Review – Micro Microlino (2024) – Must have of ‘Hell no’?
Hoe bevalt rijden op de snelweg?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als je origineel vervoer wenst, dan moet je nu even opletten. Dit is namelijk de volledig elektrisch Microlino van Micro, ontwikkeld door het Zwitserse familiebedrijf Micro. Ja, je kunt hem kopen in Nederland, want Louwman Group verzorgt de import en distributie. Is de Microlino de perfecte vervanger van de ‘normale’ auto? En hoe bevalt het rijden op de snelweg?
Stadsvoertuig?
De Microlino is geïnspireerd op de BMW Isetta van weleer. Het is zoals je ziet een compact elektrisch stadsvoertuig, hoewel ik van de omschrijving ‘stadsvoertuig’ eigenlijk direct jeukende handen krijg. Eerder hebben we al aangetoond dat een Opel Rocks Electric ook perfect vervoer is voor mensen die buiten de stad wonen. Want ook die mensen moeten boodschappen doen. We benaderen deze test van de Microlino dus ook vanuit het perspectief of je hem op het ‘platteland’ kunt inzetten als boodschappenkarretje.
Microlino haalt 90 km/u!
Compacte stadsvoertuigen zijn er in overvloed, maar vaak hebben ze wel een grote beperking: een topsnelheid van 45 km/u. Deze Microlino mag gewoon de snelweg op, want hij haalt een topsnelheid van ongeveer 90 km/u. Volgens de makers is de Microlino de “ideale mix van een motorfiets en een auto”. Hoe dat rijden op de snelweg bevalt? Eigenlijk wel prima. Je moet niet bang aangelegd zijn, maar met daadkracht je plek op de weg opeisen. En zorgen dat je accu volledig is opgeladen als je de snelweg betreedt, want anders gaat het systeem het vermogen van de Microlino knijpen. Wij hebben meerdere keren op de snelweg gereden, daarbij hebben we zelfs vrachtwagens ingehaald. Dat ging prima. Als je rekening houdt met het overige verkeer, dan valt er prima met de Microlino op de snelweg te rijden. Hij voelt gewoon aan als een auto.
Hopeloos ouderwets
Oké, je mag deze Microlino dus zien als een auto? Jazeker, maar de Nederlandse wetgeving – die op het gebied van dit soort voertuigen vaak best krom en hopeloos ouderwets is – ziet dat anders. De Microlino is op papier een ‘quad’, want hij valt in de L7e-categorie. Laten we het anders uitleggen: de Microlino – die voor heel mensen een normale auto kan vervangen – komt niet in aanmerking voor SEPP-subsidie. Voor particulieren betekent dit dat het voertuig niet in aanmerking komt voor een subsidie van 2.950 euro.
Subsidie?
Alleen bij zakelijk gebruik van de Microlino is er financieel voordeel te behalen in de vorm van MIA of VAMIL. Zonde, want juist voor particulieren is een Microlino een perfecte vervanger van de auto. Belangrijk is dat het model ook voordelig in aanschaf is, maar juist op dat gebied wringt het. De basisprijs van het model bedraagt namelijk 17.990 euro. Dat is wat ons betreft net 4.000 euro te veel. Er is keuze uit drie uitvoeringen, de Urban (basismodel), de Dolce en de Competizione, waarbij de koper ook nog kan kiezen uit verschillende accupakketten. De prijzen zijn als volgt:
Microlino prijzen
- Urban 6 kWh: 17.990 euro
- Dolce 6 kWh: 19.990 euro
- Dolce 10,5 kWh: 21.990 euro
- Dolce 14 kWh: 23.490 euro
- Competizione 10,5 kWh: 21.990 euro
- Competizione 14 kWh: 23.490 euro
Uitrusting Urban:
Urban interieur & velgen, coupédak, soft-close mechanisme, Sport Mode, dubbele displays, led-verlichting en verwarming
Uitrusting Dolce:
Dolce interieur & velgen, Infinity led-lichtbalken, zonnedak, retro kleuren, chromen details, stuurwiel bekleed met vegan leder, soft-close mechanisme, Sport Mode, dubbele Displays en verwarming
Uitrusting Competizione
Medium Range 177 km, Competizione interieur & velgen, matte kleuren verchroomde details, Infinity led-lichtbalken, zonnedak, stuurwiel bekleed met vegan leder, soft-close mechanisme, Sport Mode, dubbele displays en verwarming
De basisversie
De Microlino Urban beschikt altijd een lithium-ionbatterij van 6 kWh, goed voor een actieradius tot 90 km op een volle lading stroom. Deze versie is voorzien van een ingebouwde lader met een maximumvermogen van 1,35 kW. De oplaadtijd bedraagt tot 80 procent ongeveer 4 uur. Om te zien oogt het model wat karig, met stalen wielen zonder wieldoppen, de afwezigheid van een zonnedak en een vrij basic interieur.
