Autotest – vernieuwde Nissan Qashqai (2017)
10 feiten over de Nissan Qashqai
Door Marc Bolier. Gespecialiseerd in elektrische auto’s en oprichter van ZERauto.nl (onderdeel van AutoRAI.nl). |
We zien de temperatuur buiten oplopen, inmiddels is het al 40 graden Celsius. Toch besluiten we het koele interieur van de Nissan Qashqai te verlaten. Even later ploeteren we zwetend door het pas gemaaide gras om de fonkelend blauwe Qashqai vanuit alle hoeken op de foto te zetten.
Kracht en zelfvertrouwen
De middagzon reflecteert op de gestroomlijnde voorkant. De scherp gelijnde koplampen en nieuwe neus tonen een prettige mix van kracht en zelfvertrouwen. En dat mag best. Sinds 2007 zijn er 2,3 miljoen Qashqai’s verkocht. Een indrukwekkend wapenfeit.
Eerste crossover
Minstens zo belangrijk: Nissan betitelt de Qashqai als eerste crossover (een mix van een 4×4 en een 5-deurs hatchback). De eerste of niet, sinds de komst en het succes van de Nissan zijn er 20 modellen bij gekomen in deze categorie. Met elk nieuwkomer gaat de lat omhoog. Voor Nissan aanleiding de Qashqai rigoureus aan te pakken. De auto oogt beduidend stoerder. En de binnenkant is grondig herzien: een nieuw stuur, stoelen met grotere zittingen, mooiere materialen en fraaiere details. Het geeft de Qashqai een premium-beleving. De ruimte achterin is bescheiden ten opzichte van sommige concurrenten in dit segment.
LEES OOK: Autotest vernieuwde Nissan X-Trail (2017)
Onzichtbare updates
Dat geldt ook voor een groot aantal onzichtbare updates. Zoals de extra geluidsisolatie, de dikkere achterruit, de nieuwe portierrubbers: dat alles maakt de auto aangenaam stil. De vering, stabilisatoren en dempers zijn bovendien opnieuw getuned. Bijvoorbeeld kleine oneffenheden werkt de auto opmerkelijk makkelijk en stil weg.
Evolutie
De Qashqai maakte bij zijn debuut in 2007 grote indruk. Ook nu weet de Qashqai te overtuigen met nieuwe kwaliteiten. De evolutie heeft de Nissan verder dan ooit gebracht. Kalm sturend door de uitlopers van de Alpen in Oostenrijk ondergaan we het geruisloze en comfortabele rijkarakter. Het zelfvertrouwen van de nummer 1 is voelbaar. De Nissan Qashqai is nog altijd een heel volwassenen crossover, nu met nog meer kwaliteiten dan voorheen.
Motoren
Tijdens de introductie hebben we gereden met twee motoren: een 163 pk sterke 1,6-liter DIG-T viercilinder turbobenzinemotor en een 1,6-liter viercilinder turbodiesel met 130 pk. Die laatste presteert prima, maar mist onderin onder de 1.500 toeren per minuut wat bite. Terugschakelen is dan vereist. Gelukkig is dat geen straf, want de handgeschakelde zesbak schakelt goed en strak. Ook in combinatie met de benzinemotor die we reden. Die voelt veel smeuïger en levendiger aan. Voor particulieren daarom een uitstekende keuze.
Nissan Qashqai in 10 feiten
Feit 1: De levering start in september
Feit 2: Hij is er vanaf 26.690 euro
Feit 3: Tekna+ is een nieuwe uitvoering Tekna+ met bijzonder fraaie en extra luxe stoelen, voorzien van nappa-leer en elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie (35.290 euro)
Feit 4: Nu leverbaar met BOSE Premium audiosysteem met 8 luidsprekers en digitale signaalverwerking
Feit 5: Aan de motoren en transmissies is niets gewijzigd (1.5 en 1.6 diesel en 1.2 en 1.6 benzine)
Feit 6: Vivid Blue is een nieuw kleur voor de Qashqai, net als Chestnut Bronze
Feit 7: De Qashqai is Europees marktleider: 1 op de 10 verkochte auto’s in SUV-middensegment is een Qashqai
Feit 8: Door betere luchtgeleiding onder de auto is de luchtweerstand verlaagd tot een Cw van slechts 0,32
Feit 9: Hij remt voor overstekende voetgangers omdat de Intelligent Emergency Braking voorzien is van voetgangersherkenning
Feit 10: Volgend jaar is ProPILOT leverbaar op de Qashqai, waardoor de auto deels zelfstandig kan rijden