Alles wat je moet weten over de nieuwe Peugeot 3008
Hoe moet je je als autofabrikant onderscheiden in het felbevochten C-SUV segment? Met de compleet nieuwe 3008 laat Peugeot zijn antwoord zien. Een fris ogende SUV boordevol hypermoderne techniek. AutoRAI mocht als eerste van Nederland kennismaken met het model tijdens een sneakpreview Parijs. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de nieuwe 3008 en wat Peugeot liever (nog) onder de pet houdt.
100 kilogram lichter dan voorganger
De nieuwe 3008, waarvan Peugeot de ontwikkeling begin 2012 startte, is meer dan ooit een échte SUV, terwijl de vorige generatie toch echt meer een crossover was. De nieuwkomer staat op het EMP2-platform, waarop Peugeot ook de 308 bouwt. Het voordeel? Een gewichtsreductie van honderd kilogram ten opzichte van de vorige 3008. Het rijklaargewicht van de benzineversie begint bij 1.325 kg en bij 1.375 kg voor de diesel.
“Er komt géén GTi, wel een GT-versie”
Aluminium motorkap en zijschermen vóór
“We hebben op diverse manieren geprobeerd gewicht te besparen”, vertelt Frank Michel, Peugeot 3008 Project Director, in een interview met AutoRAI. “De motorkap en voorschermen zijn bijvoorbeeld van aluminium gemaakt. Dat scheelt ongeveer tien kilogram ten opzichte van staal.” De nieuwe 3008 en 308 delen veel techniek. Sterker nog: maar liefst 60 procent van de onderdelen van de 3008 is identiek aan die van de 308. Dat scheelt aanzienlijk in de productiekosten.
Diverse motoren
De Peugeot 3008 verschijnt medio oktober op de Nederlandse markt. Er is dan keuze uit twee benzinemotoren en drie BlueHDi-diesels. Het gaat om de 1.2 PureTech 130 driecilinder met zesversnellingsbak of EAT6-automaat en de 1.6 e-THP 165 in combinatie met de EAT6-automaat. Dieselen kan met een 1.6 BlueHDi 120 met zesversnellingsbak of EAT6-automaat, een 2.0 BlueHDi 150 met zesversnellingsbak en de 2.0 BlueHDi 180 met de EAT6-automaat.
“Peugeot bouwt de vorige 3008 nog steeds in China”
Géén GTi, wel een GT
Er komt géén GTi-uitmonstering. Dat past volgens Peugeot niet bij het concept. Wel volgt er een GT-versie waarbij de 3008 de diesel- of benzinemotor uit de 308 GT overneemt. Deze versie krijgt ook sportievere aankleding. “Er is straks keuze uit een 2.0 BlueHDi met 180 pk of een 1.6 THP met 205 pk”, zegt Michel. Deze versies komen eind 2016, begin 2017. Jérôme Micheron, productstrateeg van Peugeot, is te spreken over het GT-label. “GT en GT Line zijn belangrijk voor Peugeot. Ongeveer 15 procent van de 308-verkopen betreft een GT of GT Line. Voor de 3008 verwachten we iets soortgelijks”, zegt hij.
3008 PHEV in 2019
In 2019 volgt een PHEV-versie van 3008, waarvoor Peugeot een benzinemotor koppelt aan elektromotor ‘op de achteras’. Deze versie krijgt een elektrische actieradius van vijftig kilometer en heeft in feite vierwielaandrijving. Een traditioneel 4×4-systeem staat niet op de planning.
“Een 12,3-inch digitale display in plaats van een conventionele klokkenwinkel is standaard”
Groter, ruimer
De nieuwe 3008 is gegroeid. Hij is acht centimeter langer dan zijn voorganger en meet nu 4,45 meter. Dankzij een 6,2 centimeter langere wielbasis profiteren vooral inzittenden achterin van meer beenruimte. AutoRAI kan dit na een uitgebreide proefzit onderstrepen. De beenruimte is fors en mensen langer dan 1,85 meter kunnen perfect zitten achterin. Achter de tweede zitrij treffen we een bagageruimte van 520 liter: bijna 90 liter groter dan voorheen. Met neergeklapte achterbank ontstaat zelfs 1.580 liter.
