![Kia EV6 GT](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto40-640x480.jpg)
Review – Kia EV6 GT, een monsterlijk snelle Kia
Porsches pesten, elke dag opnieuw
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
We mogen het best een keertje noemen. Kia is lekker bezig. De modellen vinden gretig aftrek en ook de introducties van nieuwe modellen gaan in razendtempo door. Het merk vond ook de tijd om het leven van Porsche-eigenaren zuur te maken, want de Kia EV6 GT is niet zomaar een Kia. Het is de snelste Kia ooit, met prestaties waar je mond van open valt.
Kia EV6 in Nederland
De Kia EV6 doet het goed in Nederland. De batterij-elektrische auto – gebouwd op het E-GMP-platform – is populair onder zowel zakelijk rijders als particulieren die willen overstappen naar een volledig elektrische auto. Een basisversie van de Kia EV6 is er vanaf 48.995 euro, maar dat is wel voor een auto met kleinere batterij (58 kWh). Investeer liever in de 77,4 kWh-accu in combinatie met achterwielaandrijving. Die is er vanaf 57.495 euro. Je krijgt dan direct de versie met de grootste actieradius: 528 kilometer (WLTP). Voor de GT-uitmonstering dien je wat langer door te sparen en rekening te houden met een lagere actieradius, blijkt uit deze Kia EV6 GT-review.
Prijs Kia EV6 GT
Allereerst even de prijs. De Kia EV6 GT kost in 2023 minimaal 69.295 euro, dat was eind 2022 nog 64.195 euro. Die 69 mille is dan wel inclusief alle opties, met uitzondering van wellicht een ander kleurtje. Dat kan hooguit 795 of 1.095 euro meer kosten, afhankelijk van de gekozen kleur. Maar 70 mille mag je dus wel zien als een all-in prijs. Wat betreft actieradius moet je wel concessies doen. Kia levert de EV6 GT wel altijd met de grootste batterij, de 77,4 kWh lithium-ion unit met een gewicht van 486,7 kilogram.
KIA EV6 GT 2023, de snelste KIA ooit! – REVIEW – AutoRAI TV
Actieradius in de praktijk
Kia noemt een WLTP-rijbereik van 424 kilometer, maar in de praktijk dient eerder rekening te worden gehouden met ongeveer 320 kilometer bij temperaturen van ongeveer 10 graden Celsius. Op papier heeft deze Zuid-Koreaan een gemiddeld stroomverbruik van 20,6 kWh per 100 kilometer. In de praktijk is dat met heel rustig rijden mogelijk. Wij noteren uiteindelijk 23 kWh per 100 kilometer gemiddeld. Wie zin heeft om de trappen, haalt met twee vingers in de neus eenvoudig een gemiddeld stroomverbruik van 30 kWh per 100 kilometer. Deze GT-variant houdt ervan om hard te gaan.
![Kia EV6 GT](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto36-1140x855.jpg)
Systeemvermogen en -koppel
De auto heeft namelijk nogal wat power aan boord. De Kia EV6 GT beschikt over twee krachtige elektromotoren. De voorin gemonteerde motor van 160 kW (218 pk) werkt samen met een achterin gemonteerde variant van 270 kW (367 pk). Dat is samen goed voor 585 pk en maximaal 740 Nm aan koppel. Dat resulteert onder de juiste omstandigheden in een 0-100-tijd van slechts 3,5 seconden en een topsnelheid van 260 km/u. Voor een BEV zijn dat topprestaties. Bovendien zijn het prima cijfers om de gemiddelde Porsche op straat te pesten bij een stoplicht.
