![Een zijaanzicht van een rode Maserati GranTurismo in een slecht verlichte omgeving met een spotlight die het voertuig benadrukt. De auto beschikt over strakke aerodynamische lijnen en zilveren wielen, die elegantie en prestaties uitstralen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/02_Maserati-GranTurismo-Trofeo-640x480.jpg)
Nieuwe Maserati GranTurismo direct in drie smaken
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
De Maserati GranTurismo keert terug op de markt en hij komt direct in drie smaken, zelfs als volledig elektrische uitvoering. Daarmee is de nieuwe GranTurismo het eerste model uit de historie van het merk met de drietand dat een volledig elektrische aandrijflijn heeft.
Wie een order voor een nieuwe Maserati GranTurismo plaatst, zet mensen in Italië aan het werk, want de productie vindt plaats in de Mirafiori-fabriek in Turijn. Er is keuze uit twee benzineversies en een volledig elektrische variant. In de volgende alinea’s lichten we de verschillende uitvoeringen toe. Ze hebben in ieder geval de naam Maserati GranTurismo Modena, GranTurismo Trofeo en GranTurismo Folgore.
Maserati GranTurismo Modena en Maserati GranTurismo Trofeo
De Maserati GranTurismo Modena en Maserati GranTurismo Trofeo beschikken over een V6 Nettuno-motor. De Modeno heeft een 490 pk sterke 3,0-liter V6 Nettuno Twin Turbo. De Trofeo-variant schopt het tot 550 pk.
![Een Maserati GranTurismo wordt verlicht tegen een donkere achtergrond, waardoor het strakke ontwerp en de lichtmetalen velgen goed tot hun recht komen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/01_Maserati-GranTurismo-Trofeo-640x480.jpg)
![Een zijaanzicht van een rode Maserati GranTurismo in een slecht verlichte omgeving met een spotlight die het voertuig benadrukt. De auto beschikt over strakke aerodynamische lijnen en zilveren wielen, die elegantie en prestaties uitstralen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/02_Maserati-GranTurismo-Trofeo-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een rode Maserati GranTurismo tegen een donkere achtergrond, met de achterlichten en dubbele uitlaatpijpen van de auto.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/05_Maserati-GranTurismo-Trofeo-360x270.jpg)
![Een rode Maserati GranTurismo wordt verlicht tegen een donkere achtergrond, waardoor het vooraanzicht met de koplampen aan en het Maserati-logo op de grille goed zichtbaar is.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/04_Maserati-GranTurismo-Trofeo-640x480.jpg)
![Linksachter is een rode Maserati GranTurismo-sportwagen te zien, met strakke designlijnen, viervoudige uitlaatpijpen en lichtmetalen velgen, verlicht tegen een donkere achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/03_Maserati-GranTurismo-Trofeo-360x270.jpg)
![Een slanke, zilveren Maserati GranTurismo-sportwagen wordt tentoongesteld op een verlopende achtergrond, verlicht door een spotlight.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/04_Maserati_GranTurismo_Modena-360x270.jpg)
![Een slanke zilveren Maserati GranTurismo met grote zwarte lichtmetalen velgen, gezien vanaf de achterkant op een glanzend oppervlak onder gerichte verlichting.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/03_Maserati_GranTurismo_Modena-640x480.jpg)
![Een zilveren Maserati GranTurismo met strakke rondingen en grote wielen wordt weergegeven op een verlopende achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/01_Maserati_GranTurismo_Modena-360x270.jpg)
![Een slanke, zilverkleurige tweedeurs Maserati GranTurismo met een modern design en een prominente grille, geparkeerd op een achtergrond met kleurverloop.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/02_Maserati_GranTurismo_Modena-360x270.jpg)
100% elektrisch: Maserati GranTurismo Folgore
Daarnaast is er de Maserati GranTurismo Folgore, met een 100% elektrische aandrijflijn. Het Folgore-systeem werkt met een spanning van 800 volt en is voorzien van technologie uit de Formule E. De auto levert heeft drie krachtige 300 kW elektromotoren met permanente magneet waardoor op de wielen een gezamenlijk vermogen van ongeveer 760 pk wordt overgebracht. Het accupakket heeft een capaciteit van 92,5 kWh.
Dankzij de specifieke set-up en lay-out van het accupakket bleef de hoogte van de auto beperkt tot 1.353 mm, ook goed voor het zwaartepunt van de auto. Het accupakket heeft een ‘T-bone’ vorm. In plaats van onder de stoelen zijn de batterijmodules in en rond de centrale tunnel samengebracht. Zo bleef ook het zwaartepunt van de auto laag.
