![Een strakke grijze Mercedes-Benz C-Klasse sedan geparkeerd op een nat betegeld oppervlak tegen een betonnen muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0013-640x480.jpg)
De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse: een kleine S-Klasse
C-Klasse al jaren de bestseller van Mercedes-Benz
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Mercedes-Benz introduceert de nieuwe generatie C-Klasse. Opnieuw zet het merk grote stappen op het gebied van infotainment en geëlektrificeerde aandrijflijnen. Daarnaast worden de modellen weer een tikkeltje groter. Bestellen kan vanaf begin april en in de zomer van 2021 staat de nieuwe C-Klasse bij de dealers.
Succes van C-Klasse
In het afgelopen decennium was de C-Klasse het meestverkochte model van Mercedes-Benz. Sinds de introductie van de huidige generatie in 2014 zijn er meer dan 2,5 miljoen Limousines en Estates verkocht. China is sinds 2016 de grootste afzetmarkt voor de C-Klasse Limousine. Daarnaast waren de VS, Duitsland en Groot-Brittannië de afgelopen tien jaar de grootste afzetmarkten voor de C-Klasse Limousine en Estate. In 2020 werden de C-Klasse Limousine en Estate in meer dan 100 landen over de gehele wereld aan klanten geleverd. Twee op de drie in Duitsland verkochte C-Klasse modellen betreft een Estate.
Afmetingen
Met een lengte van 4.751 mm en een breedte van 1.820 mm zijn de Limousine en Estate aanzienlijk groter dan hun voorgangers. De wielbasis is met 25 mm toegenomen tot 2.865 mm. Zowel de voor- als achterpassagiers profiteren van de grotere buitenmaten.
Bagageruimte
De bagageruimte van de Estate is 30 liter groter dan voorheen, met een inhoud van 490 tot maximaal 1.510 liter. Andere praktische verbeteringen: de hoogte van de bagageruimte onder de bagageafdekking (rollo) is, evenals de lengte van de bagageruimte, vergroot ten opzichte van het voorgaande model. De laaddrempel is iets lager dan voorheen.
Achterbankleuning
De achterbankleuning van de Estate kan worden neergeklapt in de verhouding 40:20:40. De bediening vindt plaats met twee druktoetsen aan de linker- en rechterkant van de achterbankleuning. Het optionele bagageruimtecomfortpakket omvat een elektrisch neerklapbare achterbankleuning. Deze wordt bediend met schakelaars in de linker- en rechterzijwand van de bagageruimte.
Interieur nieuwe C-Klasse
In het interieur valt op dat het dashboard en het centrale display iets naar de bestuurder zijn gedraaid, te weten zes graden. Het bestuurderscompartiment is standaard voorzien van een 12,3 inch (31,2 cm) LCD-display met hoge resolutie. Het dashboarddesign lijkt in grote lijnen op dat van de nieuwe S-Klasse.
Display van dik 30 cm
Het touchscreen lijkt net als het sierdeel boven het dashboard te zweven. Net als het dashboard is het display enigszins op de bestuurder gericht. Het centrale display heeft standaard een diameter van 11,9 inch (30,2 cm).
Tweede generatie MBUX
Net als de nieuwe S-Klasse is de nieuwe C-Klasse uitgerust met de tweede generatie MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Kortom: meer rekenkracht aan boord en keuze uit verschillende standen, zoals Klassiek, Sportief, Subtiel of Assistentie. De spraakassistent ‘Hey Mercedes’ is beter in staat tot dialoog en leren door online services in de Mercedes me-app te activeren.
Smart Home-functie
Met de MBUX Smart Home-functie wordt de C-Klasse een mobiele bedieningscentrale voor het huis van veel mensen. Smart Home omvat WLAN, sensoren en actuatoren die het huis steeds intelligenter en communicatiever maken: temperatuur en verlichting, rolluiken en elektrische apparaten kunnen op afstand worden bewaakt en aangestuurd. Bewegingsmelders en raamcontacten informeren de gebruiker over gewenst of ongewenst bezoek.
Augmented Video
Augmented Video wordt als optie aangeboden. Een camera registreert de omgeving vóór de auto. De bewegende beelden worden op het centrale display getoond. Bovendien worden virtuele objecten, informatie en markeringen weergegeven in het videobeeld. Dit zijn bijvoorbeeld verkeersborden, richtingaanwijzers, aanbevelingen voor rijstrookwissels en huisnummers. Dit kan de navigatie veel gemakkelijker maken, vooral in de stad.
Head-up kleurendisplay
Als optie kan een head-up kleurendisplay worden besteld. De bestuurder ziet een virtueel beeld van 9 x 3 inch (circa 23 x 8 cm) boven de motorkap ‘zweven’ op een afstand van ongeveer 4,5 m.
