De nieuwe Audi Q3: Alles wat je moet weten
Langer, breder, lager en veel ruimer
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Audi Q3 is tot op de bodemplaat helemaal vernieuwd. En dat zie je niet alleen aan de buitenkant, maar vooral binnenin. Daar heeft de tweede generatie Audi Q3 helemaal meer te bieden dan ooit.
Grote verrassing
Toegegeven: een hele grote verrassing zal deze Audi Q3 niet zijn. Designtechnisch sluit de compacte SUV – een concurrent van de BMW X1, Mercedes-Benz GLA en Volvo XC40 – mooi aan op de overige Q-modellen van Audi. Dat zijn er inmiddels een heleboel. Zo levert Audi naast de Q3 ook nog een Q2, Q5, Q7 en Q8. Er komt ook een Q-loze SUV aan: de volledig elektrische e-tron. Genoeg SUV’s dus bij Audi.
Succesnummer
De Q3 is een hele belangrijke SUV voor de Duitse autofabrikant. Sinds de komst van de eerste Q3 in 2011 heeft Audi al meer dan 1,1 miljoen exemplaren verkocht. Een succesnummer dus, die Q3. De tweede generatie Q3 moet daarom veel bieden om de kopers te blijven verleiden.
Preview
Gelukkig is dat ook het geval, zo hebben we kunnen ervaren tijdens een exclusieve preview enkele maanden voordat Audi deze informatie vrijgeeft. In een verlaten onderhoudshal voor tram- en treinstations op een geheime locatie in Duitsland konden we de Q3 destijds al uitgebreid ervaren.
AutoRAI TV: Eerste kennismaking met nieuwe Audi Q3 (2018)
Meer interieur- en bagageruimte
Tijdens die korte ‘touch and look’-sessie viel vooral de toegenomen interieurruimte op. Zowel vóór- als achterin kun je uitstekend zitten, ook als je 1,90 meter lang bent. De bagageruimte groeide naar 530 liter. Er ontstaat 675 liter als je de achterbank met 150 millimeter naar voren schuift. Je kan dus spelen met extra bagage- of beenruimte. De achterbank kan ook volledige vlak (40/20/40) waarna je 1.525 liter aan opbergruimte hebt.
Gegroeide buitenmaten
De toegenomen interieurruimte is een logisch gevolg van gegroeide buitenmaten. De nieuwe Audi Q3 is bijvoorbeeld 97 millimeter langer, 18 millimeter breder en 5 millimeter lager dan voorheen. Daarnaast groeide de wielbasis met 78 millimeter naar 2.681 millimeter. Dat betekent dat de Audi Q3 nu 4.485 millimeter lang, 1.849 millimeter breed en 1.585 millimeter hoog is.
Wielkasten
De nieuwe Audi Q3 oogt vooral sportiever. De breed aangezette wielkasten maken de auto optisch breder zoals bij een RS-model. De trapeziumvormige grille (vier knikpunten) wordt een typisch kenmerk van Audi Q-modellen. Audi A-modellen hebben een grille in hexagonvorm (drie knikpunten).
Interieurdesign Audi Q3
Het interieurdesign is ten opzichte van de vorige Q3 een grote stap voorwaarts. Audi past hoogwaardigere materialen toe en installeert ook in deze SUV displays in plaats van analoge meters. Een 10,25-inch digitaal instrumentencluster is standaard, maar tegen meerprijs levert Audi een exemplaar van 12,3-inch. En bestel je MMI radio plus, dan krijg je ook een 8,8-inch MMI touch display geplaatst op de middenconsole. Verder heeft de Audi Q3 twee USB-poorten vóór en achter twee USB-poorten en een 12V-aansluiting. MMI radio inclusief bluetooth, een multifunctioneel met leder afgewerkt stuurwiel, airco en LED-koplampen zijn eveneens standaard. Sfeerverlichting met tientallen kleurenopties levert Audi optioneel.
Veiligheidssystemen
Op het gebied van veiligheidssystemen is de Audi Q3 helemaal bij de tijd. Systemen als Adaptive Speed Assist, Traffic Jam Assist, Active Lane Assist, Park Assist, Cross Traffic Assist, een botspreventiesysteem met voetgangersherkenning en tot slot een 360-graden camerasysteem zijn standaard of optioneel leverbaar.
Vier motoren
Voorlopig is er keuze uit vier motoren: een Q3 35 TFSI (1.5 TFSI met 150 pk/250 Nm), Q3 40 TFSI (2.0 TFSI met 190 pk/320 Nm) en een Q3 45 TFSI (2.0 TFSI met 230 pk/350 Nm) vormen de benzinetypes. Dieselen kan voorlopig alleen met een Q3 35 TDI (2.0 TDI met 150 pk/340 Nm). Een 2.0 TDI met 190 pk volgt in een later stadium. Naar verluidt verschijnt later ook weer een RS Q3-uitmonstering als absolute topmodel. Vermoedelijk met 2,5-liter vijfcilinder.
Handbak of automaat?
De Q3 35 TFSI heeft voorwielaandrijving en een zeventraps S tronic-automaat (handbak volgt in de herfst). De Q3 40 TFSI en Q3 45 TFSI hebben standaard een zeventraps S tronic automaat en quattro vierwielaandrijving. De Q3 35 TDI is er in eerste instantie alleen met handbak en AWD. Later verschijnt een versie met voorwielaandrijving en zeventraps S tronic-automaat. Het Audi drive select dynamic handling system is optioneel leverbaar en omvat zes rijmodi, te weten auto, comfort, dynamic, offroad, efficiency en individual. Elke modus heeft invloed op de gasrespons, het stuurgedrag en schakelkarakteristiek.
November
Audi bouwt de nieuwe A3 in Hongarije (Győr). De levering start in november dit jaar. Prijzen maakt Audi binnenkort bekend.