Peugeot Inception Concept: de Peugeot van de toekomst is hier
Inclusief hypermodern jasje
De Peugeot Inception Concept heeft zijn Europese debuut gemaakt. Met de futuristische conceptcar toont Peugeot welke kant het Franse merk de komende jaren opgaat qua design en techniek. AutoRAI.nl pakte de trein naar Parijs om het studiemodel van dichtbij te bewonderen.
2025
“Het lijkt wel een ruimteschip”, denken we, als we de Inception Concept voor het eerst zien staan in het zaaltje dat Peugeot in het centrum van Parijs heeft afgehuurd. Maar vergis je niet, de designtaal van deze futuristische auto zul je al snel tegenkomen op straat. Peugeot introduceert al vanaf 2025 kenmerken van de conceptauto op hun modellen.
Peugeot Inception Concept en STLA
Uiteraard gaan we zo uitgebreid in op de futuristische details van de Peugeot Inception Concept. Eerst even wat nuttige consumenteninformatie. Informatie waar jij wat aan hebt. De Inception staat bijvoorbeeld op het nieuwe STLA-platform, een platform speciaal ontwikkeld voor 100% elektrische auto’s. Er komen in totaal vier platforms, allemaal op diverse manieren schaalbaar. De mogelijkheden zijn eindeloos: van een compacte hatchback tot een elektrische pick-up zoals de RAM 1500 Revolution. Maar ook een sexy sedan dus, zoals deze Peugeot Inception Concept.
STLA Large-platform
Het studiemodel staat op het STLA Large-platform. De sedan heeft een lengte van exact vijf meter. Nog veel interessanter is dat STLA nieuwe technologie kan huisvesten, zoals sterkere elektromotoren, slimmere accupakketten en ook nieuwe laadmogelijkheden. De 100% elektrische Peugeot Inception is uitgerust met 800V-technologie. Dankzij de batterij van 100 kWh kan hij 800 kilometer afleggen op één volle lading, de afstand van Parijs tot Marseille of Brussel tot Berlijn.
Tot wel 680 pk voor Inception
Het energieverbruik blijft op papier vrij beperkt met slechts 12,5 kWh per 100 km. De batterij laadt op met het equivalent van 30 km per minuut of 150 km in vijf minuten. De Inception is ook via inductie op te laden, maar echte details geeft Peugeot nog niet op dit vlak. De Fransozen noemen wel wat prestatiecijfers. De auto heeft twee compacte elektromotoren, één vooraan en één achteraan. Zodoende ontstaat AWD. Het systeemvermogen komt uit op 680 pk (500 kW). De 0-100-sprint duurt minder dan drie seconden.
Wat betekent de naam Inception?
De naam Inception – of ‘Inceptio’ in het Latijn – betekent ‘het begin’. Best een logische naam dus, aangezien dit studiemodel een nieuw tijdperk van Peugeot inluidt. De Peugeot Inception Concept belichaamt de visie van het merk op toekomstige elektrische voertuigen. Niet alleen wat betreft technologie, maar ook qua look & feel.
Futuristisch interieur voor Peugeot Inception Concept
Het interieur bijvoorbeeld oogt bijzonder futuristisch, maar volgens Peugeot niet onrealistisch. Het interieur geeft een voorproefje van nieuwe generatie i-Cockpit. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor Hypersquare. De Hypersquare met digitale bediening bestaat uit een scherm met ronde cellen in elk van de vier hoeken, die verschillende functies hebben, zoals activering van de bedieningselementen door met de duim te drukken.
Het middelpunt van de Hypersquare is een tabletachtig scherm speciaal bedoeld voor de overdracht van rij-informatie. De pictogrammen voor de verschillende functies (airconditioning, radiovolume, ADAS, et cetera) worden weergegeven op de twee additionele zijpanelen.
Vaarwel stuurwiel!
Tijdens de overgang naar (deels) autonoom rijden Level 4 (STLA AutoDrive), trekt de Hypersquare in en schuift er een groot panoramisch scherm uit de vloer om een nieuwe passagiersruimte-ervaring te bieden. Het Franse merk combineert het Hypersquare-besturingssysteem met een flexibel scherm op de achtergrond, dat rij- of infotainmentinformatie in 360° weergeeft. Deze zogeheten Halo Cluster heeft een rond display en informeert passagiers die de auto naderen.
Geen stuurkolom
Dankzij steer-by-wire verdwijnt de fysieke stuurkolom. Dat resulteert in meer interieurruimte. Het dashboard is verleden tijd, evenals de dwarsbalk en het schutbord. Met dit volledig open zicht op de weg kunnen de inzittenden meer zien en ervaren, waardoor de beleving aan boord volgens de fabrikant intenser wordt.
Uniek glazen dak
Opvallend is het glazen dak van de auto. Het dak heeft een glasoppervlak van 7,25 vierkante meter. Alle beglazing rondom is gemaakt van glas dat normaal te vinden is in architectuur. De naam van het glas luidt Narima. Het heeft thermische eigenschappen en profiteert van een multichroombehandeling (behandeling met metaaloxiden), een proces dat aanvankelijk door NASA werd gebruikt voor de vizieren van astronautenhelmen.
Tech Bar voor Peugeot Inception
In de deuren is een zogeheten Tech Bar ondergebracht. Dit verzonken horizontale display zendt verschillende berichten uit naar de bestuurder en passagiers als deze de auto naderen. Naast het laadniveau van de batterij toont de Tech Bar ook de gebruikelijke ‘welcome’- en ‘goodbye’-berichten. Ook zijn er vele sensoren en radars in ondergebracht die zijn gekoppeld aan de rijhulpsystemen, waardoor de carrosserie volledig glad blijft.
Jasje
Tijdens de presentatie van het studiemodel in Parijs heeft Peugeot ook een samenwerking bekendgemaakt met de jonge Franse fashion designer Emeric Tchatchoua, oprichter van het merk 3.PARADIS. De ontwerper heeft een fraai jasje gemaakt dat geïnspireerd is op de conceptauto. De jas ziet er van iedere hoek anders uit. Hij maakt namelijk gebruik van de 3D-technologie die ook is toegepast op de vloer van de auto. Door de gebruikte lensvormige 3D-print verandert de jas van kleur als je vanuit een andere hoek kijkt. Een écht hebbedingetje voor de trouwe Peugeot-rijder dus.