Opel Mokka X – Autotest
Polderen in de Schotse Highlands
Na de Corsa en de Astra is de Mokka de bestverkochte Opel van Nederland. De verwachtingen rond z’n opvolger – de Mokka X – zijn dus hoog en wij mochten alvast proefdraaien in de Schotse Hooglanden.
De ‘X’
De ‘X’, die hadden we nog niet eerder gezien bij Opel. De Mokka X heeft dus de primeur. De Duitsers gaan voortaan al hun nieuwe SUV’s en andere avontuurlijke modellen van die letter voorzien. Niet geheel verrassend staat de ‘X’ voor crossover. Oftewel het fors groeiende poldersegment in Nederland; een beetje personenauto en een beetje terreinauto’s.
De testroute ging daarom niet geheel toevallig door het prachtige en ruige Schotse landschap (inclusief stukje (soft) off-roaden), maar ook door de stadse drukte van de hoofdstad Edinburgh. Een combinatie van het stoere en het praktische – de kern van het Nederlandse succes.
[gallerij-2]
Op wat nieuw getrokken lijnen na is er aan de buitenkant vrij weinig veranderd aan de Mokka X. Ook qua motorgamma voerde Opel geen wijzigingen door: de 1.6 CDTI dieselmotor met 81 kW (110 pk) of 100 kW (136 pk) of de minder zuinige 1.4 Turbo benzinemotor met 103 kW (140 pk) of 114 kW (152 pk) blijven beschikbaar.
Belangrijke knopjes
Maar wat veranderde Opel dan wel? Nou, de binnenkant! Het dashboard bijvoorbeeld. Daar hebben veel knopjes de make-over niet overleefd. Toch zijn er drie belangrijke knopjes bij gekomen, vlak boven het hoofd. Juist, de steeds gewoner wordende OnStar-knoppen: 4G wifi, 24/7 persoonlijke assistent en SOS-noodhulp. Verder zijn het infotainmentsysteem (o.a. Apple CarPlay, Android Auto) en de Opel Eye (legio veiligheidssystemen) weer helemaal bij.
[gallerij-1]
Geen echte terreinauto
Motorisch veranderde er dus niets, maar eerlijk gezegd hoefde dat ook niet. Vooral de stille, krachtige en zuinige diesels kunnen nog zeker een aantal jaar mee. De Mokka X stuurt heel licht en dat is één van de dingen waaruit blijkt dat het geen echte terreinauto is, ondanks z’n 4×4-uitrusting. Op het asfalt fijn, maar in onverhard terrein is meer gevoel gewenst.
[parallex-1]
Niet verdwalen
De Mokka X oogt stoer en ruim en dat is hij ook. Rond de zitplaatsen is genoeg ruimte. Dat gaat echter ten koste van de bagageruimte: in 356 liter zal je niet verdwalen. Conclusie: de Mokka X zal absoluut weer goed verkopen. Hij heeft het goede behouden en is opgefrist waar nodig. En de Mokka X is wat Nederlanders graag willen: stoer en toch praktisch… Lekker polderen!
De goedkoopste Mokka X rij je vanaf 22.995 euro, de duurste voor 36.845 euro. Hij is per direct leverbaar.