Van kaarslicht naar slimme led-verlichting
Infographic 'Let there be light'
In 1886 lanceerde Daimler de Daimler Motorwagen met kaarsverlichting. In de jaren die daarna volgden zag Mercedes-Benz steeds meer het licht. Anno 2016 introduceert Mercedes-Benz de nieuwe E-Klasse met hypermoderne Multibeam led-verlichting. Tijden veranderen. En licht ook.
Slimme verlichting
In onderstaande infographic geeft Mercedes-Benz de eigen geschiedenis van verlichting weer. Wat begon met kaarsverlichting, eindigt momenteel met zogeheten Multibeam led-koplampen. Deze koplampen hebben elk 84 individueel aangestuurde high-performance leds waardoor het wegdek volgens Mercedes-Benz nauwkeurig en helder wordt verlicht. En dat zonder andere weggebruikers te verblinden omdat het systeem de lichtverspreiding van de linker- en rechterkoplamp individueel aanstuurt. Let there be light. Of beter gezegd: led there be light.
Konrad Zuse
Een belangrijke naam in de geschiedenis van autoverlichting is de computerpionier, uitvinder en getalenteerd kunstschilder Konrad Zuse. Hij vond in 1958 het concept van het gedeeltelijk grootlicht uit. Hij bedacht een systeem hoe de weg maximaal verlicht kan worden zonder tegenliggers te verblinden. Hij noemde zijn uitvinding ‘Foto-elektrisch door tegenlicht bestuurbare verlichtingsinstallatie.’ Hij gebruikte meerdere lichtbronnen die door fotocellen werden uitgeschakeld wanneer er in hun bereik andere auto’s werden waargenomen.
Vier besturingsunits
In principe heeft Multibeam led-verlichting een soortgelijke werking, alleen worden de 84 high-performance leds in elke koplampunit nu door vier besturingsunits aangestuurd die honderd keer per seconde een ideale lichtverdeling bepalen. De vier units krijgen informatie van een camera achter de voorruit.