
Onboard video: snelste straatauto op Circuit Zandvoort!
Aan boord bij Porsche 911 GT2 RS met Manthey Performance Kit

Porsche Mobil 1 Supercup-kampioen Larry ten Voorde wist achter het stuur van de indrukwekkende Porsche 911 GT2 RS met Manthey Performance Kit op CM.com Circuit Zandvoort als eerste de snelste ronde voor straatauto’s de boeken in te rijden, met een tijd van 1:38,20 minuten. In deze video beleef je de hotlap alsof je zelf aan boord bent.
Aan boord van de 911 GT2 RS MR!
Samengeknepen billen
Larry ten Voorde: “Ik was vooral onder de indruk van het vermogen en de handling van de auto was echt heel goed. En de grote vraag was natuurlijk: gaat de Arie Luyendykbocht vol? Nou, ik kan nu volmondig beamen: ja, dat gaat! Weliswaar met samengeknepen billen, want dat was best spannend, maar het kan. Het was mooi om deze time attack voor Porsche te mogen doen!”
Extra krachtige 911 GT2 RS
De 911 waarmee Porsche in Zandvoort het nieuwe ronderecord voor straatauto’s reed, is een extra krachtige versie van de Porsche 911 GT2 RS (generatie 991.2) die volledig voldoet aan de eisen voor het normale wegverkeer. Waar de aanduiding ‘RS’ – wat staat voor Renn-Sport – al synoniem is voor indrukwekkende prestaties, worden die met de Manthey Performance kit, die via Porsche Tequipment sinds enige tijd ook voor klanten beschikbaar is, naar een nog hoger niveau getild.
Manthey Racing
Daar verwijst ook de afkorting ‘MR’ in de typeaanduiding naar: Manthey Racing, de gedeeltelijke Porsche-dochteronderneming die gevestigd is nabij de Nürburgring en die dit jaar haar 25-jarig bestaan viert. In die kwart eeuw behaalde de renstal vele internationale successen, waaronder overwinningen in de 24-uursraces van de Nürburgring, Spa-Francorchamps en Le Mans, plus titels in het FIA World Endurance Championship en eerder in de Porsche Mobil 1 Supercup.
Kit bestaat uit…
De Manthey Performance Kit omvat onder meer speciaal voor dit model ontwikkelde componenten voor het chassis, het remsysteem en de aerodynamica. In die laatste categorie vallen bijvoorbeeld extra ‘flaps’ op de voorspoiler, een bodemplaat van carbon en extra elementen voor de luchtgeleiding rond de voorwielen, waardoor meer neerwaartse druk op de vooras wordt gecreëerd. De neerwaartse druk op de achteras werd mede dankzij een nieuwe achterspoiler en een aangepaste diffuser zelfs meer dan verdubbeld. Dankzij deze performance-aanpassingen was de Porsche 911 GT2 RS MR eind juni met Porsche-testrijder Lars Kern achter het stuur al goed voor een nieuw ronderecord voor straatauto’s op de Nürburgring-Nordschleife.














