Review – ALLE 12 nieuwe Stellantis bedrijfswagens (2024) – Opel, Peugeot, Citroën, Fiat
Stellantis, de moedermaatschappij van merken zoals Citroën, Peugeot, Opel en Fiat, heeft onlangs zijn uitgebreide assortiment bedrijfswagens grondig vernieuwd. AutoRAI.nl trok naar Russelsheim om daar alle twaalf vernieuwde bedrijfswagens aan de tand te voelen. Wat is er nieuw en hoe weten ze zich te onderscheiden van elkaar?
Compacte bedrijfswagens: Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo, Peugeot Partner
We trappen deze ‘mega busjestest’ af met de compacte bedrijfswagens van Stellantis. De Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo en Peugeot Partner, hebben allemaal een facelift ondergaan. Terwijl ze technisch veel gemeen hebben, zijn er aan de buitenkant en in het interieur subtiele verschillen, die elk merk zijn eigen identiteit geven.
De Citroën Berlingo onderscheidt zich bijvoorbeeld met zijn extra comfortabele Citroën Advanced Comfort-stoelen (zie foto hieronder), terwijl de Opel Combo standaard is uitgerust met Intelli-Lux Matrix LED-verlichting, die we kennen van de personenauto’s van Opel. De Peugeot Partner biedt een futuristische i-Cockpit met een sportief stuurwiel en Fiat Doblo heeft een veelzijdige laadruimte dankzij een volledig plat te klappen ‘magic’ achterbank. Alle modellen zijn beschikbaar met een nieuw 10-inch infotainmentscherm en een digitaal instrumentarium.
Zoals eerder vermeld, zijn er onderhuids weinig verschillen tussen de compacte bedrijfswagens. Zeg maar gerust geen verschillen. Ze maken allemaal gebruik van dezelfde aandrijflijnen. Als brandstof heb je keuze uit diesel of elektriciteit. De elektrische aandrijflijn is geüpgraded en biedt nu dankzij een 51 kWh-accupakket een bereik tot 340 kilometer. Deze aandrijflijn kennen we van personenauto’s zoals de Peugeot e-208 en de Opel Corsa Electric. Met een snellaadcapaciteit tot 100 kW kan de accu binnen een half uur weer tot 80% worden opgeladen. In koudere omstandigheden is er geen reden tot zorg over een verminderd bereik, want de bedrijfswagens zijn uitgerust met een warmtepomp die het interieur snel en effectief kan verwarmen.
Middelgrote bedrijfswagens: Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro, Fiat Scudo
De middelgrote bedrijfswagens van Stellantis, de Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Fiat Scudo, zijn ook stevig onder handen genomen. Ook hier zijn er weer enkele designelementen die hun respectievelijke merkidentiteit benadrukken. Zo valt de Peugeot Expert op met een kenmerkende grille, die duidelijk is geïnspireerd op de stijl van de personenauto’s van Peugeot. De Opel heeft het bekende ‘Vizor-neusje’ en op de Citroën pronkt het hagelnieuwe merklogo. Ook deze modellen profiteren allemaal van een nieuw, optioneel digitaal instrumentarium en een 10-inch infotainmentscherm dat compatibel is met zowel Apple CarPlay als Android Automotive.
Dieselen is nog steeds mogelijk, maar ook met deze middelgrote bedrijfswagens kun je uitstootvrij de stad in. De elektrische aandrijflijn uit de compacte modellen die we zojuist besproken hebben, ligt namelijk ook in de Jumpy, Expert, Vivaro en Scudo. Dus 51 kWh en een 136 pk sterke elektromotor. Echter kun je ook voor een groter accupakket kiezen, met 75 kWh capaciteit, goed voor een rijbereik van 350 kilometer.
Grote Bedrijfswagens: Citroën Jumper, Opel Movano, Peugeot Boxer, Fiat Ducato
Voor wie behoefte heeft aan meer laadruimte en vermogen bieden de grote bedrijfswagens van Stellantis, de Citroën Jumper, Opel Movano, Peugeot Boxer en Fiat Ducato, de ideale oplossing. Dieselen kan met een 2,2-liter viercilinder, goed voor 120, 140 of 180 pk. Het laadvermogen ligt dan op twee ton.
Bang dat je straks niet meer de binnenstad in komt met een diesel? Dan kun je wederom kiezen voor een elektrische variant. De elektrische bussen mogen tot 1.385 kilo vervoeren achterin en bieden tot 17 m3 laadvolume. In de bodem van de elektrische Jumper, Movano, Boxer en Ducato ligt een gigantisch accupakket, met 110 kWh capaciteit. Hierdoor hebben deze grote jongens het grootste rijbereik van alle elektrische bedrijfswagens van Stellantis. Pas na 420 kilometer is de stroom op.
Zit je veel op de snelweg, dan is het feest afgelopen bij zo’n 300 tot 350 kilometer. Kom je niet vaak buiten de stadsmuur, dan kun je zomaar eens 500 kilometer of meer halen op een acculading. Het ligt natuurlijk aan je rijgedrag, snelheid, belading en de weersomstandigheden. Snel last van actieradiusangst? Vanaf 2025 kun je de grote bussen ook met een waterstof-aandrijflijn krijgen. De actieradius bedraagt dan 500 kilometer en binnen 5 minuten zit de tank weer vol.
In het interieur zit wederom een nieuw digitaal instrumentarium en een nieuw infotainmentscherm. Zoals in alle voertuigen die we getest hebben kom je ook hier verschillende USB-laadpunten tegen, evenals bekerhouders en veel aflegruimte. Het exterieurdesign komt bij deze grote bussen meer overeen. Alleen de grille is anders vormgegeven. Alle modellen profiteren van geavanceerde technologieën, zoals Level 2 autonoom rijden en draadloze connectiviteit voor wagenparkbeheer. Zo kun je als fleetowner vanuit je luie kantoorstoel precies zien welke bus een laad- of tankbeurt kan gebruiken en welke langs de garage moet voor een oliebeurt. In de video hieronder vertellen we meer over de vernieuwde bedrijfswagen line-up van Stellantis
Lees ook: Opel Rocks Electric op het platteland, een goed idee? – AutoRAI TV