Xpeng G6: het antwoord van Xpeng op de Tesla Model Y
Instapper komt in aanmerking voor SEPP-subsidie
XPENG voegt een derde model toe aan het Europese gamma: de G6. Deze elektrische SUV opereert in het hart van het segment dat in 2023 de bestverkochte auto wereldwijd voortbracht: de Tesla Model Y. Wat heeft de XPENG G6 te bieden?
Xpeng G6 staat op SEPA-platform
De nieuwe Xpeng G6 staat op de nieuwste generatie van Xpengs lichte en sterke EV-platform (SEPA 2.0) dat net als dat van grote broer G9 gebaseerd is op 800-volttechnologie. Het laadvermogen bedraagt 280 kW. De batterij opladen van 10 tot 80% neemt daardoor minder dan 20 minuten in beslag. Daarmee is de XPENG G6 de onbetwiste winnaar in zijn klasse. Zo schopt de Tesla Model Y het tot 250 kW, terwijl de duurdere Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 bij 230 kW de handdoek in de ring gooien.
LFP- of NCM-accu
Kopers van een G6 kunnen kiezen voor een accu (LFP) van 66 kWh met 435 km WLTP-rijbereik of een accu (NCM) met een netto capaciteit van 87,5 kWh en 550 tot 570 km WLTP-rijbereik. Daarbij moeten we opmerken dat de LFP-accu kan snelladen met maximaal 215 kW, terwijl de NCM-accu de bovenstaande 280 kW kan aantikken. Dat is vrij opmerkelijk: normaal gesproken zijn LFP-accu’s namelijk beter bestand tegen hogere laadvermogens. Het voornaamste doel van Xpeng is dan ook om hiermee een onderscheid te creëren tussen de goedkopere en duurdere versies van de G6.
Actieradius XPENG G6
Standaard heeft de G6 achterwielaandrijving, maar de grootste accu is te combineren met vierwielaandrijving. De RWD Standard Range levert 190 kW (258 pk) en 440 Nm, de RWD Long Range komt tot 210 kW (286 pk) en 440 Nm. XPENG levert ook een AWD Performance met twee elektromotoren, samen goed voor 350 kW (476 pk) en 660 Nm. Dit model spring van 0 tot 100 km/u in 4 seconden. De topsnelheid van alle versies ligt op 200 km/u.
Interieur en ruimte
Dankzij een wielbasis van 2,89 meter en een slim interieurontwerp biedt de G6 volgens de fabrikant voldoende aan been- en hoofdruimte, ook voor langere Europeanen. Dat blijkt, want zelfs achterin de XPENG G6 is het goed toeven. Daarbij valt vooral op dat de hoogte van de achterbank ten opzichte van de vloer goed voor elkaar is. Daardoor zit je achterin de Xpeng G6 niet met opgevouwen knieën. De bagageruimte meet 571 liter. Laadkabels kun je kwijt onder de laadvloer, helaas heeft de Xpeng G6 daar geen ‘frunk’ voor. In het interieur zijn hoogwaardige materialen gebruikt met een afwerkingsniveau dat al bekend is van de P7 en G9.
Xmart OS
Het infotainmentsysteem van de G6 draait op de nieuwste versie van Xpengs besturingssysteem Xmart OS en biedt standaard alle comfortverhogende features en Xpilot-rijhulpsystemen die Xpeng in huis heeft. De belangrijkste rij-informatie bevindt zich recht voor de bestuurder op een 10,2-inch display, alle andere functionaliteiten zijn te bedienen via een centraal 14,96-inch scherm met een hoge resolutie en snelle bediening. Bijzonder van Xmart OS is dat het ook geschikt is voor Apple CarPlay en Android Auto. NIO en Tesla, twee grote concurrenten van Xpeng, staan die functionaliteit niet toe in hun auto’s.
Updates
Zoals gebruikelijk bij Xpeng zal het systeem geüpdatet worden via periodieke software-updates die volledig over-the-air plaatsvinden en de eigenaar geen enkele extra inspanning kosten.
Weinig opties voor XPENG G6
Elke XPENG G6 heeft standaard 20-inch velgen met Michelin-banden, een groot glazen panoramadak, meervoudig verstelbare, verwarmde en met leatherette beklede stoelen rondom, geventileerde voorstoelen, een verwarmd stuur, vier USB-poorten, twee 50W-inductielaadpunten voor smartphones, een 960W-audiosysteem met 18 speakers en een uitgebreide bibliotheek met muziek-, video-, entertainment- en social media-apps.
Warmtepomp is standaard
Om de elektrische prestaties en het rijbereik in de winter te verbeteren, is een warmtepomp standaard. Ook is het mogelijk om de G6 te gebruiken om andere apparaten te voorzien van stroom (V2L). De enige opties zijn een elektrisch uitklapbare trekhaak (met een trekgewicht van 1.500 kg) en een aantal exterieurkleuren.
Bestellen en SEPP
De G6 is vanaf mei te bestellen en staat in de zomer bij de Nederlandse Xpeng Stores. Elke G6 krijgt 7 jaar of 160.000 km garantie. Meer informatie over prijzen en specificaties volgt eind april. De instapper komt in ieder geval in aanmerking voor 2.950 euro SEPP-subsidie. Dat geldt zelfs wanneer de optionele trekhaak is aangevinkt en je een kleurtje naar smaak hebt gekozen.