Vingerafdrukscanner
Een vingerafdrukscanner bevindt zich onder het centrale display. Hiermee kunnen gebruikers snel, gemakkelijk en veilig inloggen op MBUX. Persoonlijke instellingen en gegevens zoals favorieten, meest recente bestemmingen, op gedrag gebaseerde voorspellingen, zakelijke agenda-items of e-mails zijn namelijk beschermd. Ook betalingsprocessen via Mercedes me zijn voorbehouden aan geauthenticeerde gebruikers.
Updates over the air
Zodra er een nieuwe update van Mercedes-Benz beschikbaar is, verschijnt er een melding in MBUX. De update wordt op de achtergrond over the air gedownload en geïnstalleerd. Naar de dealer voor een update hoeft niet meer.
Massagefunctie
Stoelverwarming achter is voor het eerst beschikbaar in de Limousine en Estate. De optionele massagefunctie van de voorstoelen is uitgebreid tot het gehele ruggedeelte: acht kamers in de rugleuning zorgen voor een verbeterde dieptewerking. Een vibrerende massage is ook mogelijk aan de bestuurderszijde, met vier motoren die in de zitting zijn geïnstalleerd.
Motorengamma
Het motorengamma telt uitsluitend viercilinders uit de huidige modulaire Mercedes-Benz motorenfamilie FAME (Family of Modular Engines). Er is keuze uit een 1,5-liter (1.496 cc) viercilinder of een 2,0-liter (1.999 cc) viercilinder benzinemotor. Ook levert Mercedes-Benz twee 2,0-liter (1.992 cc) dieselmotoren. Alle onderstaande motorvarianten hebben een boostfunctie van 20 pk en 200 Nm.
- C 180: 170 pk & 250 Nm
- C 200: 204 pk & 300 Nm, ook als 4Matic
- C 300: 258 pk & 400 Nm, ook als 4Matic
- C 220 d – 200 pk & 440 Nm
- C 300 d – 265 pk & 550 Nm
Plug-in hybrides
Dan zijn er ook nog plug-in hybrides. Deze versies volgen spoedig na de marktintroductie. Met een elektrisch vermogen van 129 pk en een volledig elektrische actieradius van circa 100 km (WLTP) zal de C-Klasse als plug-in hybrid in veel gevallen en op veel dagen volledig elektrisch kunnen rijden zonder de verbrandingsmotor te hoeven gebruiken. Het gaat hier om een 2,0-liter benzineversie met 204 p. Het systeemvermogen bedraagt 313 pk met en een systeemkoppel van 550 Nm. Luchtvering aan de achteras is standaard voor zowel de plug-in hybrids van de Limousine als de Estate. Op termijn komen er ook weer sportieve AMG-versies.
Achterasbesturing
Optioneel levert Mercedes-Benz achterasbesturing op de nieuwe C-Klasse. De stuuruitslag op de achteras bedraagt 2,5°. Hierdoor wordt de draaicirkel met 43 cm verkleind tot 10,64 m. Bij snelheden onder de 60 km/u sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen – en tot 2,5° ten opzichte van de hoek van de vooras tijdens het parkeren. Uiteraard zit de nieuwe C-Klasse bomvol nieuwe veiligheidssystemen. Het zijn er eigenlijk te veel om op te noemen, maar denk in ieder geval aan adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie, rijstrookassistent en meer.
Digital Light
Ook Digital Light is beschikbaar. In dit geval heeft elke koplamp drie LED-elementen, waarvan het licht door 1,3 miljoen microspiegels wordt gebroken en gericht. De resolutie bedraagt zodoende meer dan 2,6 miljoen pixels per auto. Digital Light met projectiefunctie is als optie leverbaar. Dit systeem kan het rijden veiliger maken door geleidingslijnen, symbolen en animaties op de weg te projecteren.
Mercedes-Benz produceert de nieuwe C-Klasse in Bremen (Duitsland), Beijing (China) en East Londen (Zuid-Afrika).
