De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse: een kleine S-Klasse
C-Klasse al jaren de bestseller van Mercedes-Benz
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mercedes-Benz introduceert de nieuwe generatie C-Klasse. Opnieuw zet het merk grote stappen op het gebied van infotainment en geëlektrificeerde aandrijflijnen. Daarnaast worden de modellen weer een tikkeltje groter. Bestellen kan vanaf begin april en in de zomer van 2021 staat de nieuwe C-Klasse bij de dealers.
Succes van C-Klasse
In het afgelopen decennium was de C-Klasse het meestverkochte model van Mercedes-Benz. Sinds de introductie van de huidige generatie in 2014 zijn er meer dan 2,5 miljoen Limousines en Estates verkocht. China is sinds 2016 de grootste afzetmarkt voor de C-Klasse Limousine. Daarnaast waren de VS, Duitsland en Groot-Brittannië de afgelopen tien jaar de grootste afzetmarkten voor de C-Klasse Limousine en Estate. In 2020 werden de C-Klasse Limousine en Estate in meer dan 100 landen over de gehele wereld aan klanten geleverd. Twee op de drie in Duitsland verkochte C-Klasse modellen betreft een Estate.
Afmetingen
Met een lengte van 4.751 mm en een breedte van 1.820 mm zijn de Limousine en Estate aanzienlijk groter dan hun voorgangers. De wielbasis is met 25 mm toegenomen tot 2.865 mm. Zowel de voor- als achterpassagiers profiteren van de grotere buitenmaten.
Bagageruimte
De bagageruimte van de Estate is 30 liter groter dan voorheen, met een inhoud van 490 tot maximaal 1.510 liter. Andere praktische verbeteringen: de hoogte van de bagageruimte onder de bagageafdekking (rollo) is, evenals de lengte van de bagageruimte, vergroot ten opzichte van het voorgaande model. De laaddrempel is iets lager dan voorheen.
Achterbankleuning
De achterbankleuning van de Estate kan worden neergeklapt in de verhouding 40:20:40. De bediening vindt plaats met twee druktoetsen aan de linker- en rechterkant van de achterbankleuning. Het optionele bagageruimtecomfortpakket omvat een elektrisch neerklapbare achterbankleuning. Deze wordt bediend met schakelaars in de linker- en rechterzijwand van de bagageruimte.
Interieur nieuwe C-Klasse
In het interieur valt op dat het dashboard en het centrale display iets naar de bestuurder zijn gedraaid, te weten zes graden. Het bestuurderscompartiment is standaard voorzien van een 12,3 inch (31,2 cm) LCD-display met hoge resolutie. Het dashboarddesign lijkt in grote lijnen op dat van de nieuwe S-Klasse.
Display van dik 30 cm
Het touchscreen lijkt net als het sierdeel boven het dashboard te zweven. Net als het dashboard is het display enigszins op de bestuurder gericht. Het centrale display heeft standaard een diameter van 11,9 inch (30,2 cm).
Tweede generatie MBUX
Net als de nieuwe S-Klasse is de nieuwe C-Klasse uitgerust met de tweede generatie MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Kortom: meer rekenkracht aan boord en keuze uit verschillende standen, zoals Klassiek, Sportief, Subtiel of Assistentie. De spraakassistent ‘Hey Mercedes’ is beter in staat tot dialoog en leren door online services in de Mercedes me-app te activeren.
Smart Home-functie
Met de MBUX Smart Home-functie wordt de C-Klasse een mobiele bedieningscentrale voor het huis van veel mensen. Smart Home omvat WLAN, sensoren en actuatoren die het huis steeds intelligenter en communicatiever maken: temperatuur en verlichting, rolluiken en elektrische apparaten kunnen op afstand worden bewaakt en aangestuurd. Bewegingsmelders en raamcontacten informeren de gebruiker over gewenst of ongewenst bezoek.
Augmented Video
Augmented Video wordt als optie aangeboden. Een camera registreert de omgeving vóór de auto. De bewegende beelden worden op het centrale display getoond. Bovendien worden virtuele objecten, informatie en markeringen weergegeven in het videobeeld. Dit zijn bijvoorbeeld verkeersborden, richtingaanwijzers, aanbevelingen voor rijstrookwissels en huisnummers. Dit kan de navigatie veel gemakkelijker maken, vooral in de stad.
Head-up kleurendisplay
Als optie kan een head-up kleurendisplay worden besteld. De bestuurder ziet een virtueel beeld van 9 x 3 inch (circa 23 x 8 cm) boven de motorkap ‘zweven’ op een afstand van ongeveer 4,5 m.
Vingerafdrukscanner
Een vingerafdrukscanner bevindt zich onder het centrale display. Hiermee kunnen gebruikers snel, gemakkelijk en veilig inloggen op MBUX. Persoonlijke instellingen en gegevens zoals favorieten, meest recente bestemmingen, op gedrag gebaseerde voorspellingen, zakelijke agenda-items of e-mails zijn namelijk beschermd. Ook betalingsprocessen via Mercedes me zijn voorbehouden aan geauthenticeerde gebruikers.
Updates over the air
Zodra er een nieuwe update van Mercedes-Benz beschikbaar is, verschijnt er een melding in MBUX. De update wordt op de achtergrond over the air gedownload en geïnstalleerd. Naar de dealer voor een update hoeft niet meer.
