Review – Citroën C5 X Plug-in Hybrid 180 (2024)
Nieuwe, voordeliger plug-in hybrideversie
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Citroën C5 X is nu ook leverbaar als Plug-in Hybrid 180, een voordeliger plug-in hybrideversie. AutoRAI.nl ging op pad om met deze nieuwe motorvariant kennis te maken.
Met de C5 X heeft Citroën sinds 2021 weer een grote comfortabele auto in het aanbod. Vanaf het begin is de Franse reiswagen ook leverbaar als plug-in hybride. Deze Plug-in Hybrid 225 is een populaire variant, want in 2023 was al 45% van de in Europa verkochte Citroën C5 X’ zo’n plug-in hybride. Dat aandeel kan wel eens verder gaan oplopen, want de C5 X heeft er een nieuw, voordeliger plug-in hybridemodel bijgekregen.
Nieuw: Plug-in Hybrid 180
De Plug-in Hybrid 180 is de nieuwste plug-in hybride aandrijflijn van Citroën. Je vindt hem sinds kort ook in de C5 Aircross. Het getal in de typenaam staat voor het systeemvermogen, dat 132 kW (180 pk) bedraagt. Dat vermogen is afkomstig van een 110 kW (150 pk) sterke 1,6-liter PureTech benzinemotor en een 81 kW (110 pk) elektromotor. Het totale koppel bedraagt 360 Nm. Beide hybrides kunnen tot 135 km/u volledig elektrisch rijden.
De nieuwe plug-in hybride is dus wat minder krachtig dan de bestaande Plug-in Hybrid 225, maar zorgt wel voor een voordeliger plug-in hybrideversie in de prijslijst. De Plug-in Hybrid 180 is ook de indirecte opvolger van de PureTech 180 benzinemotor, die begin vorig jaar uit het aanbod verdween.
De bestaande Plug-in Hybrid 225 blijft trouwens niet helemaal hetzelfde, want net als de nieuwe Plug-in Hybrid 180 is die voortaan voorzien van een 12,4 kWh-batterij van een nieuwe generatie. Dankzij de nieuwe batterij neemt de volledig elektrische WLTP-actieradius van de Plug-in Hybrid 225 toe van 55 naar 62 kilometer. De Plug-in Hybrid 180 moet net zo ver kunnen komen. Is de batterij leeg, dan is hij aan een openbare laadpaal in iets meer dan 1,5 uur weer opgeladen. Dat is sneller dan voorheen.
Citroën C5 X voordeliger geworden
Zoals gezegd zorgt de nieuwe Plug-in Hybrid 180 ervoor dat er een voordeliger plug-in hybridemodel aan het aanbod van de Citroën C5 X wordt toegevoegd. Sterker nog, de nieuwe hybride is de voordeligste motorvariant en trekt daarmee ook de algemene vanafprijs van de Citroën C5 X omlaag.
De Citroën C5 X Plug-in Hybrid 180 is in 2024 leverbaar vanaf 46.390 euro. De PureTech 130 benzinemotor zonder hybridetechniek blijft in het aanbod en kost 47.550 euro. Je betaalt dus eigenlijk iets meer, voor minder pk’s en een hoger verbruik. Wil je toch het extra vermogen van de bestaande Plug-in Hybrid 225, dan kost dat minimaal 50.390 euro.
Tenzij je echt niet met een stekker kunt of wilt opladen, is de nieuwe Plug-in Hybrid 180 dus de meest interessante motorvariant. Oké, voor de wegenbelasting valt de benzineversie wel weer te overwegen, want 1.393 kg versus 1.697 kg scheelt wel. Verder heeft de benzineversie een iets grotere bagageruimte (545 versus 485 liter), maar hij mag wel weer iets minder trekken dan de Hybrid (1.050 versus 1.350 kg).
Citroën C5 X: met de C van Comfort
Ongeacht de aandrijflijn blijft de Citroën C5 X een heerlijke reiswagen, zo concludeerden we al bij een eerdere rijtest met de krachtigste hybride. Ook tijdens de testrit van vandaag zijn we weer onder de indruk van het rijcomfort. Het huidige veersysteem van Citroën maakt gebruik van zogenaamde Progressive Hydraulic Cushions en het is echt alsof je op kussens over de weg rijdt. Zowel grote als kleine oneffenheden worden vrijwel glad gestreken. Tegelijkertijd is het rijgedrag in bochten keurig strak en deint de auto absoluut niet op slecht wegdek. Een erg knappe, haast perfecte combinatie.