Elektrische step e-Kick
Leuk detail: Peugeot levert de 3008 met de opvouwbare elektrische step e-Kick. Deze kan onderweg in, maar ook buiten de auto worden opgeladen dankzij een dockingsstation in de bagageruimte. Het idee achter de step is dat de bestuurder de 3008 parkeert en het laatste deel van de reis op de step aflegt. De step ondersteunt de gebruiker tijdens het steppen. Hij rijdt dus niet volledig elektrisch. Het apparaat moet zo’n 1.200 euro kosten, heeft een actieradius van ongeveer 10 km, ondersteunt tot 25 km/u en weegt 8,5 kg.
i-Cockpit
Nu we toch in de auto zitten… In de 3008 debuteert Peugeots nieuwe generatie i-Cockpit met een hoofdrol voor een digitale 12,3-inch display in plaats van een conventionele klokkenwinkel. De display is standaard in de nieuwe 3008 en geheel naar eigen smaak in te richten. Ook prominent aanwezig is een 8-inch touchscreen voor de bediening van het intuïtieve multimediasysteem. In het interieur gebruikt Peugeot mooie zachte materialen en treffen we een compact afgevlakt stuurwiel en prettig zittende stoelen.
Veiligheidssystemen
Peugeot levert diverse veiligheidssystemen, zoals Active Safety Brake en Distance Alert, Active Lane Departure Warning (rijstrookhulp), vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistent, verkeersbordherkenning met snelheidsadviesfunctie, adaptieve cruisecontrol, actieve dodehoekbewaking, VisioPark (360°-camera) – een actieve parkeerhulp. Kortom: eigenlijk alles wat je in een moderne C-segment SUV mag verwachten. Dat geldt ook voor systemen als een handsfree achterklep, die de eigenaar met een simpele voetbeweging onder de achterbumper kan openen.
“In 2019 introduceert Peugeot een 3008 PHEV”
Concurrenten
De Franse autofabrikant kiest voor een premium maar sportief uiterlijk. “De belangrijkste concurrenten zijn de Volkswagen Tiguan en de Nissan Qashqai”, zegt Micheron. “Net als Peugeot varen deze twee merken een premium koers.” Andere modellen in dit segment zijn de Kia Sportage, de Renault Kadjar en de Mazda CX-5.
Haaienvinnen
Bijzonder aan het uiterlijk van de 3008 is de specifieke daklijn en het tweekleurige lak. En kijk eens naar de koplampen. Peugeot heeft daarin een soort ‘haaienvin’ geplaatst. Weet overigens dat de 3008 twee verschillende voorbumpers krijgt. Het standaardmodel heeft halogeenverlichting, waarbij de vinnen in de voorbumper veel kleiner zijn. Bij de optionele led-verlichting hoort een bumperwerk zoals afgebeeld op deze foto’s, met grotere vinnen dus.
Productiecijfers
Van de vorige 3008 heeft Peugeot in Frankrijk 700.000 exemplaren geproduceerd sinds de productiestart in 2009. In China heeft Peugeot sinds 2013 al 150.000 exemplaren gebouwd. Peugeot verwacht het productieaantal van de vorige 3008 met het nieuwe model te overtreffen. “De vorige 3008 was niet echt succesvol buiten Frankrijk”, zegt Micheron. “De nieuwe moet daar verandering in brengen.”
“Peugeot presenteert vijf SUV’s dit jaar”
De vorige 3008 blijft voorlopig in China in productie. “We blijven de auto daar nog enkele jaren produceren. Bovendien heeft de 3008 onlangs een facelift gehad in China”, zegt Michel. Met het oog op de komst van de nieuwe generatie denkt Peugeot over een naamswijziging voor het vorige model. Peugeot heeft voor China de nieuwe 3008 met een 55 centimeter langere wielbasis ontwikkeld.
Vijf SUV’s dit jaar
Peugeot belooft dit jaar vijf SUV’s te onthullen. Drie daarvan hebben we al gezien: de vernieuwde 2008, de nieuwe 3008 en de gefacelifte 3008 voor China. Voor het einde van dit jaar onthult Peugeot dus nog twee SUV’s. Mogelijk gaat het hier om de nieuwe 5008 met zeven zitplaatsen. De 5008 is weliswaar een MPV, maar MPV’s verliezen aan populariteit. De kans bestaat dat Peugeot voor een SUV kiest met de naam 5008. Ongeacht de carrosserievorm gaat het er vooral om dat er een auto komt met zeven zitplaatsen.
Peugeot produceert de nieuwe 3008 en de motoren in het Franse Sochaux en in Douvrin. Op de Autosalon van Parijs eind september presenteert Peugeot de 3008 voor het grote publiek. Prijzen maakt Peugeot later bekend.