Snelladen
Snel is ook het laadproces van de Kia. Snelladen kan met maximaal 240 kW. Van 0 tot 80 procent laden kost dan ongeveer 18 minuten. Licht is de EV6 GT niet. Hij legt 2.100 kilogram in de weegschaal. De auto mag wel een flinke caravan trekken. Het geremde trekgewicht bedraagt namelijk 1.800 kilogram.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto20-1140x855.jpg)
Kenmerken EV6 GT
Een GT-variant van de Kia EV6 herkennen is niet zo heel lastig. De auto heeft specifieke 21-inch vijfspaaks wielen met neongele remklauwen, op de achterklep schittert een GT-badge en verder heeft de auto sportievere bumpers voor en achter. De achterzijde heeft ook een extra grote spoiler en een diffuser met geïntegreerde achteruitrijverlichting.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto18-1140x805.jpg)
Interieur
In het interieur vallen de kuipstoelen met metalen GT-inzetstukken op, evenals de verschillende afwerkingsdetails in dezelfde neongele kleur. Het dashboard en de middenarmsteun zijn afgewerkt met speciale GT-sierpanelen en de GT-sfeerlichting zorgt voor een prettige sfeer aan boord tijdens nachtelijke ritten. Het vrij grote tweespaaks stuur bevat een speciale GT Drive Mode-selector, waarmee het karakter van de auto snel en eenvoudig kan worden aangepast. Daarover later meer. Dankzij de wielbasis van 2,9 meter zit iedereen heerlijk in deze EV6, ook achterin. De beenruimte is te vergelijken met die van een Skoda Superb. Haast limousineruimte dus in deze elektrische Kia.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto32-1140x855.jpg)
Aandachtspunten Kia EV6 GT review
Tijdens deze Kia EV6 GT review ontdek je uiteraard wat nadelen. De 21-inch GT-wielen staan de 4.695 mm grote EV6 GT prachtig, maar ze zijn wel zo groot dat de auto zich bij straatje keren letterlijk optilt bij maximale stuuruitslag. De auto ‘stuitert’ bij stapvoets rijden dan over zijn eigen wielen. Houd hier dus rekening mee en matig het tempo bij straatje keren. Bij normaal of dynamisch rijden heb je van dit ‘stuiteren’ overigens geen last meer. De auto ligt dan als een blok op de weg en geeft maximaal gevoel van controle. Sterker nog: het onderstel komt tot leven bij hogere snelheden en biedt maximale feedback om elke bocht aan te kunnen vallen. Wel valt op dat er aardig wat bandengeluid uit de wielkasten het interieur binnendringt.
Dikke A-stijlen
Wat valt nog meer op? Net als de reguliere EV6 heeft ook de GT-variant zeer dikke A-stijlen. Dat neemt veel zicht weg. Altijd even dubbelchecken dus of er niets achter de A-stijl zit. De prachtige kuipstoelen met suède bekleding zijn niet elektrisch verstelbaar en dienen manueel te worden ingesteld. Heel erg is dat niet, want het verstellen gaat handmatig nog sneller ook. Verder geeft het navigatiesysteem soms rare instructies. Omrijden bijvoorbeeld, terwijl de normale route gewoon toegankelijk is.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto29-1140x855.jpg)
Karakter beïnvloeden
We hebben zelden een elektrische auto meegemaakt waarin de verschillen van de rijmodi zo goed merkbaar zijn. Schakelen van standje ‘Eco’ naar ‘GT’ via de knop op het stuur is alsof je een beest ontwaakt. Elke rijmodus heeft zijn eigen karaktertrekken, waarbij de alertheid op het gaspedaal telkens net wat feller wordt. Gelukkig kan de EV6 GT ook heel goed rustig gereden worden. Dan is de auto zelfs heel comfortabel.
Standje GT
De GT Drive Mode heeft invloed op de elektromotoren, remmen, de besturing, de ophanging, het e-LSD en het Electronic Stability Control (ESC). In standje GT staat alles op scherp en is de ESP zelfs deels uitgeschakeld. Wie echt in de menu’s duikt en de juiste knoppencombinaties weet in te drukken, kan alles zelfs uitschakelen en een driftmodus vinden waarbij de auto alleen RWD heeft. Een EV voor de echte liefhebbers dus, vergelijkbaar met een BMW i4 M50. Die 544 pk sterke BMW is wel wat duurder: minimaal 77.875 euro. Dus Kia heeft prijstechnisch en ook pk-technisch de betere auto in huis. Hyundai komt later in 2023 met een IONIQ 5 N, met nagenoeg dezelfde aandrijflijn. Dan is dat eventueel nog een alternatief.