![Een strakke grijze Maserati GranTurismo-sportwagen geparkeerd in een slecht verlichte studio, waar het strakke ontwerp en de stijlvolle velgen goed tot hun recht komen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/06_Maserati-GranTurismo-Folgore-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een donkergekleurde Maserati GranTurismo-sportwagen met strak design en verlichte achterlichten, weergegeven tegen een neutrale achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/05_Maserati-GranTurismo-Folgore-360x270.jpg)
![Een slanke, grijze Maserati GranTurismo-sportwagen wordt gepresenteerd in een slecht verlichte studio met spotlight erop, wat het aerodynamische ontwerp en de moderne kenmerken benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/03_Maserati-GranTurismo-Folgore-360x270.jpg)
![Een slanke, grijze tweedeurs Maserati GranTurismo-sportwagen met een soepel, gewelfd ontwerp wordt tentoongesteld onder een spotlight in een neutraal getinte studioomgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/02_Maserati-GranTurismo-Folgore-360x270.jpg)
Rijmodi
De versies met een verbrandingsmotor (Modena en Trofeo) hebben vier rijmodi, te weten Comfort, GT, Corsa en een ESC-Off optie om alle elektronische hulpmiddelen uit te schakelen. De elektrische Folgore heeft andere rijmodi, namelijk Max Range, GT, Sport en Corsa. In standje ‘Max Range’ – bij voorkeur in te schakelen als het batterijniveau onder 16 procent zakt – is de topsnelheid beperkt op 130 km/u en wordt de werking van de airco geminimaliseerd. In GT is de output van de aandrijflijn op maximaal 80 procent. In Sport en Corsa is wel 100 procent van het vermogen voorhanden.
Aluminium en magnesium
Om een zo laag mogelijk gewicht te bereiken gebruikt Maserati lichtgewicht materialen als aluminium en magnesium, in combinatie met ultrasterk staal. Nieuw is ook de Atlantis High architectuur van het elektrisch systeem en de elektronica, waarbij informatie van de canFD-datacommunicatie met een snelheid van minder dan twee milliseconden wordt verstuurd. Het systeem heeft geavanceerde cyber-security (level 5) en flash-over-the-air-functies.
Vehicle Domain Control Module
De Vehicle Domain Control Module (VDCM) is volledig door Maserati ontwikkeld en bestaat uit software met 360-gradencontrole van de belangrijkste systemen, zodat de auto onder alle omstandigheden de beste rijbeleving te bieden heeft. Het dashboard van de Maserati GranTurismo is uitgerust met een Maserati Intelligent Assistant (MIA) multimediasysteem. Het bestaat uit twee touchscreens (12,3- en 8,8-inch), een 12,2-inch digitaal instrumentencluster, een digitale klok en een head-up display (binnenkort optioneel verkrijgbaar). Foto’s van het interieur heeft Maserati helaas nog niet vrijgegeven.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/10/01_Maserati-GranTurismo-Folgore-1140x635.jpg)
Motorgeluid, ook in Folgore
De GranTurismo biedt een ‘allround sound experience’ dankzij het motorgeluid van de V6 Nettuno-motor – ook in de elektrische Folgore. De geluidsbeleving wordt gecompleteerd met een high-end 3D-audiosysteem, ontwikkeld door de Italiaanse geluidsexperts van Sonus Faber. Het audiosysteem is er in twee uitvoeringen, met tot wel negentien luidsprekers en 3D-geluid met een vermogen van 1.195 W, voor een diepe en volle klank. Het standaard audiosysteem bestaat uit veertien luidsprekers, met een maximum vermogen 800 watt.
PrimaSerie 75th Anniversary Launch Edition
Maserati trapt af met een GranTurismo PrimaSerie 75th Anniversary Launch Edition, een gelimiteerde reeks met exclusieve features, als eerbetoon aan de Maserati A6 1500 die zijn 75-jarig jubileum viert. Of de nieuwe GranTurismo net zolang in productie blijft als de vorige generatie, valt te bezien. De vorige generatie verscheen in 2007 op de markt en is gebouwd tot 2019. Maserati heeft meer dan 40.000 exemplaren van de modellen verkocht: 28.805 GranTurismo’s en 11.715 GranCabrio’s. Naar verwachting komt er van de nieuwe generatie GranTurismo ook weer een cabriolet (GranCabrio).
Kleuren Maserati GranTurismo
Tijdens de marktintroductie levert Maserati zes kleuren, te weten Bianco, Grigio Maratea, Grigio Maratea Matte, Nero Ribelle, Blu Emozione, Blu Nobile. Uiteraard kan de klant via het Maserati Fuoriserie personaliseringsprogramma elke kleur kiezen, tegen betaling uiteraard.
