Toyota GAZOO Racing onthult GR010 HYBRID Le Mans Hypercar
Neemt deel aan 2021 FIA World Endurance Championship
Toyota neemt deel aan het 2021 FIA World Endurance Championship met een gloednieuwe racer: de Toyota GR010 HYBRID. De Le Mans Hypercar is in de afgelopen achttien maanden ontwikkeld en is klaar voor actie!
Toyota GR010 HYBRID
De GR010 HYBRID van Toyota GAZOO Racing beschikt over een 3,5-liter V6 twinturbo benzinemotor met 680 pk die de achterwielen aandrijft. Op de vooras bespeuren we een door AISIN AW en DENSO ontwikkelde 272 pk sterke generatorunit. Zodoende ontstaat vierwielaandrijving en een gecombineerde output van 680 pk. Dit betekent dat de geavanceerde elektronica van de GR010 HYBRID het motorvermogen vermindert op basis van de hoeveelheid hybride boost die wordt ingezet door de generator. Regels schrijven voor dat de systeemoutput niet hoger mag zijn dan 680 pk.
Minder power, zwaarder en groter
Als onderdeel van een kostenbesparend initiatief dat in de regelgeving is opgenomen, is de nieuwe GR010 HYBRID 162 kilogram zwaarder en 32% minder krachtig dan zijn TS050 HYBRID-voorganger, waarbij de rondetijden van Le Mans naar verwachting ongeveer 10 seconden langzamer zullen zijn. De auto heeft ook grotere afmetingen: hij is 250 mm langer, 100 mm breder en 100 mm hoger.
GR Super Sport
Nieuwe livery moet de link tussen straatauto’s en circuitauto’s kleiner maken. Daarover gesproken: Toyota werkt achter de schermen ook aan een straatversie op basis van deze GR010 HYBRID, de GR Super Sport hypercar. Wat styling betreft is de GR010 HYBRID heeft Toyota GAZOO Racing zich laten inspireren door deze GR Super Sport.
De rijders
Toyota GAZOO Racing start in 2021 zijn negende seizoen in het FIA WEC. Toyota blijft trouw aan de coureurline-up die ook in Le Mans is toegepast. Dat betekent dat Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López zullen rijden in de #7 GR010 HYBRID, terwijl Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley rijden in auto #8. Nyck de Vries vervolgt zijn rol als test- en reservecoureur.
Hyper Sport-klasse
De GR010 HYBRID valt in de nieuwe hypercarklasse van het WEC, Hyper Car gedoopt. Diverse andere merken sluiten zich hierbij aan, denk aan Peugeot, Alpine en Aston Martin. De reglementen van deze nieuwe topklasse zorgen voor aanzienlijk lagere kosten ten opzichte van de huidige situatie en staat het gebruik van hybride-aandrijflijnen toe. De nieuwe Hyper Sport-klasse vervangt de LMP1-klasse.
Regels
Elk Hyper Car-team krijgt per seizoen een budgetrestrictie van 20 miljoen euro voor twee auto’s. Daarnaast moeten de Le Mans Hypercars lijken op productie-auto’s. Wat je dus krijgt is dat veel fabrikanten een straatlegale hypercar ontwikkelen waarop vervolgens een raceversie wordt gebaseerd. Toyota is hiervan een goed voorbeeld. De elektromotor van een Hyper Car-auto mag 50 kilogram wegen, de batterij 70 kilogram en de verbrandingsmotor maximaal 180 kilogram. Om voor een eerlijke strijd te zorgen, werkt de FIA ook met strafgewichten (0,5 tot maximaal 50 kilogram).
Specificaties Toyota GR010 HYBRID
GR010 HYBRID Technical Specifications |
|
Bodywork | Carbon fibre composite |
Gearbox | Transversal with 7 gears sequential |
Driveshafts | Constant velocity tripod plunge-joint driveshafts |
Clutch | Multidisc |
Differential | Mechanical locking differential |
Suspension | Independent front and rear double wishbone, pushrod-system |
Springs | Torsion bars |
Anti roll bars | Front and rear |
Steering | Hydraulically assisted |
Brakes | Akebono mono-block alloy callipers with carbon ventilated discs |
Rims | RAYS magnesium alloy, 13 x 18 inch |
Tyres | Michelin radial (31/71-18) |
Length | 4900 mm |
Width | 2000 mm |
Height | 1150 mm |
Weight | 1040kg |
Fuel capacity | 90 litres |
Engine | V6 direct injection twin-turbo |
Valves | 4 per cylinder |
Engine capacity | 3.5 Litre |
Fuel | Petrol |
Engine power | 500 kW / 680PS |
Hybrid power | 200 kW / 272PS |
Battery | High-powered TOYOTA lithium-ion battery |
Front motor/Inverter | AISIN AW / DENSO |