Mercedes-Benz: “Interieur steeds belangrijker”
INTERVIEW: Ola Källenius, lid van Raad van Bestuur, verantwoordelijk voor R&D
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
Ola Källenius, bij Mercedes-Benz lid van het Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor R&D, zegt het resoluut: “Het interieur, dat is waar we het verschil in de toekomst kunnen maken.” Hij sprak over de toekomst van mobiliteit op de Me Convention in Stockholm, waar ook de eerste elektrische Mercedes-SUV is gepresenteerd: de Mercedes-Benz EQC.
Zelfstandig
De 49-jarige Zweed licht toe: “Eén van de belangrijkste redenen om een auto te kopen, is hoe hij er aan de buitenkant uitziet. Maar dat gaat echt veranderen. Het transactionele moment van een auto kopen gaat namelijk verdwijnen. Mensen gaan geen auto’s meer kopen, maar mobiliteit. En aangezien de auto’s grotendeels zelfstandig gaan rijden, gaat de tijd tijdens het rijden anders worden ingedeeld. Want je hoeft niet meer te rijden. De auto wordt zo echt een ‘Third Space’, naast je huis en je werk.”
‘Ik heb het koud’
“En dus moeten we die ‘Third Space’ zo slim mogelijk inrichten. Daar zijn we al mee begonnen. Het interieur krijgt al een nieuwe dimensie met de komst van de eerste elektrische Mercedes: de ECQ. Artificial Intelligence is inmiddels zo ver gevorderd dat je echt tegen de auto kunt praten. In spreektaal. We zijn de stap van ‘Bel Peter’ voorbij. Nu kun je bijvoorbeeld zeggen: ‘Ik heb het koud’. De auto snapt dan dat je wilt dat de temperatuur omhoog gaat. En dat is nog maar het begin”, zegt Källinius.
Zebrapad projecteren
Hij noemt nog een voorbeeld: “We experimenteren om de koplampen van de auto als communicatiemiddel te laten fungeren. Met behulp van projectie. Hoe vaak is het nu niet zo dat er twijfel bij zowel de bestuurder als een voetganger is wie er voorrang heeft of geeft. Als de auto automatisch stopt en een zebrapad op de weg projecteert, is er verder geen twijfel meer. Dan is het ook meteen duidelijk voor andere weggebruikers.”
Altijd flexibel zijn
Ola Källenius verwacht dat deze ontwikkelingen in een stroomversnelling gaan komen tussen 2020 en 2030. “Computers worden steeds slimmer en dus kan Artificial Intelligence steeds beter toegepast worden. Vanwege alle veranderingen moeten we als Mercedes-Benz ons ‘ouderwetse’ business model aanpassen. We praten nu veel met gemeenten over mobiliteitsoplossingen bijvoorbeeld. Veranderen is op zichzelf niets nieuws, want dat doen we altijd al. Je moet altijd flexibel zijn, kunnen meebewegen en nieuwsgierig blijven. Alleen dan blijf je overeind.”