Deze auto moet Max Verstappen van de titel afhouden
Mercedes-Benz onthult nieuwe Formule 1-auto voor seizoen 2019
Mercedes-Benz heeft de nieuwe W10 Formule 1-auto onthuld waarmee Lewis Hamilton komen seizoen de strijd aangaat met Max Verstappen. Mercedes-Benz is de laatste jaren structureel sneller dan de concurrentie, maar de topteams Ferrari en Red Bull lopen snel in op de Duitse renstal. Wordt 2019 het jaar waarin alles veranderd?
Druk op de schouders
Mercedes-Benz is al sinds 2017 bezig met de voorbereidingen voor komend seizoen. Vandaag is eindelijk de nieuwe ‘kampioensauto’ gepresenteerd. Aansluitend reed coureur Valtteri Bottas een aantal rondes op het circuit om te kijken of alle onderdelen juist bevestigd waren.
Volgens teambaas Toto Wolff rust er veel druk op de schouders van het Formule 1-team: “Het 2019-seizoen wordt een flinke uitdaging. De reglementen zijn substantieel veranderd. We moeten onszelf dan ook opnieuw zien te bewijzen tegenover de concurrentie.”
That first lap feeling! 👌 @LewisHamilton #WelcomeW10 pic.twitter.com/Rop6NXwBtm
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) February 13, 2019
4 miljoen euro
Het team kijkt reikhalzend uit naar 18 februari, als alle F1-teams voor het eerst de racewagens mogen testen op het circuit van Barcelona, en de onderlinge verschillen langzaam zichtbaar worden.
Ten opzichte van vorig seizoen lijkt de nieuwe Mercedes-Benz F1 W10 nauwelijks anders. De F1-bolide is net als zijn voorgangers zilver van kleur, met enkele groene en zwarte elementen. Naar schatting kostte de auto 4 miljoen euro om te ontwikkelen.
Meer inhaalacties en spanning
Ten opzichte van vorig seizoen is vooral de aerodynamica gewijzigd. De auto’s hebben minder aerodynamische vleugeltjes en een eenvoudiger vormgegeven voor- en achtervleugel om minder neerwaartse druk te genereren.
Dat klinkt misschien vreemd, maar vorig seizoen werd regelmatig geklaagd over het feit dat er te weinig werd ingehaald. Als twee F1-auto’s vlak achter elkaar rijden, verliest de achterste heel veel downforce door de luchtwervelingen van de voorste. Dus maakt die nauwelijks kans om er voorbij te gaan, omdat de banden minder op het asfalt gedrukt worden. Minder downforce moet zorgen voor meer inhaalacties en meer spanning voor de fans.