Massagefunctie
Stoelverwarming achter is voor het eerst beschikbaar in de Limousine en Estate. De optionele massagefunctie van de voorstoelen is uitgebreid tot het gehele ruggedeelte: acht kamers in de rugleuning zorgen voor een verbeterde dieptewerking. Een vibrerende massage is ook mogelijk aan de bestuurderszijde, met vier motoren die in de zitting zijn geïnstalleerd.
Motorengamma
Het motorengamma telt uitsluitend viercilinders uit de huidige modulaire Mercedes-Benz motorenfamilie FAME (Family of Modular Engines). Er is keuze uit een 1,5-liter (1.496 cc) viercilinder of een 2,0-liter (1.999 cc) viercilinder benzinemotor. Ook levert Mercedes-Benz twee 2,0-liter (1.992 cc) dieselmotoren. Alle onderstaande motorvarianten hebben een boostfunctie van 20 pk en 200 Nm.
- C 180: 170 pk & 250 Nm
- C 200: 204 pk & 300 Nm, ook als 4Matic
- C 300: 258 pk & 400 Nm, ook als 4Matic
- C 220 d – 200 pk & 440 Nm
- C 300 d – 265 pk & 550 Nm
Plug-in hybrides
Dan zijn er ook nog plug-in hybrides. Deze versies volgen spoedig na de marktintroductie. Met een elektrisch vermogen van 129 pk en een volledig elektrische actieradius van circa 100 km (WLTP) zal de C-Klasse als plug-in hybrid in veel gevallen en op veel dagen volledig elektrisch kunnen rijden zonder de verbrandingsmotor te hoeven gebruiken. Het gaat hier om een 2,0-liter benzineversie met 204 p. Het systeemvermogen bedraagt 313 pk met en een systeemkoppel van 550 Nm. Luchtvering aan de achteras is standaard voor zowel de plug-in hybrids van de Limousine als de Estate. Op termijn komen er ook weer sportieve AMG-versies.
Achterasbesturing
Optioneel levert Mercedes-Benz achterasbesturing op de nieuwe C-Klasse. De stuuruitslag op de achteras bedraagt 2,5°. Hierdoor wordt de draaicirkel met 43 cm verkleind tot 10,64 m. Bij snelheden onder de 60 km/u sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen – en tot 2,5° ten opzichte van de hoek van de vooras tijdens het parkeren. Uiteraard zit de nieuwe C-Klasse bomvol nieuwe veiligheidssystemen. Het zijn er eigenlijk te veel om op te noemen, maar denk in ieder geval aan adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie, rijstrookassistent en meer.
Digital Light
Ook Digital Light is beschikbaar. In dit geval heeft elke koplamp drie LED-elementen, waarvan het licht door 1,3 miljoen microspiegels wordt gebroken en gericht. De resolutie bedraagt zodoende meer dan 2,6 miljoen pixels per auto. Digital Light met projectiefunctie is als optie leverbaar. Dit systeem kan het rijden veiliger maken door geleidingslijnen, symbolen en animaties op de weg te projecteren.
Mercedes-Benz produceert de nieuwe C-Klasse in Bremen (Duitsland), Beijing (China) en East Londen (Zuid-Afrika).
C-Klasse historie
Het succesverhaal van de C-Klasse begon in 1982, toen de Mercedes-Benz 190 als middenklasser werd geïntroduceerd. Omdat het op dat moment de kleinste auto in het modellengamma van Mercedes-Benz was, kreeg het model al snel de bijnaam ‘Baby Benz’. Dit model baarde niet alleen opzien met verbrandingsmotoren, zoals de vierklepsmotor in de sportieve 190 E 2.5-16 Evolution, maar ook met alternatieve aandrijflijnen: zo werd de experimentele 190 E Elektro aan de wereld voorgesteld tijdens de innovatiemarkt van de Hannover Messe in 1990 en tijdens de Autosalon Genève in 1991. Twee elektromotoren met permanente magneten, elk 16 kW (21 pk) sterk en gekoppeld aan natrium/nikkel-chloride accu’s, dreven de achterwielen aan.
Het eerste model dat de aanduiding C-Klasse droeg, werd in mei 1993 geïntroduceerd. In totaal zijn sinds 1982 meer dan 10,5 miljoen C-Klasse modellen afgeleverd. Voor veel klanten is de C-Klasse de instap in het premium autosegment. In China en Zuid-Korea is de C-Klasse Limousine voor ongeveer 50 procent van de kopers hun eerste auto van een premiummerk. In veel landen trekt de C-Klasse Limousine een hoog percentage vrouwelijke klanten aan. Het percentage vrouwen is bijzonder hoog in de VS en Zuid-Korea: bijna één op de twee C-Klasse Limousines wordt door een vrouw gekocht.
Niet alleen op het gebied van de techniek, maar ook door de ruimere keuze aan carrosserievormen was Mercedes-Benz baanbrekend. De in 1996 geïntroduceerde Estate was de eerste sportieve, middelgrote estate van het merk. Toen Mercedes-Benz in 2000 de volgende generatie C-Klasse introduceerde, kwam daar de Sportcoupé bij, een volledig nieuwe carrosserievariant. Met de introductie van de vierde generatie C-Klasse in 2007 werd ook een nieuw designelement geïntroduceerd.