Toyota vermindert brandstofverbruik hybrideauto’s met 10%
Dankzij een nieuwe uitvinding kan Toyota hybrideauto’s 10 procent zuiniger maken. Door gebruik te maken van siliciumcarbide in de regeleenheid van hybrideauto’s wordt het energieverlies beperkt en kunnen de onderdelen van de eenheid kleiner zijn.
Om het brandstofverbruik van hybrideauto’s te optimaliseren, is het belangrijk om verbeteringen aan te brengen aan de halfgeleider. Halfgeleiders worden bijvoorbeeld gebruikt om diodes en transistoren te maken. De nieuwe elektronische siliciumcarbide halfgeleider van Toyota kent minder energieverlies tijdens het in- en uitschakelen dan de nu toegepaste halfgeleiders. De bobine en de condensator – die ook onderdeel zijn van de regeleenheid – kunnen kleiner zijn in de nieuwe regeleenheid. Daardoor kan de regeleenheid afslanken tot slechts 20 procent van zijn huidige grootte. Regeleenheden zijn verantwoordelijk voor een kwart van het totale energieverlies van het elektrische deel van de aandrijflijn. 20 procent van het energieverlies komt op het conto van de elektronische halfgeleider. De halfgeleider wordt binnen een jaar op de openbare weg getest.