Rijtest – vernieuwde Audi A6
Maart volgend jaar is het twintig jaar geleden dat Audi de A6 uitbracht. In krap twee decennia is dit model uitgegroeid tot een technisch bijzonder geavanceerde auto. Dat blijkt wel uit een eerste rijdende kennismaking met de vernieuwde A6, waarvan de levering start in november 2014.
Voor de Nederlandse markt zijn vooral de versies met 20 % bijtelling belangrijk. Dat zijn de 2.0 TDI Ultra Limousine-uitvoeringen met 110 en 140 kW (150 en 190 pk) vermogen. De souplesse van de motor en de stilte in het interieur vallen direct op. De vernieuwde A6 heeft door de lagere bijtelling en de krachtige motor ten opzichte van de concurrentie in het premiumsegment een sterke positie en is daardoor kansrijk in de zakelijke markt.
Gewichtsbesparing
De lage CO2-uitstoot van 110 g/km is bereikt door onder meer gewichtsbesparing. Dankzij de toepassing van aluminium in 20 % van de carrosserie is het gewicht afgenomen met 55 kg. De 1.8 TFSI weegt daardoor nog maar 1.535 kg. Over alle uitvoeringen gerekend is de CO2-uitstoot gemiddeld met 22 % gedaald ten opzichte van de vorige generatie van de Audi A6.
De vernieuwde A6 heeft een duidelijk dynamischer gestileerd front en is leverbaar met keuze uit vijf dieselmotoren en drie benzinekrachtbronnen. De vermogens lopen uiteen van 110 tot 245 kW (150 tot 333 pk), de trekkracht van 320 tot 650 Nm.
Noviteiten
Een noviteit is de toepassing van composietveren in de A6 2.0 TDI Avant (140 kW/190 pk). Deze veren zijn niet alleen 1,1 kg lichter dan stalen veren, maar zorgen ook voor meer comfort en stabiliteit. In de toekomst gaat Audi meer modellen met deze innovatieve veren aanbieden. Andere nieuwe zaken zijn de optionele Matrix led-koplampen met automatisch dimmend groot licht en een nieuw MMI Plus-infotainmentsysteem. De rekensnelheid daarvan is verdubbeld, waardoor de navigatie live met Google Earth contact kan houden. De satellietbeelden van de omgeving zijn tijdens het rijden te zien op de centrale display en op de display in het instrumentarium voor de bestuurder. Een tweede voordeel is dat de kaartgegevens automatische worden geüpdatet.
Audi S6
De krachtige Audi S6, aangedreven door een V8 4.0 TFSI benzinemotor van 331 kW (450 pk) heeft het nieuwe COD-systeem, dat automatisch vier van de acht cilinders uitschakelt bij kruissnelheid. Dat pakt gunstig uit voor het verbruik, waardoor de S6 toch een gunstig gemiddeld verbruik van 9,2 l/100 km laat noteren. De A6 is verkrijgbaar voor prijzen vanaf 46.700 euro (1.8 TFSI, 110 kW/140 pk). De versie die voor reductie van de bijtelling tot 20 % in aanmerking komt, de 2.0 TDI, is er voor 47.730 euro. Met 140 kW (190 pk) vermogen komt deze op 50.900 euro.
[video-1]