feest wil meevieren, moet GTI-waardig snel zijn: de Edition 25 is er in ons land in een beperkte oplage van slechts twintig exemplaren.