Waarom ook niet: Volkswagen Jetta met ‘suicide doors’
Dat zie je niet iedere dag
De Rolls-Royce Cullinan en Mazda RX-8 zijn twee modellen die extra opvallen dankzij deuren die in de ‘verkeerde’ richting open gaan. Ze hebben zogeheten suicide doors. Een Volkswagen Jetta met ‘zelfmoorddeuren’ hadden wij nog nooit gezien, tot vandaag.
Uniek
Een derde generatie Volkswagen Jetta zie je zelden nog in originele staat rijden. Ze hebben vaak een The Fast and The Furious-behandeling gekregen. Maar op een Jetta Mk 1 (A1, gebouwd tussen 1979-1984) kunnen creatievelingen ook prima losgaan, blijkt uit deze advertentie die wij tegenkwamen op Marktplaats. Volgens de adverteerder “ga je van deze Volkswagen Jetta geen 2e vinden”. Dat lijkt ons ook niet, gezien de bijzondere portieren die de auto bezit.
Tegengestelde richting
Als je de foto hierboven goed bekijkt, zie je dat er iets niet helemaal klopt. De huidige eigenaar heeft namelijk de deurgrepen van de auto verplaatst. De scharnieren ook, waardoor de deuren in tegengestelde richting open gaan. Ook het sluitmechanisme is gewijzigd. Al met al dus best een behoorlijke klus, maar dan heb je wel een Jetta die écht uniek is.
Geen wrap
De bijzondere deuren zijn duidelijk niet de enige verandering die de auto heeft ondergaan. De auto is volledig mat bruin gespoten – hij is dus niet gewrapped – en voorzien van centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische achterklep, groot vinyl schuifdak, zwart lederen interieur, een stuurwiel dat eruit kan tegen diefstal en een volledige RVS-uitlaat. Het resultaat is smaakgevoelig, maar goed gelukt als je het ons vraagt. De bruine Jetta staat te koop in Breukelen, de verkoper vraagt 9.950 euro.
Suicide doors, hoe is die naam eigenlijk ontstaan?
We horen je denken: ‘waarom heten suicide doors eigenlijk suicide doors?’. Dat zit zo: vroeger, toen de bouwkwaliteit van auto’s nog niet al te best was, vlogen dit soort deuren door slechte sloten en luchtwerveling wel eens open. Ze waaiden dan niet automatisch dicht, maar juist verder open, vanwege de locatie van het scharnier. Zo kwam het wel eens voor dat iemand in de bocht uit de auto werd geslingerd. Autogordels bestonden in die tijd nog niet. Het waren levensgevaarlijke dus deuren.
Lees ook: Gespot: deze Fiat 500 is een driewieler