Technische specificaties Maserati GranTurismo Modena en Trofeo
TECHNICAL SPECIFICATIONS | ||
GRANTURISMO MODENA | GRANTURISMO TROFEO | |
DIMENSIONS AND WEIGHT | ||
Length (mm) | 4959 | 4966 |
Width – with side mirrors (mm) | 2113 | 2113 |
Width – without side mirrors (mm) | 1957 | 1957 |
Height (mm) | 1353 | 1353 |
Wheelbase (mm) | 2929 | 2929 |
Front track (mm) | 1647 | 1647 |
Rear track (mm) | 1660 | 1660 |
Front overhang (mm) | 949 | 949 |
Rear overhang (mm) | 1081 | 1088 |
Turning circle (mm) | 12.4 | 12.4 |
Boot capacity (L) | 310 | 310 |
Fuel tank capacity (L) | 70 | 70 |
Homologated weight (kg) | 1795 | 1795 |
Weight distribution | 52/48 | 52/48 |
POWERTRAIN | ||
Engine architecture | Six cylinders, V6 90° | Six cylinders, V6 90° |
Displacement | 2992 cc | 2992 cc |
Bore x stroke (mm) | 88 x 82 | 88 x 82 |
Compression ratio | 11:1 | 11:1 |
Max. power output | 490 CV (365 kW) @ 6500 rpm | 550 CV (410 kW) @ 6500 rpm |
Peak torque | 600 Nm @ 3000 rpm | 650 Nm @ 3000 rpm |
PERFORMANCE* | ||
Top speed | 302 | 320 |
0-100 km/h | 3.9 s | 3.5 s |
0-200 km/h | 13.0 s | 11.4 s |
Stopping distance 100-0 km/h | <35 m | <35 m |
TRANSMISSION | ||
Transmission | 8HP75 Gen2 | 8HP75 Gen2 |
Gear ratios | 5 (I)3.2 (II)2.143 (III)1.720 (IV)1.313 (V)1 (VI)0.823 (VII)0.640 (VIII)-3.478 R | 5 (I)3.2 (II)2.143 (III)1.720 (IV)1.313 (V)1 (VI)0.823 (VII)0.640 (VIII)-3.478 R |
Final ratio | 3.09 | 3.09 |
SUSPENSION | ||
Front | Double-wishbone suspension with “semi-virtual” steering axis and air springs with electronic damping control | Double-wishbone suspension with “semi-virtual” steering axis and air springs with electronic damping control |
Rear | Multi-link suspension, mechanical self-locking differential and air springs with electronic damping control | Multi-link suspension, electronic self-locking differential and air springs with electronic damping control |
BRAKES | ||
Front | Ventilated discs, 380 x 34 mm Brembo 6-piston fixed callipers | Ventilated discs, 380 x 34 mm Brembo 6-piston fixed callipers |
Rear | Ventilated discs, 350 x 28 mm Brembo 4-piston fixed callipers | Ventilated discs, 350 x 28 mm Brembo 4-piston fixed callipers |
TYRES | ||
Front | 265/30 ZR20 | 265/30 ZR20 |
Rear | 295/30 ZR21 | 295/30 ZR21 |
Technische specificaties Maserati GranTurismo Folgore
TECHNICAL SPECIFICATIONS | |
GRANTURISMO FOLGORE | |
DIMENSIONS AND WEIGHT | |
Length (mm) | 4959 |
Width – with side mirrors (mm) | 2113 |
Width – without side mirrors (mm) | 1957 |
Height (mm) | 1353 |
Wheelbase (mm) | 2929 |
Front track (mm) | 1647 |
Rear track (mm) | 1660 |
Front overhang (mm) | 949 |
Rear overhang (mm) | 1081 |
Turning circle (mm) | 12.4 |
Boot capacity (L) | 270 |
Homologated weight (kg) | 2260 |
Weight distribution | 50/50 |
POWERTRAIN | |
Motors | 3 x 300-kW (1200+ CV) radial motors |
Combined maximum power at wheels | 560 kW (761 CV) |
Peak torque | 1350 Nm |
Battery energy (nominal) | 92.5 kWh (83 kWh usable) |
Fast Charge – 800 V | 270 kW (up to 100 km – 5 mins) |
Fast Charge – 400 V | 50 kW |
AC Charge | 22 kW (Type 2) |
PERFORMANCE* | |
0-100 km/h | 2.7 s |
0-200 km/h | 8.8 s |
Top speed | 320 km/h |
TRANSMISSION | |
Transmission | AWD w/ torque vectoring |
SUSPENSION | |
Front | Double-wishbone suspension with “semi-virtual” steering axis and air springs with electronic damping control |
Rear | Multi-link suspension and air springs with electronic damping control |
BRAKES | |
Front | Ventilated discs, 380 x 34 mm Brembo 6-piston fixed callipers |
Rear | Ventilated discs, 350 x 28 mm Brembo 4-piston fixed callipers |
TYRES | |
Front | 265/35 ZR20 |
Rear | 295/30 ZR21 |