Toyota Proace – rijtest
Kampioensbus
Een vast contactpersoon bij de dealer. Die je persoonlijk kunt bellen. Geen telefoniste die je verkeerd doorverbindt. En geen keuzemenu dat belooft je sneller van dienst te zijn, maar dat niet waarmaakt. Bij Toyota kan het. Je moet er alleen wel een Proace voor aanschaffen.
Toyota Proace met hulp van PSA
De Proace is de nieuwe bedrijfswagen van Toyota. Ontwikkeld met Citroën en Peugeot (PSA). Een belangrijke auto voor het Japanse merk. Want waar Toyota op de bedrijfswagenmarkt ooit een marktaandeel van 10 procent had, is dat anno 2016 geslonken tot net 1 procent. Dat ene procentje heeft Toyota ‘op zak’ dankzij de pick-up Hilux (hierover later meer) en de Land Cruiser Van.
[gallerij-5]
Glorieuze tijden
De nieuwe Toyota Proace moet het verloren marktaandeel van de Hiace terugveroveren. Met die bedrijfswagen beleefde Toyota in de jaren tachtig en negentig glorieuze tijden. Toyota zegt dat er nog zo’n achtduizend stuks in ons land rondrijden. Met niet zelden meer dan een halfmiljoen kilometer op de teller. Betrouwbaarheid behoort dan ook al decennialang tot het Toyota-DNA.
[parallex-1]
Getraind en klaargestoomd
Met alleen een betrouwbare bus kom je er niet, vindt Toyota. Dus gooit het 106 zogeheten Toyota Bedrijfswagen Champions in de strijd om marktaandeel bij andere merken weg te snoepen, een voor elke Toyota-dealer. Deze medewerkers zijn de afgelopen maanden getraind en klaargestoomd voor hun nieuwe taak: service verlenen aan de Proace-rijder. Die kan met elke vraag bij zijn Champion terecht.
[gallerij-4]
De Toyota Bedrijfswagen Champion verzorgt de aankoop van A tot Z. Inclusief de gewenste bedrijfsinrichting waarvoor het merk een overeenkomst heeft gesloten met fabrikant Sortimo. Maar ook voor onderhoud kan de Proace-rijder direct contact opnemen met de Champion. “Ook via WhatsApp”, vertelt Erwin Jongh, productmanager van de Proace bij Toyota Nederland.
Lokale verbondenheid
Gespecialiseerde bedrijfswagendealers heeft Toyota niet. “Daar is ons marktaandeel nu te klein voor”, vervolgt Erwin. “Dus bedachten we de Toyota Bedrijfswagen Champion. De Proace-rijder hoeft niet naar een verderop gelegen business center. Hij kan terecht bij zijn lokale Toyota-dealer. Een dealer die hij wellicht al kent. Die lokale verbondenheid is onze kracht.”
[parallex-2]
Meeste binnenruimte
Hoe goed de Champion ook is, het product moet gewoon helemaal kloppen. Dat doet de Proace in ieder geval op papier. De Compact is de kleinste versie (denk aan de Ford Transit Connect) en die biedt volgens Toyota al de meeste binnenruimte in zijn klasse. Zijn maximale laadcapaciteit van 4,6 m3 is de grootste en hij heeft het grootste laadvermogen, tot 1.535 kilo. In de Proace passen twee of drie Europallets.
Fraai multimediasysteem
We maken een korte rit in de wat grotere Proace Worker. Het dashboard ziet er keurig uit met zowaar een fraai en intuïtief te bedienen multimediasysteem, iets wat je eerder in een personenauto verwacht. We zien enorme kaartenbakken voor het opbergen van paperassen, voor een bestelbus relatief kleine buitenspiegels, bekerhouders in beide hoeken van het dashboard en 12-volt- en USB-aansluitingen.
[gallerij-1]
Werkpaard en renpaard
Het stuur is in de hoogte en de diepte verstelbaar. De bedrijfswagen rijdt behoorlijk goed. Hij schakelt en koppelt wat zwaarder dan we gewend zijn van een personenauto, maar dat past wel bij zo’n werkpaard. De 1.6 D-4D met 90 kW (122 pk) maakt van de Proace bijkans een renpaard. De dieselmotor (van PSA, maar doorontwikkeld met Toyota) pakt lekker op en is gretig.
De carrosserie geeft ook op klinkerwegen geen krimp. En de wegligging is goed genoeg om even snel een rotonde te pakken. Wellicht niet heel belangrijk voor de doelgroep (mkb’ers, zzp’ers), maar je zal als bloemist maar een trouwboeket vergeten zijn voor een trouwerij die over een uurtje begint.
[gallerij-3]
“De nieuwe Toyota Proace moet het verloren marktaandeel van de Hiace terugveroveren”
Bus voor elke klus
De bus voor elke klus, noemt Toyota zijn Proace. Vandaar dat er meerdere versies zijn: Compact, Worker, Long Worker, Dubbele Cabine en Truck (open laadbak of opbouw). Er zijn ook personenversies: de Shuttle voor taxivervoer, de iets luxere Verso als MPV voor grote gezinnen en de Verso Executive voor vips met ‘captain seats’, extra donker getinte ruiten en massagestoelen (optioneel).
En de Hilux?
We mochten ook nog een blokje om met de nieuwe Toyota Hilux; de beroemde pick-up van Toyota. Te kort voor een rijtest, maar het gaf wel een aardige indruk van het onverwoestbare karakter van de pick-up waarvan Toyota er inmiddels wereldwijd ruim 16 miljoen (!) exemplaren verkocht heeft. Zodra je wegrijdt, weet je het: deze auto is gemaakt om 300 jaar mee te gaan. Top Gear kan erover meepraten.
[gallerij-2]