Populariteit diesel en LPG blijft dalen in Nederland
Populariteit benzine neemt toe
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het aantal personenauto’s met een dieselmotor blijft dalen in Nederland, terwijl benzine wint aan populariteit. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en RAI Vereniging gepubliceerd in de uitgave Mobiliteit in Cijfers – Auto’s 2018-2019.
Benzine
Nederland telde op 1 januari 2018 afgerond 8.595.000 personenauto’s. Daarvan hadden 6.814.286 exemplaren een benzinemotor. Ten opzichte van 2017 is dat een toename van 143.806 exemplaren en in vergelijking met 2016 zelfs een toename van 251.995 auto’s.
Diesels
Het aantal diesels in Nederland daalt sinds 2016. In dat jaar reden er nog 1.389.373 exemplaren rond. In 2017 waren dat er met 1.364.309 al 25.064 minder. Op 1 januari 2018 is het aantal diesels nog verder gedaald naar 1.361.426. Ten opzichte van 2017 is dat gelijk aan een daling van 2.883 auto’s. Nu valt die daling wel mee, maar naar verwachting laten de cijfers van 2019 een zeer sterke daling zien. De diesel wordt in Nederland gezien als een vervuilende brandstof. Of dat terecht is? Nou, nee, want een moderne dieselmotor is aanzienlijk schoner dan de meeste benzinemotoren. Maar dat is een andere discussie.
LPG
Laten we ook kijken naar het aantal LPG-modellen in Nederland. Dat aantal daalt al sinds 2016. In dat jaar waren er nog 155.904 personenauto’s met een LPG-installatie. In 2017 liep dat aantal terug naar 140.750 en in 2018 is dat nog verder gezakt naar 129.303. Het aantal personenauto’s met een CNG-installatie (groengas) stijgt juist. Van 7.605 exemplaren in 2016 en 8.168 units in 2017 tot 9.302 modellen in 2018.
Hybrides
Hybrides winnen wel steeds meer terrein. In 2015 waren er nog maar 154.050 in Nederland, maar anno 2018 zijn dat er al 256.018. Hybrides is in dit geval een verzamelwoord voor alle diverse soorten. Kijken we meer in detail naar het aantal hybrides, dan blijkt dat er 153.794 auto’s een traditionele hybride aandrijflijn hebben (brandstofmotor + elektromotor). Het aantal plug-in hybrides (brandstofmotor + elektromotor + accupakket met stekker) kwam in 2018 uit op 92.765.
Elektrisch
In 2011 reden er in Nederland nog maar 238 volledig elektrische auto’s rond. Vier jaar later – in 2015 – was dat aantal al toegenomen naar 6.801. Sinds 2016 neemt het aantal BEV’s in hoog tempo toe. Op 1 januari 2018 waren er in Nederland 21.032 geregistreerd.
Aandeel
Op 1 januari 2018 had 79,3 procent van alle personenauto’s in Nederland een benzinemotor, 15,8 procent een dieselmotor en slechts 1,5 procent een LPG-installatie. Het aantal EV’s kwam uit op 0,2 procent versus 3 procent voor hybrides.