RETROWEEK #7: Een nieuwe Mazda 121, een modern bolhoedje
Inclusief de wielen met knuffelbeerdesign!
Het is retroweek bij AutoRAI.nl. Om die reden pakken we elke dag van de week een auto van weleer. Dat kan een auto zijn ‘die je vader ook had’ of juist een klassieker die nu extreem gewild is. In deze aflevering zetten we een potentiële nieuwe generatie van de Mazda 121 in het zonnetje. Je weet wel, die superschattige Mazda met van die velgen in berendesign.
Mazda 121, lekker compact
De naam Mazda 121 heeft bij uiteenlopende auto’s gehoord. In de jaren ’70 was het in sommige markten de typenaam voor een grote luxe coupé. In de jaren ’80 werd de naam gebruikt voor een compacte hatchback die wij vooral kennen als Kia Pride. In de vroege jaren ’90 hoorde de naam 121 bij een compacte sedan en in de latere jaren ’90 bij rebadgevarianten van zowel de Mazda Demio als Ford Fiesta. Het model dat de meeste aandacht trok was de tweede generatie die in 1991 werd gelanceerd, vooral vanwege zijn unieke en eigenzinnige ontwerp.
Bolhoedje
Deze tweede generatie Mazda 121, vaak liefkozend de ‘bolhoed’ genoemd vanwege zijn ronde dak, stond bekend om zijn speelse en charmante uiterlijk. De auto had een karakteristiek rond design met grote, opvallende koplampen. Het meest iconische kenmerk van deze generatie waren de optionele ‘berenwielen’. Deze lichtmetalen velgen hadden een schattige, speelse uitstraling met vijf spaken die de vorm hadden van een knuffelbeer. Een uniek kenmerk, dat zeker nu de nodige liefhebbers heeft.
Benzinemotoren
Onder de motorkap bood de Mazda 121 een scala aan kleine, zuinige motoren die perfect waren voor stadsgebruik. De motoren varieerden van 1,3-liter viercilinders tot iets krachtigere 1,5-literversies. Hoewel de prestaties bescheiden waren, compenseerde de 121 dit met een uitstekende brandstofefficiëntie en lage onderhoudskosten.
Best ruim nog
Het interieur van de Mazda 121 was functioneel en eenvoudig, maar bood voldoende comfort en ruimte voor een auto in zijn klasse. De achterbank kon worden neergeklapt om extra bagageruimte te creëren, wat de praktische bruikbaarheid van de auto verhoogde. De rijervaring werd gekenmerkt door een soepele en comfortabele rit, ideaal voor stadsverkeer en korte ritten.
Een nieuwe Mazda 121
De tweede generatie Mazda 121 is vooral een charmant karretje. Maar hoe bepalen we het design van een nieuwe Mazda 121? Simpel, met behulp van AI. We geven een zo specifiek mogelijke beschrijving. AI doet verder het werk. De volgende Mazda 121-afbeeldingen waren het resultaat.