![Kia EV6 GT](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto1-1140x638.jpg)
Conclusie Kia EV6 GT review
Monsterlijk snel is deze Kia EV6 GT. Maar ook heel comfortabel als dat gewenst is. Maakt dat van de EV6 GT de ideale daily van een huisvader of -moeder die ook van sturen houdt? Het komt wel heel dicht in de buurt. Als BEV klopte de EV6 al. Ruimte, afwerking en laadmogelijkheden zijn allemaal dik in orde. De EV6 GT beschikt ook over een Vehicle-to-load (V2L)-functie. V2L levert tot 3,6 kW aan vermogen en is in staat om bijvoorbeeld een 55-inch televisie of een airconditioner meer dan 24 uur tegelijk te laten werken. Het systeem kan óók een andere EV opladen. Aan die eigenschappen voegt Kia nu een extra dimensie aan toe: performance. Leuke performance, want deze Kia is oprecht lachen geblazen. Maar de echte kilometervreters zijn beter af met een normale variant.
![Een strakke zwarte Kia EV6 GT met Nederlands kenteken S-740-FJ staat geparkeerd op een weg, omlijst door torenhoge windturbines op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto2-640x480.jpg)
![Een zwarte Kia EV6 elektrische auto met een geel-zwart kenteken staat geparkeerd op een verharde weg naast een grasveld onder een heldere hemel, zoals blijkt uit de laatste Kia EV6 GT-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto10-360x270.jpg)
![Een zwarte Kia EV6 GT staat langs de weg geparkeerd onder een helderblauwe lucht met groen gras op de voorgrond, wat het strakke ontwerp benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto12-360x270.jpg)
![Een zwarte elektrische auto staat geparkeerd op een verharde weg voor een grasveld met bomen en windturbines op de achtergrond, wat het toneel vormt voor een komende Kia EV6 GT-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto4-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een auto met de focus op het 'EV'-embleem op de kofferbak, tegen een heldere lucht en een grasveld, zoals te zien in onze laatste Kia EV6 GT-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto11-360x270.jpg)
![Kijk door de voorruit van een Kia EV6 GT, met moderne kuipstoelen met groene accenten en een deel van het dashboard.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto8-360x270.jpg)
![Close-up van het voorwiel van een Kia EV6 GT, voorzien van een Michelin Pilot Sport S-band, een glanzend zwarte lichtmetalen velg met zilveren accenten en een felgroene remklauw.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto6-640x480.jpg)
![Een strakke, zwarte Kia EV6 GT geparkeerd op een landelijke weg naast een groen veld, met een windturbine en verre bomen op de achtergrond onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto14-360x270.jpg)
![Een zwarte Kia EV6 GT met zichtbare groene remklauwen staat op een heldere dag geparkeerd op een weg naast een groen veld. Het kenteken is gedeeltelijk zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto5-360x270.jpg)
![Een strakke zwarte auto, te zien in onze nieuwste Kia EV6 GT review, staat geparkeerd aan de kant van een lege weg met een grasachtige omgeving en een helderblauwe lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto13-640x480.jpg)
![Close-up van de zijspiegel van een glimmend zwarte auto met een onscherpe achtergrond van een helderblauwe lucht en een groen landschap, zoals te zien in de Kia EV6 GT-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto7-360x270.jpg)
![Een zwarte Kia EV6 GT met kenteken "S74GFJ" staat geparkeerd op een verharde weg naast een grasveld onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto9-360x270.jpg)
![Een strakke zwarte Kia EV6 GT staat geparkeerd aan de kant van een weg in de buurt van gras, met windturbines op de achtergrond onder een helderblauwe lucht. De auto is voorzien van een geel kenteken, wat opvalt tegen het elegante ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto3-640x480.jpg)
![Op een weg vlakbij een bocht staat een zwarte Kia EV6 GT met geel kenteken geparkeerd, met huizen en bomen op de achtergrond onder een helderblauwe lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto17-360x270.jpg)
![Close-up van het voorwiel van een auto met een vijfspaaks lichtmetalen velg en een zichtbare groene remklauw. De auto, te zien in de Kia EV6 GT review, staat geparkeerd op een verharde weg met een landelijk landschap op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto19-360x270.jpg)
![Een zwarte Kia EV6 GT is aangesloten op een laadstation, waarbij de kabel is aangesloten op de voedingspoort bij het achterlicht. De auto, benadrukt in een recente recensie, staat geparkeerd in een buitenomgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto21-640x480.jpg)
![Een close-up van de oplaadpoort van een elektrisch voertuig (EV) met de oplader aangesloten. De zwarte buitenkant van het voertuig en de statusindicatielampjes van de poort zijn zichtbaar, wat doet denken aan een scène uit een Kia EV6 GT-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto22-360x270.jpg)
