Renault investeert miljarden in acht nieuwe modellen, Europa heeft pech
Eerste auto al een feit: de Kardian
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Renault investeert maar liefst 3 miljard euro in de ontwikkeling van acht nieuwe modellen, waaronder vijf modellen voor het C- en D-segment. Europa heeft pech, want al deze modellen zijn bedoeld voor niet-Europese markten.
Acht nieuwe modellen van Renault
De acht nieuwe modellen van Renault moeten helpen om het merk tegen 2027 te positioneren in de segmenten die de meeste waarde creëren. Dat zijn dus het C- en D-segment. De doelstelling van Renault buiten Europa is dat in dat jaar een derde van de verkochte modellen elektrisch of een hybride is. Renault streeft verder naar een verdubbeling van de netto-inkomsten per verkochte auto buiten Europa tegen 2027 ten opzichte van 2019.
Renault Niagara Concept
De Renault Niagara Concept is een voorbode van de volgende generatie Renault-modellen die de komende jaren tot 2027 buiten Europa op de markt komen. Al deze modellen zijn aangepast aan de behoeften van lokale klanten. Alle modellen worden ontwikkeld onder het ‘International Game Plan 2027’ als onderdeel van het strategisch plan Renaulution.
Twee voertuigplatforms
Renault zet in op twee voertuigplatforms. Allereerst maakt de Franse autofabrikant gebruik van het CMA-platform (Compact Modular Architecture) voor het D- en E-segment, ontwikkeld in Zuid-Korea in samenwerking met Geely. Daarnaast komt er een nieuw, modulair platform van Renault Group, geschikt voor verschillende aandrijfsoorten (multi-energy), ontwikkeld voor Latijns-Amerika, Noord-Afrika, Turkije en India.
Renault Kardian
De nieuwe Renault Kardian is de eerste auto van een compleet productaanbod met een internationale focus. De Kardian komt in eerste instantie in Latijns-Amerika op de markt. De B-segment crossover maakt als eerste gebruik van het nieuwe, modulair voertuigplatform van Renault. De Kardian wordt in Latijns-Amerika geïntroduceerd met een 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor (92 kW (125 pk) en 220 Nm), gekoppeld aan een EDC-automaat met dubbele koppeling.
De productie van de Kardian start eerst in de Curitiba-fabriek in Brazilië. Renault zal de Kardian in een later stadium ook produceren in de fabriek van Casablanca (SOMACA) in Marokko.
Platform Renault Niagara
Ook de Renault Niagara Concept is gebouwd op het nieuwe ultraflexibele platform van de Renault Group. De aandrijflijn betreft een E-Tech Hybrid 4WD-systeem, bestaande uit een mild-hybride (48V) krachtbron voorin en een extra elektromotor achterin.
Offensief tot 2027
Fabrice Cambolive, CEO van Renault, zegt: “Met het ‘Renault Brand International Game Plan 2027’ willen we Renault wereldwijd transformeren door blijk te geven van een niet aflatende inzet om waarde te creëren voor onze klanten. De Kardian – de eerste van acht nieuwe modellen die we de komende jaren tot 2027 zullen lanceren – vertaalt deze strategie in het B-segment en opent de weg voor een breder offensief in het C- en D-segment.”