Porsche Cayenne Turbo GT heeft overkill aan power
0,6 seconde sneller dan de Turbo naar 100 km/u
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Porsche introduceert de absolute topsporter onder de Cayennes: de nieuwe Cayenne Turbo GT. De nieuwe Porsche Cayenne Turbo GT is alleen verkrijgbaar als vierzits coupé. Het model heeft een overkill aan power.
Het motorvermogen van de Cayenne Turbo GT
De 640 pk sterke 4,0-liter V8-biturbomotor van de Porsche Cayenne Turbo GT levert 90 pk en 80 Nm (totaal 850 Nm) meer dan de Cayenne Turbo Coupé. Daardoor neemt de standaardsprint vanuit stilstand naar 100 km/u slechts 3,3 seconden in beslag. Dat is 0,6 seconde sneller dan de Turbo. De topsnelheid ligt op 300 km/u en dat is 14 km/u sneller dan de Turbo.
Record!
Porsche-testrijder Lars Kern klaarde een rondje over de 20,832 kilometer lange Nürburgring Nordschleife met de Cayenne Turbo GT in 7:38,9 minuten, waarmee hij een nieuw officieel SUV-record vestigde. Dat zegt genoeg over het prestatiepotentieel van deze nieuwe super-SUV.
De techniek
De V8-biturbomotor in de Cayenne Turbo GT is momenteel de krachtigste achtcilinder van Porsche. Met name de krukas, turbolader, directe benzine-injectie en de inlaat- en uitlaatluchtkoeling werden verfijnd. Binnenin de motor verschilt de motor van de Turbo GT op fundamentele onderdelen van de Turbo Coupé, zoals de krukas, drijfstangen, zuigers en distributieketting. Ook de 8-traps Tiptronic S met verkorte schakeltijden en het Porsche Traction Management (PTM) zijn aangepast. Het standaard titanium sportuitlaatsysteem met centraal geplaatste uitlaatpijpen is speciaal voor de Cayenne Turbo GT ontwikkeld. Gewicht wordt bespaard door het weglaten van de middelste geluidsdemper.
Overkill aan carbon
Naast een overkill aan vermogen gebruikt Porsche ook carbon in overvloed. Het carbon dak en de zwarte wielkastverbreders domineren samen met de 22 inch GT-designwielen in de kleur Neodyme het zijaanzicht. De carbon zijpanelen die in lengterichting op de dakspoiler zijn gemonteerd, zijn GT-specifiek, net als de lip van de adaptief uitschuifbare achterspoiler, die 25 mm groter is dan die van de Turbo. Dit verhoogt de neerwaartse druk op topsnelheid met maximaal veertig kilogram. Het achteraanzicht wordt gecompleteerd door een opvallend diffusorpaneel van carbon. Een GT-specifieke neus met een opvallende spoilerlip en vergrote koelinlaten aan de zijkant zijn kenmerkend voor deze topversie.
Standaarduitrusting
Het sportieve karakter van de Porsche Cayenne Turbo GT wordt benadrukt door de rijke standaarduitrusting en de vele alcantara elementen in het interieur. Achtvoudig verstelbare sportstoelen voorin en een twee afzonderlijke sportstoelen achterin zijn standaard. Alle stoelen hebben geperforeerde middenpanelen in alcantara, contrasterende accenten in Neodyme of Arctic Grey en ’turbo GT’-letters op de hoofdsteunen. Zoals te verwachten bij de sportwagens van Porsche is het multifunctionele sportstuur voorzien van een gele 12-uurmarkering.
Nieuw infotainmentsysteem
Met de Turbo GT beleeft de volgende generatie van het Porsche Communication Management (PCM) zijn debuut in de Cayenne, met verbeterde prestaties, een nieuwe gebruikersinterface en nieuwe bedieningslogica. Het nieuwe Porsche infotainmentsysteem weet meer, doet meer en luistert beter. De belangrijkste innovaties zijn onder meer de verdiepte integratie van de streamingdiensten van Apple Music en Apple Podcasts in het PCM en de mogelijkheid om voor het eerst Android Auto te gebruiken.
Vanafprijs Porsche Cayenne Turbo GT
De Porsche Cayenne Turbo GT is per direct te bestellen en staat eind september bij de Nederlandse Porsche Centra. De vanafprijs bedraagt 276.500 euro.