Autotest – Dacia Logan MCV TCe 90
Ideale gezinsauto voor spekkopers
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Bij Dacia draait alles om prijs. Maar als je een auto spotgoedkoop in de markt wilt zetten, moet je keuzes maken. Je moet ergens op inleveren. Toch biedt de Logan MCV verrassend veel waar voor z’n geld.
Het van oorsprong Roemeense automerk Dacia kwam in 2004 op de markt als budgetmerk van Renault en groeide al snel uit tot een succesvol automerk. Eerst kwam de Logan: een eenvoudig ontworpen vierdeurs sedan, met uitsluitend de noodzakelijke voorzieningen en een prijs ruim onder de 10.000 euro.
Vooral de in 2007 gelanceerde Dacia Logan MCV viel goed in de smaak. Deze MPV-achtige stationwagen met een bijzonder ruim interieur, zeven zitplaatsen en twee klapdeuren achter had je toen ook al voor minder dan 10 mille. Ideaal voor grote gezinnen zonder groot budget en bedrijven die een voordelige personenvervoerder zochten. Uiteindelijk wist Dacia 340.000 exemplaren te verkopen. Prima score dus.
LEES OOK: Rijtest – Dacia Sandero Stepway Easy-R
Wat een ruimte!
Nu, tien jaar later, is de Logan MCV een bekende naam in Nederland, maar een heel andere auto met een ander prijskaartje. De Logan MCV gaat tegenwoordig door het leven als een strak getrokken vijfzits stationwagen, met een moderne Europese uitstraling en een degelijke bouwkwaliteit. Hij staat voor prijzen vanaf 12.680 euro in de showroom. Daarmee is hij weliswaar duurder dan zijn voorganger, maar nog steeds de goedkoopste stationwagen in zijn klasse.
En ook de ruimte is nog steeds gigantisch. Trek de kofferklep omhoog en je staat oog in oog met een bergruimte van 573 liter. De laadvloer is zelfs zó lang, dat je behoorlijk ver voorover moet leunen om de rolhoes dicht te trekken. Als je kleiner dan gemiddeld bent, kom je er bijna niet eens bij.
De grote hoeveelheid ruimte komt door het relatief eenvoudige ontwerp zonder poespas. Hij heeft geen dikke zware deurpanelen en ook in de kofferbak is al het overbodige weggelaten. En dat resulteert in meer binnenruimte.
Goede uitstraling
Wij rijden met de onlangs vernieuwde Logan MCV, die herkenbaar is aan de vernieuwde grille en nieuwe led-dagrijverlichting. In het interieur zien we een nieuw ontworpen stuurwiel, hier en daar wat verchroomde accenten en nieuwe stoelbekleding. Daarmee is de Dacia Logan MCV er qua uitstraling absoluut op vooruit gegaan.
Wat je voelt en ziet, matcht gewoon niet met de prijs. Nee, de knoppen van de temperatuurregelaar, ventilator en elektrisch bedienbare ramen zijn niet van geborsteld aluminium, maar van eenvoudig goedkoop plastic. Maar wel zodanig ontworpen dat je je er geen moment aan stoort. En dat Oostblok-achtige van jaren geleden is al helemaal verdwenen.
Waar we ons ook positief over verbazen, is het ingebouwde multimediasysteem met touchscreen. Dit systeem met kleurenscherm is eenvoudig ontworpen, maar werkt waanzinnig effectief. Het doet alles wat je wilt en reageert lekker snel. Dit zogeheten Media Nav-systeem kost slechts 495 euro en kun je écht niet laten liggen.
LEES OOK: Dacia Logan MCV ook als extra stoere Stepway
TCe 90 Stop & Start
Wat ook ten goede komt aan de algehele beleving van Dacia Logan MCV, is de TCe 90 benzinemotor. Deze 90 pk sterke driecilinder turbomotor komt rechtstreeks uit de schappen van Renault. Ook de nieuwste Clio wordt hiermee geleverd.
Deze beproefde krachtbron staat garant voor een fijne combinatie van trekkracht en verbruik. In de ruime, maar opmerkelijk lichte Logan MCV met een gewicht onder de 1.100 kg, presteert de TCe 90 uitstekend. De driecilinder past goed bij het karakter van de auto en een zwaardere krachtbron is volstrekt overbodig.
Veelrijders die extra willen besparen op brandstofkosten kunnen ook kiezen voor de dCi 90 dieselmotor of de TCe 90 benzineversie met af-fabriek ingebouwde lpg-installatie (Bi-Fuel).
Lief voor de portemonnee
Uit de autotest kunnen we concluderen dat Dacia alle ingrijpende kostenbesparingen goed heeft weten te verbergen. De nieuwste Logan MCV oogt fris, biedt een prima comfortniveau en is leverbaar met alle voorzieningen die je vandaag de dag in een nieuwe auto verwacht. Je proeft dat de bouwkwaliteit onder supervisie van Renault naar een alleraardigst niveau is getild. Wat dat betreft voelt hij duurder aan dan hij is.
Wij reden de Dacia Logan MCV TCe 90 in de uitvoering Lauréate, met metallic lak, airco, lichtmetalen wielen, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch bedienbare buitenspiegels en een lederen stuurwiel. De testauto was voorzien van het optionele Pack Prestige, bestaande uit het multimediasysteem met navigatiekaart Europa, usb-aansluiting, parkeersensoren en elektrisch bedienbare ramen achter. Kortom, een heel complete auto.
En wat staat er uiteindelijk onderaan de streep: een prijs van 16.560 euro, all-in rijklaar inclusief onvermijdbare kosten.