Rijtest – Mercedes-Benz GLA
In 1997 verraste Mercedes-Benz met de A-Klasse. De fabrikant landde in een voor het merk nieuw segment. Voor het eerst werd met een voorwielaangedreven compacte hatchback de handschoen opgenomen tegen bestsellers als de Volkswagen Golf en Opel Astra. Mercedes-Benz leidde zelfs verkopers op om goed te kunnen omgaan met de nieuwe doelgroep.
Trendsettend
De start met de A-klasse was allerminst makkelijk, maar is uiteindelijk wel trendsettend gebleken. Ook andere premiummerken als BMW en Audi zijn afgelopen jaren met compacte modellen gekomen. En Mercedes-Benz biedt nu keuze uit vier smaken: A-Klasse, B-Klasse, CLA-Klasse en GLA-Klasse.
Forse grille
De GLA is compact maar oogt groot. Dat komt door een forse grille met een grote Mercedes-ster en een hoge, lange motorkap. Twee over het midden lopende verhoogde richels maken de kap nog imposanter. En in de kleur wit met zwarte AMG-wielen is de GLA duidelijk een blikvanger, zoals we merken.
Kleine kinderen
Het interieur is niet bijzonder veel ruimer dan dat van de A-klasse. Voorin zit je goed, mede dankzij in hoogte verstelbare stoelen. Achterin is het voor lange mensen wat krapper. De GLA is daardoor toch vooral een optie voor tweepersoons huishoudens of gezinnen met kleine kinderen. Een brede metaalkleurige strip siert het dashboard. Boven de middenconsole is er een vrijstaand beeldscherm voor navigatie en infotainmentsysteem. Bediening gaat met knoppen op het stuur of met een draai- en drukknop op de console tussen de voorstoelen. Het dashboard is kortom functioneel en doeltreffend ingericht en strak vormgegeven. De ronde luchtinlaten met chromen rand vormen daarbinnen een speels element.
Stille motor
De geteste GLA 200 CDI heeft een 2,2-liter dieselmotor van 100 kW. Een soepele krachtbron, die opvallend trillingsarm draait, zelfs bij zeer lage toerentallen. Dat is mooi, want de zeventrapsautomaat, laat de motor zo weinig mogelijk toeren maken. Tenminste in de eco-stand. In de s-stand ligt het toerental hoger. Handmatig schakelen is ook mogelijk met flippers aan de achterkant van het stuurwiel. Bij de test haalden we een gemiddeld brandstofverbruik van 5,4 liter over 100 kilometer.
Handigheidjes
De GLA heeft enkele slimme zaken, zoals een het hendeltje aan de stuurkolom waarmee de automatische transmissie is te bedienen. Daardoor is geen pook is in de console tussen de voorstoelen nodig en dat schept ruimte voor diverse afsluitbare opbergvakken. Ook handig is de elektrisch te openen en sluiten achterklep. De rugleuning van de passagiersstoel voorin is neer te klappen zodat bij neergeklapte achterbank ook lange voorwerpen kunnen worden vervoerd. De Mercedes-Benz GLA is te koop vanaf 35.350 euro (GLA 200). De geteste 200 CDI is er vanaf 38.796 euro.