![Persoon die op een regenachtige dag in een Kia EV6 GT rijdt, de handen stevig op het stuur, de displays op het dashboard gloeien van essentiële informatie en de bomen buiten de auto wazig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto27-360x270.jpg)
![Het interieur van de Kia EV6 GT getuigt van een sportief ontwerp met met leer beklede stoelen, een digitaal dashboard, een centraal touchscreen, verlichte accenten en een stuurwiel met trots het Kia-logo.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto24-640x480.jpg)
![Interieur van een Kia EV6 GT met stoelen van zwart leer en suède met neongroene stiksels. De voorstoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen, waartussen een centrale armsteun zichtbaar is. Dit stijlvolle ontwerp voegt een element van verfijning toe aan de algehele aantrekkingskracht van de krachtige EV6 GT.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto25-360x270.jpg)
![Interieur van de Kia EV6 GT met zwartleren stoelen met gele stiksels, een strak stuur en een digitaal dashboard. De bestuurdersstoel is prominent weergegeven met zicht op de voorconsole, wat het moderne design in deze Kia EV6 GT review benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto31-360x270.jpg)
![Close-up van handen die het stuur van een Kia-auto vasthouden, met verschillende bedieningsknoppen. De achtergrond is enigszins wazig en de auto lijkt geparkeerd te staan, wat het decor vormt voor een diepgaande Kia EV6 GT-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto28-640x480.jpg)
![Autodashboarddisplay met snelheid van 0 km/u, actieradius van 328 km, oplaadstatus en verschillende indicatorpictogrammen, waaronder een snelheidslimietbord, batterijniveau en rijmodus - perfect voor de Kia EV6 GT-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto30-360x270.jpg)
![Het interieur van de Kia EV6 GT is voorzien van een stuur met het ‘KIA’-logo, een digitaal dashboard en twee sportstoelen met groene accenten. De cabine wordt verlicht met blauwe en witte lampen, waardoor een opvallend moderne sfeer ontstaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto23-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van de achterbank van een Kia EV6 GT, met stoelen van zwart leer en stof met groene stiksels, twee hoofdsteunen, een middenarmsteun en zichtbare voorstoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto33-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van een moderne auto met een strak dashboard met digitale displays, een multifunctioneel stuur en een middenconsole met verschillende bedieningselementen en opbergvakken, zoals benadrukt in de Kia EV6 GT-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto34-360x270.jpg)
![Close-up van een Kia EV6 GT-stuur met bedieningsknoppen en een modern logo.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto35-360x270.jpg)
![Zwarte moderne auto geparkeerd op een verharde weg met bladerloze bomen en een bewolkte lucht op de achtergrond, die de scène uit onze recente Kia EV6 GT-recensie vastlegt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto37-640x480.jpg)
![Een zwarte, moderne Kia EV6 GT hatchback staat geparkeerd op een verhard terrein met bladerloze bomen en een bewolkte lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto38-360x270.jpg)
![Kia EV6 GT](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto36-360x270.jpg)
![Een zwarte elektrische auto met een geel kenteken, waarschijnlijk het onderwerp van een Kia EV6 GT-recensie, rijdend op een natte weg naast een heg op een sombere dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto44-640x480.jpg)
![Een zwarte Kia EV6 GT rijdt op een bewolkte dag over een natte landelijke weg, met kale bomen en velden op de achtergrond, wat het decor vormt voor een indrukwekkende recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto43-360x270.jpg)
![Een zwarte Kia EV6 GT staat geparkeerd op een natte, landelijke weg geflankeerd door kale bomen, met een uitgestrekt veld op de achtergrond onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto42-360x270.jpg)
![Kia EV6 GT](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto40-640x480.jpg)
![Een zwarte elektrische Kia EV6-auto, onderwerp van een stralende Kia EV6 GT-recensie, staat geparkeerd op een open parkeerplaats met een bewolkte lucht op de achtergrond. De auto heeft kenteken 5740FJ.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto39-360x270.jpg)
![Persoon die op een regenachtige dag een Kia EV6 GT bestuurt met de handen aan het stuur. Het dashboard aan de binnenkant en de voorruit zijn zichtbaar en bieden een kijkje in de prestaties en het ontwerp van dit dynamische voertuig, zoals benadrukt in de Kia EV6 GT-recensie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/kia-ev6-gt-review-2023-foto26-360x270.jpg)