Duitsers rijden het vaakst te hard in Nederland
Bijna 1 miljoen verkeersboetes verstuurd naar buitenland in 2016
In 2016 zijn er 975.343 verkeersboetes verstuurd naar buitenlandse overtreders op Nederlandse wegen. Dat maakt de Rijksoverheid bekend. De boetes zijn verstuurd op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Wat blijkt uit alle informatie? Duitsers rijden het vaakst te hard in Nederland.
Toename
Het aantal van 2016 ligt ongeveer 30% hoger dan de 748.429 verkeersboetes die in 2015 naar een buitenlands adres zijn verzonden. Dat blijkt uit het periodieke Wahv-overzicht van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en het ministerie van Veiligheid en Justitie over buitenlandse verkeersovertreders. In 2016 is een stijgende trend te zien in het aantal geconstateerde verkeersovertredingen in Nederland: in totaal bijna 9,5 miljoen in 2016, tegen bijna 8 miljoen in 2015. De boete voor deze verkeersovertredingen gaat inmiddels in ongeveer een op de tien gevallen naar een adres in het buitenland.
LEES OOK: Duurste nieuwe auto ooit afgeleverd in Nederland – VIDEO
“Nederland wisselde voor 2016 al kentekengegevens uit met België, Duitsland, Frankrijk, Polen en Zwitserland.”
Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE)
Rijksoverheid: “Het vaker kunnen beboeten van buitenlandse kentekenhouders komt ook door de Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE), waardoor de uitwisseling van kentekengegevens tussen EU-landen makkelijker kan worden gerealiseerd. Hierdoor kunnen de overtredingen die met een digitaal handhavingsmiddel zijn geconstateerd, zoals snelheidsovertredingen en rijden door rood licht, geautomatiseerd worden verwerkt. Nederland wisselde voor 2016 al kentekengegevens uit met België, Duitsland, Frankrijk, Polen en Zwitserland. In juli 2016 is ook Luxemburg aangesloten en vanaf december 2016 nog eens zes landen: Hongarije, Litouwen, Malta, Slowakije, Kroatië en Spanje.”
LEES OOK: Primeur: zo hoog zijn de verkeersboetes in 2017
“Digitale handhavingsmiddelen, zoals flitspalen en trajectcontrolesystemen, leveren de meeste verkeersboetes op.”
Handhavingsmiddelen
Digitale handhavingsmiddelen, zoals flitspalen en trajectcontrolesystemen, leveren de meeste verkeersboetes op. Naar schatting konden ruim 300.000 geconstateerde ‘flits-overtredingen’ op buitenlandse kenteken niet worden verwerkt in 2016. In 2015 ging het nog om een geschat aantal van 200.000. De stijging hangt ook samen met de landelijk trend dat meer verkeersovertredingen worden geconstateerd in Nederland. Zowel in 2016 als in 2015 kon ongeveer een kwart van de op buitenlandse kentekens geregistreerde overtredingen niet in verwerking worden genomen.
“In 2016 gingen er 409.705 boetes voor snelheidsovertredingen op de post naar Duitsland”
Duitsers het vaakst op de bon
Uit gegevens blijkt dat Duitse automobilisten het vaakst te hard rijden in Nederland. In 2016 gingen er 409.705 boetes voor snelheidsovertredingen op de post naar Duitsland en in totaal 428.844 verkeersboetes. België staat op de tweede plaats met 325.202 boetes voor te hard rijden, gevolgd door Polen (97.693).
Snelheidsboetes per land
- België (CBE): 325.202
- Bondsrepubliek Duitsland (CBE): 409.705
- Frankrijk (CBE): 81.361
- Polen (CBE): 97.693
- Luxemburg (CBE) 7.461
- Spanje (CBE) 788
- Hongarije (CBE) 699
- Litouwen (CBE) 405
- Slowakije (CBE) 300
- Kroatië (CBE) 80
- Malta (CBE) nog geen instroom
- Zwitserland (bilateraal verdrag): 5.900
- Aantal verkeersboetes voor te hard rijden in 2016: 930.905
- Aantal verkeersboetes voor fout parkeren/stilstaan in 2016: 20.873
- Aantal verkeersboetes voor negeren van verkeerslichten in 2016: 15.609
- Aantal verkeersboetes voor niet dragen van autogordel in 2016: 682
- Aantal verkeersboetes voor niet dragen van helm in 2016: 83
- Aantal verkeersboetes voor niet handsfree bellen in 2016: 1.903
- Aantal verkeersboetes voor verlichting in 2016: 13