Nieuwe generatie Lexus NX opent de aanval
Nieuwe NX komt ook als plug-in hybride
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Met wereldwijd meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren en in Europa dik 170.000 stuks mag je de Lexus NX gerust een succesnummer noemen. Toch liep het uitgaande type wel wat achter op de concurrentie. Niet zozeer qua rijeigenschappen, maar wel op het gebied van infotainment. Met de nieuwe Lexus NX maakt de Japanse autobouwer op dat front een flinke inhaalslag. Hij heeft een 14-inch touchscreen!
Bijna helemaal nieuw
Ten opzichte van zijn voorganger is 95 procent van alle gebruikte onderdelen nieuw voor de nieuwe Lexus NX. Het is dus met recht een compleet nieuwe auto. Het frontdesign oogt heel vertrouwd, maar de achterkant van de nieuwe Lexus NX oogt anders dan we gewend waren van Lexus. De nieuwe NX markeert een nieuw tijdperk voor Lexus. De auto heeft de nieuwste designtaal, een compleet nieuw infotainmentplatform en ook de manier waarop Lexus zijn auto’s ontwikkeld is veranderd. Lexus heeft bijvoorbeeld veel gebruikgemaakt van geavanceerde computertechnologieën als digital modelling.
Stukje groter geworden
Het resultaat is een SUV die weer groter is geworden dan voorheen. Hij is nu 4.660 mm (+20 mm) lang, 1.865 mm breed (+20 mm), 1.640 mm hoog (+5 mm) en de wielbasis groeide met 30 mm naar 2.690 mm. In het bijzonder de spoorbreedtes zijn sterk toegenomen. Voor met 30 mm naar 1.605 mm en achter met 59 mm (nu 1.639 mm). De wielen staan nu ook wat meer op de hoeken. Dit alles is mogelijk gemaakt door het zogeheten Global Architecture K-platform, beter bekend als het GA-K-platform. Deze voertuigarchitectuur is modulair, biedt een laag zwaartepunt en maakt toepassing van diverse aandrijflijnen mogelijk.
Deze motorvarianten komen niet
Buiten Europa levert Lexus de NX ook louter met benzinemotoren. De NX250 (2,5-liter 199 pk) en NX350 met 2,4-liter turbobenzinemotor met 279 pk en 430 Nm komen bijvoorbeeld niet naar ons land. Wij krijgen wel een volwaardige hybride en zelfs een plug-in hybride.
Lexus NX350h
De hybride betreft een NX350h met 242 pk systeemvermogen, een 0-100-tijd van 7,7 seconden en de mogelijkheid om tot 125 km/u heel kort even volledig elektrisch te rijden. Elke Lexus NX 350h is geschikt voor aanhangers met een gewicht van maximaal 1.500 kilogram. De NX 350h is leverbaar met voor- of vierwielaandrijving.
Lexus NX450h+
Nog veel interessanter is de komst van de NX450h+, de eerste plug-in hybride van Lexus. Deze motorvariant heeft dezelfde techniek als de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid en Suzuki Across Plug-in Hybrid. De PHEV-aandrijflijn is 306 pk sterk, sprint in 6 seconden naar 100 km/u en heeft dankzij een 18,1 kWh lithium-ion batterij een elektrische range van 63 kilometer (WLTP). Het accupakket is laag in de bodem geplaatst. Zodoende gaat er geen bagageruimte verloren, want die is gelijk aan die van de NX350h. De NX450h+ kan tot een snelheid van 135 km/u volledig elektrisch rijden. De laadkabels voor de accu zijn ondergebracht in een handig opbergvak onder de vloer van de bagageruimte.
Lexus Link Pro HD display
Waar de uitgaande NX het qua infotainmentsysteem niet kon winnen van concurrenten als de BMW X3 en Audi Q5, daar maakt de nieuwe Lexus NX nu wel indruk. De NX is namelijk uitgerust met het nieuwe Lexus Link Pro HD display met een beelddiagonaal van 14-inch! Let wel: dit display is optioneel, want standaard krijg je Lexus Link Connect met een ontspiegeld 9,8-inch touchdisplay. Ook stembediening is inbegrepen in het nieuwe systeem en te activeren door ‘Hey Lexus’ uit te spreken. De touchpad van Lexus is verdwenen.
Draadloze Apple CarPlay
In de Lexus NX zijn iOS-smartphones draadloos te verbinden. Er is dan uiteraard toegang tot Apple CarPlay. Android Auto is beschikbaar via een bedrade koppeling van de smartphone. Daarvoor zijn in het interieur totaal vier USB-(C) poorten te vinden. Ook is er een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones beschikbaar. Via de Lexus Link app is de status van de auto via de smartphone te checken en zijn diverse (airco)functies op afstand te bedienen. Het laadproces van de Lexus NX 450h+ Plug-in Hybrid is ook via de app te monitoren.
Ook aanwezig
Sfeerverlichting met 64 kleuren is ook leverbaar, net als E-latch: een elektronisch systeem waarmee de deuren in alle souplesse openen bij het vastpakken van de deurgreep. De elektrisch bedienbare achterklep opent of sluit in slechts vier seconden. Het stuur heeft sensor-schakelaars, waarmee de bestuurder zelf kan instellen welke functies daarmee worden bediend. Als de bestuurder een sensorschakelaar gebruikt, wordt de vorm ervan zichtbaar via het Head-Up Display. Dat betekent dat de bestuurder niet naar het stuur hoeft te kijken om te zien welke functie ‘onder de knop’ zit.
Lexus Safety System +
Generation 3 van het Lexus Safety System+ is standaard op alle versies in Europa. Hierin zijn diverse actieve veiligheids- en assistentiesystemen gebundeld. Zo herkent het Pre Collision System nu ook objecten als bomen, muren en palen. Bij het afslaan worden tegemoetkomend verkeer en overstekende voetgangers bovendien nog sneller dan voorheen herkend. Adaptieve cruise control, Lane Trace Assist en Road Sign Assist zijn ook inbegrepen. Ook nieuw is Safe Exit Assist.
Safe Exit Assist
Bij Safe Exist Assist is het E-Latch systeem gekoppeld aan Blind Spot Monitor. Dat betekent dat er automatisch een waarschuwing volgt als de inzittenden deuren willen openen op het moment dat er fietsers of andere verkeersdeelnemers van achteren naderen. Er klinkt dan een waarschuwingstoon en het openen van de deuren wordt gestopt.
Eind 2021 op de markt
De nieuwe Lexus NX 350h en NX 450h+ Plug-in Hybrid worden tegen het eind van het jaar op de Nederlandse markt verwacht. De prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.