‘Nederlanders weten niet wanneer autobanden versleten zijn’
Mensen niet op de hoogte van minimale profieldiepte
Bijna 90% van de Nederlandse automobilisten weet niet bij welke profieldiepte een autoband moet worden vervangen. Veruit de meesten denken dat veel langer kan worden doorgereden dan wettelijk is toegestaan. Aangezien we de komende weken weer massaal met de auto op vakantie gaan, wordt nu extra gewaarschuwd voor mogelijke ellende. Want u weet wel: versleten banden kunnen gevaarlijke situaties opleveren.
1,6 millimeter
De minimale profieldiepte van een autoband is wettelijk vastgesteld op 1,6 millimeter, maar die grens is bij meer dan de helft van de ondervraagden niet bekend, blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van BOVAG onder 1.021 automobilisten.
Ruim 10% denkt zelfs dat een profieldiepte van 0,6 millimeter het minimum is, maar bij dit soort waarden is de band zo goed als kaal en dus gevaarlijk om mee te rijden. De band levert nauwelijks meer grip en als het gaat regenen, ben je helemaal de klos aangezien er geen water kan worden afgevoerd.
Meest voorkomende mankement
Te weinig profieldiepte is het meest voorkomende mankement dat bij de APK geconstateerd wordt. Het feit dat automobilisten niet goed op de hoogte zijn van de minimale profieldiepte én de opgerekte interval tussen de verplichte keuringen is volgens BOVAG de voornaamste reden hiervan.
Benzineauto’s hoeven sinds enkele jaren pas na vier jaar voor het eerst naar de APK en vervolgens tweejaarlijks. Veel automobilisten rijden ‘van APK naar APK’ en besteden tussentijds geen of te weinig aandacht aan het onderhoud van de auto.
Bij een profieldiepte van minder dan 2,5 millimeter is bij de APK overigens wettelijk een advies voor vervanging voorgeschreven, maar ook hiervan is nauwelijks iemand op de hoogte: slechts 12,2% van de respondenten zegt dit te weten.
LEES OOK: Deze Europese tankstations kun je maar beter mijden