Nieuwe Volkswagen Golf R schopt het tot 320 pk – ALLE DETAILS!
0-100 km/u in 4,7 seconden
De nieuwe Volkswagen Golf R maakt indruk. Niet alleen met zijn 320 pk sterke 2.0 TSI turbobenzinemotor of 0-100-tijd van 4,7 seconden. Nee, ook de topsnelheid is indrukwekkend.
R-Performance Torque Vectoring
De nieuwe Golf R is de krachtigste Golf ooit. Volkswagen koppelt de 320 pk en 420 Nm sterke 2.0 TSI turbobenzinemotor aan een zeventraps DSG-automaat en 4Motion-vierwielaandrijving met R-Performance Torque Vectoring.
Onderstuur onderdrukken
De verdeling van de aandrijfkracht tussen de voor- en achteras is variabel en dankzij R-Performance Torque Vectoring geldt dat ook voor de aandrijfkrachtverdeling tussen de twee wielen op de achteras. Hierdoor is bijvoorbeeld onderstuur te onderdrukken.
20 millimeter verlaagd
De nieuwe Volkswagen Golf R heeft een met 20 millimeter verlaagd sportonderstel met een multilink achteras. De afstemming ervan is speciaal voor de Golf R ontwikkeld. Zo laat het extra negatieve camber op de vooras hogere bochtsnelheden toe. Door de variabele overbrenging zorgt Progressive steering bij lage snelheden voor licht sturen bij parkeren/manoeuvreren. Naarmate de snelheid en de stuuruitslag toenemen, wordt het gevoel directer.
Vehicle Dynamics Manager
De Vehicle Dynamics Manager coördineert met het oog op maximale dynamiek en stabiliteit de samenwerking van het XDS (elektronisch sperdifferentieel), de optionele, elektronisch geregelde schokdemping (DCC; individuele aansturing van de schokdempers) en de 4Motion-vierwielaandrijving. Door gerichte ingrepen van deze systemen wordt de neiging tot onderstuur en ‘rollen’ van de carrosserie bijvoorbeeld in de kiem gesmoord.
Optionele R-Performance pakket
De Golf R accelereert in 4,7 seconden van 0-100 km/u en met het optionele R-Performance pakket haalt hij een topsnelheid van 270 km/u (normaal 250 km/u). In dit optionele R-Performance-pakket zijn naast de rijstanden Comfort, Sport en Race ook de profielen Drift en Special inbegrepen.
Nürburgring-stand
‘Special’ staat ook bekend als de Nürburgring-stand. De relatief zachte onderstel-setup hiervan is namelijk perfect om het golvende de wegdek van de Nürburgring Nordschleife te kunnen volgen en het automatische terugschakelen van de DSG-transmissie gebeurt op basis van de remdruk.
Winst van 17 seconden
Afhankelijk van de zijdelingse acceleratie en de snelheid waarmee het gaspedaal wordt losgelaten (fast-off) houdt de DSG-transmissie bovendien de ingeschakelde versnelling vast. In de Special-modus rondt de Golf R de 20,8 kilometer lange Nordschleife zo’n 17 seconden sneller dan zijn voorganger. De nieuwe Golf GTI Clubsport heeft ook dit Special-rijprofiel.
Drift-modus
De Drift-modus maakt met een specifieke aandrijfkrachtverdeling drifts op circuits mogelijk. Om ervoor te zorgen dat deze modus alleen op een afgesloten circuit of terrein wordt ingeschakeld, vraagt het infotainmentsysteem om een bevestiging. Pas daarna wordt de driftmodus geactiveerd.
ESC off
Ook het stabiliteitssysteem draagt bij aan dynamiek op maat. ESC Sport zorgt voor minder heftige ingrepen en in ESC off is het systeem uitgeschakeld.
Snel uiterlijk
Een Golf R herkennen, is niet heel moeilijk. Toch zijn er een aantal leuke details. Bij het openen en sluiten van de deuren projecteren de spiegels bijvoorbeeld het R-logo op de grond. Volkswagen levert standaard 18-inch ‘Jerez’ lichtmetalen wielen (19-inch optie). Het merk levert ook semi-slicks voor circuitgebruik. Optioneel is een titanium Akrapovič-uitlaatsysteem beschikbaar. Dit zorgt voor luider geluid en een gewichtsbesparing van 7 kilogram. Blauwe remklauwen met R-logo maken het R-feest compleet aan de buitenkant.
Sport Skin
De standaard aanwezige Digital Cockpit Pro heeft diverse weergavemogelijkheden, waaronder de unieke ‘Sport Skin’, waarbij een grote ronde toerenteller met R-logo letterlijk centraal staat. Ook de R-View met digitale 3D-weergave is nieuw. Opvallend hierbij is de horizontale toerenteller aan de bovenste rand van het display. Deze geeft het toerental in vakken van 0-8 weer. Dit correspondeert met toerentallen van 0-8.000. Wanneer voor de DSG-transmissie de handmatige modus is geselecteerd, geeft dit display met ‘shift-lights’ overschakeladviezen.
Belangrijk om te weten
In Special- en Drift-modus is de automatische opschakelfunctie altijd uitgeschakeld. De Digital Cockpit Pro kan ook belangrijke gegevens als de turbodruk, de versnellingsbaktemperatuur, het actuele vermogen en koppel, de G-krachten en de verdeling van de aandrijfkracht weergeven. Een laptimer voor circuitgebruik is ook inbegrepen.
Marktintroductie
De Golf R is er niet alleen in de R-kleur Lapiz Blauw Metallic, maar ook in Pure White of Deep Black pareleffect. Evenals andere Volkswagens wordt hij geleverd met 4 jaar garantie. De nieuwe Volkswagen Golf R is vanaf december bestelbaar. De levering start begin 2021.