achtergrondafbeelding
Lotus Exige GT3 voor de deur bij Van der Kooi Sportcars in Houten - Foto: Bart Oostvogels

Unieke Lotus Exige GT3 in Nederland!

De enige straatversie van de Lotus Exige GT3

26 mei 2018, 12:40  •  Autonieuws, Fun
Bart OostvogelsDoor . In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s.
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Fan van de Lotus Exige? Dan weet je dat de Exige GT3 extreem zeldzaam is. Sterker nog: er bestaat slechts één exemplaar voor op de openbare weg. Bij Van der Kooi Sportscars in Houten liep AutoRAI.nl-redacteur Bart Oostvogels deze speciale Lotus tegen het lijf.

Lotus Exige GT3 is uniek

Lotus presenteerde de Exige GT3 Concept op de Autosalon van Genève in 2007. De fabrikant had het plan om dat studiemodel verder te ontwikkelen. Het wilde de Exige GT3 in kleine oplage bouwen voor de openbare weg. In het officiële persbericht uit 2007 schreef Lotus het volgende:

“It is intended that the Lotus Exige GT3 concept road vehicle will be further developed into a full production car for limited markets, to go on sale in late 2007 with an estimated price tag of
between £50,000 and £60,000.”

Showauto, circuitauto’s

Die plannen heeft Lotus helaas nooit gerealiseerd. Het bleef bij één showauto, het exemplaar op deze foto’s. En juist die staat nu in Nederland. Lotus heeft overigens wel vijf exemplaren van de Exige GT3 voor het circuit gebouwd. Die hebben ook allemaal deelgenomen aan races, zo heeft Lotus bevestigd aan AutoRAI.nl.

Lotus Exige GT3 voor de deur bij Van der Kooi Sportcars in Houten - Foto: Bart Oostvogels

Burnt Orange

De in Burnt Orange gespoten lichtgewicht sportcoupé heeft slechts 42.000 kilometer gereden. Achter in de Lotus ligt een dwarsgeplaatste 1.796 cc grote viercilinder benzinemotor. Die is voorzien van een Eaton M62 Supercharger. Die motor is goed voor 203 kW (275 pk) vermogen bij 8.000 toeren per minuut en 258 Nm koppel bij 7.000 toeren per minuut. Een echte toerenmotor dus. Lotus koppelde die vierpitter aan een handgeschakelde, lichtgewicht aluminium C64-zesbak. De topsnelheid van deze tweezitter bedraagt 257 km/u. De sprint van 0-100 km/u duurt slechts 4,0 seconden en in 9,8 seconden bereik je vanuit stilstand een snelheid van 160 km/u. Een lichtgewicht Le Mans-racer voor op straat. Uniek.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.