
Technical Carbon van Rolls-Royce: wat is het?
“When it does not exist, design it”.
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Wie een Rolls-Royce Cullinan Black Badge koopt, krijgt zijn SUV afgeleverd met Technical Carbon in het interieur. Dit materiaal is door Rolls-Royce zelf bedacht, geheel in lijn met de filosofie van Sir Henry Royce’s founding philosophy: “When it does not exist, design it”.
Geweven koolstofvezelstructuur
Goed: Technical Carbon. Wat is dat nu precies? Feitelijk is het een geweven koolstofvezelstructuur waarbij de structuur – dus de vezels – nog volledig zichtbaar is. Naakt dus. Het geeft een driedimensionaal effect aan het interieur. Afhankelijk van de kijkhoek, oogt het materiaal anders.
Technical Carbon
Elk vel van het goedje Technical Carbon is afgewerkt met zes laklagen. Rolls-Royce geeft het materiaal vervolgens 72 uur rust om volledig uit te harden. Daarna wordt het met de hand gepolijst voor de voor Rolls-Royce’s kenmerkende spiegelglansafwerking.
Arbeidsintensief
Het complete proces duurt 21 dagen. Uiteraard wordt elk component uitgebreid gecontroleerd door een vakman van Rolls-Royce. Pas daarna krijgt een Technical Carbon-paneel goedkeuring en wordt het in de auto aangebracht. Zit er een kleine afwijking in, dan komt het niet in de auto. Overigens beschikt elke 600 pk en 900 Nm sterke Rolls-Royce Cullinan Black Badge over 23 panelen Technical Carbon. Arbeidsintensief dus!