Renault Mégane R.S. Trophy-R snelste voorwielaandrijver
Extra sportieve versie verbreekt ronderecord op Nürburgring Nordschleife.
De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R is de snelste voorwielaangedreven productieauto op de beruchte Nürburgring Nordschleife. De extreme uitvoering van de toch al sportieve Mégane R.S. klokte een rondetijd van 07:40,100 en stoot daarmee de Honda Civic Type R van de troon.
Eeuwige strijd
Autofabrikanten voeren een eeuwige strijd om het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife. De 20,6 km lange ‘Groen Hel’ staat bekend als het meest uitdagende circuit ter wereld en automerken hechten veel waarde aan de rondetijden.
Zo ook Renault, dat het ‘Ring-record’ voor voorwielaangedreven productieauto’s nu voor de vierde keer verbroken heeft. Eerder gingen de Mégane R26.R (2008), Mégane II R.S. Trophy (2011) en Mégane R.S. 275 Trophy-R (2014) met een recordtijd aan de haal.
LEES OOK: Wist je dat: in deze Renault-MPV moet iedereen een helm op
Trophy-R
De recordtijd werd geklokt door de nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R, waarvan in de loop van dit jaar slechts een paar honderd exemplaren op de markt komen. Ten opzichte van de reguliere Mégane R.S. Trophy die sinds maart 2019 te koop is, heeft de ‘R’ een nóg strakker onderstel, verbeterde aerodynamica en een 130 kg lager gewicht. Vooral dat laatste is van grote invloed.
Verder vertrouwt de Mégane R.S. Trophy-R op high-performance onderdelen van de gerenommeerde merken Akrapovič (uitlaat), Brembo (remmen), Bridgestone (banden) en Öhlins (dempers). De 1,8-liter turbomotor met een vermogen van 221 kW (300 pk) is ongewijzigd.
De Trophy-R maakt zijn publieksdebuut op het Formule 1-circuit van Monaco, tijdens een paar demonstratierondjes met Renault F1 Team-coureurs Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg achter het stuur. De prijzen zijn nog niet bekend. De reguliere Renault Mégane R.S. Trophy begint bij 55.540 euro.
LEES OOK: Alle details + prijzen Renault Mégane R.S. Trophy (2019)