Dolce en Competizione bieden meer luxe
Wil je meer range en meer luxe? Dan moet je al minimaal voor de Dolce of Competizione gaan. Er is bij die versie keuze uit een 6 kWh, 10,5 kWh of 14 kWh lithium-ionbatterij. De variant met 10,5 kWh heeft een maximaal rijbereik van 175 kilometer, een ingebouwde lader met een oplaadvermogen van 2,6 kW en een oplaadtijd van 3 uur tot 80 procent. De grootste batterij van 14 kWh biedt een rijbereik van 230 kilometer en een ingebouwde lader met een maximumvermogen van 2,6 kW. De oplaadtijd bedraagt 4 uur (80 procent).
Het gewicht van de Microlino is afhankelijk van het accupakket. Het basismodel met 6 kWh weegt 496 kilogram. De versie met 10,5 kWh accu weegt 513 kilogram en de 14 kWh-variant heeft een gewicht van 530 kilogram. Zeg maar het gewicht van een Caterham Seven.
Specificaties Micro Microlino
- 0-50 km/u: 4,9 seconden
- Topsnelheid: 90 km/u
- Vermogen elektromotor: 12,5 kW (17 pk)
- Koppel elektromotor: 89 Nm
- 6 kWh batterij: 90 km
- 10,5 kWh batterij: 177 km
- 14 kWh batterij: 230 km
- Gewicht met 6 kWh batterij: 496 kg
- Gewicht met 10,5 kWh batterij: 513 kg
- Gewicht met 14 kWh batterij: 530 kg
- Lengte: 2.519 mm
- Breedte: 1.473 mm
- Hoogte: 1.501 mm
- Bagageruimte: 230 liter (drie bierkratten)
- Aantal zitplaatsen: twee
Zelfdragend aluminium koetswerk
Als eerste in zijn klasse beschikt de Microlino over een zelfdragend aluminium koetswerk. Het voertuig heeft verder een versterkte stalen deur en onafhankelijke ophanging op alle wielen.
Standaarduitrusting
Standaard is de Microlino al aardig rijk uitgerust. Denk aan centrale vergrendeling, elektrische verwarming met drie niveaus, een ventilatiesysteem, een verwarmde achter- en voorruit, vier USB-aansluitingen, schuiframen en een Type 2-laadkabel van vier meter om op te laden aan een Wallbox.
Afwerking interieur
De afwerking van het interieur van aardig hoog niveau. Afhankelijk van de gekozen variant beschikt de Microlino ook over een smartphonehouder, een zonnedak, een dashboardstrip in geanodiseerd zwart aluminium, een flessenhouder en interieurpanelen gemaakt van milieuvriendelijke natuurlijke vezels.
Volgens Microlino geen auto
Volgens Microlino is dit voertuig geen auto, maar een tussenoplossing voor een motorfiets en auto. Dat is wat ons betreft vergezocht, want mensen moeten juist beseffen dat een Microlino uitstekend een auto kan vervangen. Hij rijdt als een auto en voelt aan als een auto. Daarnaast is zo’n Microlino ook verrassend praktisch. Hij geeft een grote bagageruimte van 230 liter (ruimte genoeg voor meerdere bierkratten) en aan boord zit je gezellig schouder-aan-schouder. Elke rit is een avontuur. De focus van Microlino op gebruik in uitsluitend grotere steden mag wat ons betreft wel wat breder. Met een Microlino valt ook uitstekend te leven als je op het platteland woont, in een landelijke omgeving. Stel je voor dat je dit voertuig kunt inzetten als boodschappenauto. Klinkt als een droom toch?
Korreltje zout
Neem de WLTP-cijfers van de accu wel met een korreltje zout. De door ons gereden middelgrote batterij moet op papier dik 170 kilometer kunnen halen op een volle lading stroom. Dat ga je in de praktijk niet halen. Wij hebben maximaal 120 kilometer gehaald, maar nog vaker minder dan 100 kilometer. Of dat weinig is? Zo hebben wij dat niet ervaren, want de Microlino heeft ons gebracht waar we moesten zijn, en weer terug. Door toepassing van het motto ‘laden wanneer het kan, in plaats van laden wanneer het moet’ zijn we altijd op onze bestemming aangekomen. Dus ja, met een Microlino valt uitstekend dagelijks te leven. Het is zelfs ontzettend leuk.
Lage kosten
De gebruikskosten zijn daarentegen lachwekkend laag. Voor een volle batterij betaalden we niet eens 3 euro. Ook het onderhoud is spotgoedkoop, de bandjes vervangen idem. Bijkomend voordeel van deze ‘quad’, is dat je al voor 12 euro per maand een allrisk-verzekering hebt voor de Microlino. Hij is dus wat duurder in aanschaf, maar de total cost of ownership is lachwekkend laag. Lachen, dat vat deze Microlino op de best mogelijke manier samen. Hij ziet er komisch en aandoenlijk uit. Hij rijdt verrassend lekker, soms wat spartaans. Deze tweezitter blijkt in de praktijk ook voldoende vlot, helemaal met ingeschakelde raketmodus. Oké, bij nat weer beslaan de ruiten een beetje en de elektromotor laat best van zich horen. Maar dat hebben we juist als ‘charme’ ervaren. Het design, de vele leuke reacties en het rijplezier strepen alle kanttekeningen weg. Wij zijn in ieder geval groot fan van de Microlino. We durven zelfs te stellen dat er sprake is van vlinders. Laten staan? Hell no! De Microlino is een must have!