In 2014 werd het Mercedes-Benz-aanbod uitgebreid met een volledig nieuw model: de GLA. Zoals de letters GL in de typenaam al aangeven is dat een SUV-model op het niveau van de A-Klasse. In het geval van de GLA kan dat ‘SUV’ overigens met een korreltje zout worden genomen, want de auto is meer een opgehoogd hatchbackmodel. Het zal geen verrassing zijn dat de techniek vrijwel overeenkomt met die van de A-Klasse. Lees verder
In 2014 werd het Mercedes-Benz-aanbod uitgebreid met een volledig nieuw model: de GLA. Zoals de letters GL in de typenaam al aangeven is dat een SUV-model op het niveau van de A-Klasse. In het geval van de GLA kan dat ‘SUV’ overigens met een korreltje zout worden genomen, want de auto is meer een opgehoogd hatchbackmodel. Het zal geen verrassing zijn dat de techniek vrijwel overeenkomt met die van de A-Klasse.
AMG en Infiniti
Op basis van de gelijknamige conceptcar werd in 2014 ook een AMG-versie voor de GLA toegevoegd: de GLA 45 AMG. Dat is met 360 pk uit de 2.0-liter viercilindermotor met afstand het krachtigste model uit het GLA-aanbod. In 2017 werd een subtiele facelift voor de GLA doorgevoerd, waarbij de auto op verschillende punten werd aangepakt. In 2016 kreeg de GLA er een tweelingbroer bij en leverde Infiniti op basis van de (GL)A-Klasse de Q(X)30. Deze auto was het eerste product uit een nieuw opgestarte samenwerking met betrekking tot het delen van motoren en enkele andere techniek.
Tweede generatie
In 2020 was het tijd voor een tweede generatie voor de GLA. De auto werd volledig nieuw ontwikkeld, op basis van de inmiddels eveneens nieuwe generatie A-Klasse. Deze keer is er geen link meer met Infiniti en deelt de GLA zijn techniek alleen nog met andere Mercedes-Benz-modellen.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cm³ |
Max. vermogen | 120 kW (163 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 250 Nm |
Bij | 1.620 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Vermogensrange | 110 tot 165 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | februari 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 49.245 |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 4.410 x 1.834 x 1.611 mm |
Wielbasis | 2.729 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Max. aanh. gew. | 1.800 kg |
Inh. bag. ruimte. | 435 l |
Tankinhoud | 43 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,6 l/100km |
CO₂-emissie | 129 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 8,7 s |
Topsnelheid | 210 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng