Peugeot 208 GT-Line 1.6 BlueHDI 100 – Rijtest
Mooi op smaak gebracht
De Peugeot 208 is al jaren een ongekend succesnummer. De hatchback ziet er stijlvol uit, is verkrijgbaar met goede motoren en rijdt heel volwassen. Als sportief ogende GT-Line is de Peugeot 208 helemaal een hebbeding.
Moordende concurrentie
In het B-segment heeft de Peugeot 208 een sterke positie verworven. En alleen dát is al een vrij knappe prestatie. De concurrentie is namelijk moordend. De 208 neemt het al jaren op tegen onder meer de Renault Clio, de Citroën C3, de Volkswagen Polo, de Toyota Yaris en de Nissan Micra. Stuk voor stuk auto’s met een volwassen rijgedrag en rijke uitrusting. Peugeot hoopt met de 208 vooral de liefhebber van mooi design en leuke rijeigenschappen aan te spreken.
“De Ice Silver textuurlak geeft de Peugeot 208 helemaal een stoer uiterlijk”
iCockpit
Want dat heeft de 208 nog altijd te bieden, ook na de vrij recente facelift. Een belangrijke rol voor het creëren van extra sportiviteit is weggelegd voor de iCockpit: de naam van het interieurconcept met een compact stuurwiel en hoog geplaatste ‘klokkenwinkel’. De interieuropstelling blijkt dermate succesvol in de 208 en andere Peugeot-modellen (2008, 308) dat het in de toekomst in alle nieuwe modellen wordt toegepast. De nieuwe 3008 en 5008 zijn daarvan het bewijs.
[gallerij-1]
Sportief gevoel
Klanten reageren heel positief op iCockpit. Vooral het compacte stuurwiel valt in de smaak. Ook bij ons, want het stuurt heerlijk en geeft een sportief gevoel. In de GT-Line helemaal, want in die versie is het sportstuurwiel met leder bekleed, aan de onderzijde afgeplat en afgewerkt met rode sierstiksels en een gematteerd verchroomd sierdeel.
“De sportief ogende stoelen mogen iets meer ondersteuning bieden”
Ergonomische indeling
Het dashboard heeft een uitstekende ergonomische indeling. Alle knoppen zitten op de juiste plaats en onder handbereik en de bediening van het infotainmentsysteem met Apple CarPlay-ondersteuning werkt feilloos. De Peugeot 208 GT-Line is daarbij ook lekker sportief aangekleed. Peugeot geeft hem sportstoelen die gedeeltelijk bekleed zijn met zwart kunstleder. Rode sierstiksels op de stoelen, de armleuningen, de versnellingspookhoes en de met leder beklede handremgreep horen ook bij de GT-Line.
[gallerij-2]
Active City Brake
Achter de binnenspiegel schuilt de radar van het Active City Brake-systeem. Dit systeem reageert automatisch met een remingreep om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken als de bestuurder bij een lage snelheid niet reageert.
[parallex-1]
Très bien
Andere kenmerken van de GT-Line zijn glanzend zwarte portiergrepen met een rode bies vóór, zwarte veiligheidsgordels met een rode bies, aluminium dorpellijsten met ‘Peugeot’-opschrift en aluminium pedalen. Kortom: hij is lekker compleet uitgerust. En het ziet er allemaal très bien uit. Is dan alles perfect? Nee, dat niet. De stoelen mogen iets harder zijn en meer ondersteuning bieden. Nog een aandachtspunt: de armsteun in het midden zit in de weg tijdens het schakelen. Met de armsteun rechtop heb je wel genoeg ‘schakelruimte’, alleen ontbreekt dan ondersteuning voor de arm.
“Geen diesel maar liever een benzinemotor? Neem dan de 1.2 PureTech met 81 kW (110 pk)”
Dieselmotor
De handgeschakelde vijfbak geeft een mechanisch schakelgevoel en vraagt om een stevige hand. In de testauto is de handbak gekoppeld aan een 1,6-liter viercilinder turbodieselmotor met 75 kW (102 pk) en 254 Nm trekkracht. Die functioneert uitstekend. De motor heeft een riant koppel, is stil en ook zuinig. Het testgemiddelde kwam uit op 1 op 20,8. Een nette score.
[gallerij-3]
Nog meer details
Tijdens een korte pitstop langs de snelweg nemen we het uiterlijk van de 208 GT-Line onder de loep. De uitvoering heeft namelijk diverse leuke details. Onder meer de door Peugeot “equalizer” gedoopte grille met rode 3D-accenten valt op, maar ook de verchroomde sierlijst in de grille en sierdelen van de mistlampen. De buitenspiegelkappen in de kleur Noir Perla Nera en de zijruitomlijsting zijn voorzien van een chromen finish. De 208 GT-Line staat erg goed op z’n gepolijste lichtmetalen 17-inch Caesium-wielen. Een verchroomd uitlaatsierstuk en diverse GT Line-logo’s op de grille, de voorschermen en de achterklep maken het geheel compleet.
“Het compacte stuurwiel geeft een sportief gevoel en ligt heerlijk in de hand”
Matgrijs
Peugeot heeft de 208 GT-Line dankzij diverse sportieve toevoegingen heel mooi op smaak gebracht en creëert daarmee een leuke en interessante B-segment hatchback die net even anders oogt dan de rest. De Ice Silver textuurlak (matte kleur, optie van 780 euro) geeft de Peugeot 208 helemaal een stoer uiterlijk. Is deze kleur niet je smaak? Geen paniek: de GT-Line is leverbaar in acht kleuren. Keuze genoeg dus. En wil je geen dieselmotor? Dan kies je voor de 1.2 PureTech benzinemotor met 81 kW (110 pk). Daarmee kost de Peugeot 208 als driedeursversie 20.890 euro en als vijfdeurs 21.590 euro. De diesel begint bij 21.150 euro voor de 208 driedeurs of 21.850 euro voor de vijfdeursvariant.
Fotografie: Stefan de Haan
[parallex-2]