![Twee Mercedes-Benz-auto's, een blauwe C-Klasse-wagen en een zilveren sedan, geparkeerd buiten een modern gebouw met grote glazen ramen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0049-640x480.jpg)
![Voor een strak, eigentijds gebouw staan twee moderne auto’s, waaronder een stijlvolle C-Klasse, geparkeerd. De auto aan de linkerkant is grijs en de auto aan de rechterkant is blauw. Het gebouw beschikt over grote glazen ramen en een minimalistisch ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0048-360x270.jpg)
![Een strakke, zilverkleurige Mercedes-Benz C-Klasse sedan staat geparkeerd op een glanzend oppervlak met een donkere achtergrond. De auto heeft schuine koplampen en meerspaaks lichtmetalen velgen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0047-360x270.jpg)
![Zijprofiel van een strakke, zilverkleurige C-Klasse sedan met zwart getinte ruiten en meerspaaks lichtmetalen velgen, tegen een donkere achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0046-640x480.jpg)
![Een zilveren C-Klasse sedan die over een weg rijdt met bewegingsonscherpte op de achtergrond, wat snelheid aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0043-360x270.jpg)
![Een blauwe Mercedes-Benz C-Klasse auto rijdt over een beboste weg versierd met levendig herfstgebladerte.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0042-360x270.jpg)
![Op een schoon, betegeld oppervlak staat een strakke blauwe Mercedes-Benz C-Klasse stationwagen geparkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0041-640x480.jpg)
![Een blauwe C-Klasse stationwagen geparkeerd op een grijs betegeld oppervlak, van bovenaf gezien vanuit een hoek.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0040-360x270.jpg)
![Bovenaanzicht van een Mercedes-Benz C-Klasse met de motorkap open, waardoor de motor en verschillende componenten zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0038-360x270.jpg)
![Een blauwe C-Klasse stationwagen staat geparkeerd op een verharde ondergrond voor een modern gebouw met grote glazen ramen en betonnen muren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0037-640x480.jpg)
![Close-up van het voorwiel en de koplamp van een blauwe Mercedes-Benz C-Klasse-auto. De afbeelding toont details van de lichtmetalen velg, de remschijf en de band tegen een achtergrond van betegeld trottoir.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0036-360x270.jpg)
![Een blauwe Mercedes-Benz stationwagen uit de C-Klasse rijdt over een weg geflankeerd door geelbladige bomen, met op de achtergrond een ijzig veld.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0035-360x270.jpg)
![Een blauwe Mercedes-Benz C-Klasse-wagen die op een weg rijdt met een onscherpe achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0033-640x480.jpg)
![Een blauwe Mercedes-Benz C-Klasse stationwagen die over een gebogen bergweg rijdt met een onscherpe achtergrond die beweging aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0032-360x270.jpg)
![Een blauwe C-Klasse stationwagen die over een weg rijdt voor moderne gebouwen met bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0031-360x270.jpg)
![Een blauwe Mercedes-Benz C-Klasse auto rijdt op een bochtige weg in een stedelijke omgeving, met moderne gebouwen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0030-640x480.jpg)
![Een blauwe Mercedes-Benz C-Klasse stationwagen rijdt langs een modern gebouw met een glazen gevel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0029-360x270.jpg)
![Het interieur van de moderne C-Klasse auto is voorzien van witleren stoelen, een strakke middenconsole met versnellingspook en een stuur. Het ontwerp is minimalistisch, waarbij de nadruk ligt op strakke lijnen en luxe materialen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0027-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van de achterbank van een moderne C-Klasse-auto met witte lederen bekleding, drie hoofdsteunen en een middenarmsteun, samen met zichtbare deurpanelen en ventilatieopeningen achteraan.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0026-640x480.jpg)
![Close-up van een binnendeur van een C-Klasse, met de bedieningsknoppen voor het raam en de spiegel, een deurgreep en een luidspreker met een metalen afwerking.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0024-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een moderne C-Klasse-auto met witleren stoelen, een strak dashboard met ingebouwde schermen en gepolijste metalen accenten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0023-360x270.jpg)
![Een modern auto-interieur met een strak dashboard met metalen accenten, drie ronde ventilatieopeningen en een touchscreen-display, dat doet denken aan het verfijnde ontwerp van de C-Klasse.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0022-640x480.jpg)
![Twee auto's, een C-Klasse in zilver en een andere in blauw, staan naast elkaar geparkeerd voor een modern gebouw met geometrische architectuur en een grote boom.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0021-360x270.jpg)
![Close-up van de rechtervoorzijde van een zilveren luxeauto uit de C-Klasse, met de nadruk op de koplamp, de grille en de lichtmetalen velgen. De auto heeft een strak, modern design met een zichtbaar gedeeltelijk kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0020-360x270.jpg)
![Close-up van het linker voorwiel en de koplamp van een C-Klasse, met een strak, modern ontwerp met een metallic grijze afwerking en ingewikkelde zwarte lichtmetalen velgen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0019-640x480.jpg)
![Weergave van een Mercedes-Benz C-Klasse motorruimte met de motorkap open, met verschillende motoronderdelen en het merklogo prominent weergegeven op de motorkap.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0018-360x270.jpg)
![Close-up van de koplamp van een auto en een deel van de grille, met het moderne design en de details van de C-Klasse.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0017-360x270.jpg)
![Close-up van het linker achterlicht van een moderne C-Klasse-auto met een strak ontwerp. Het achterlicht is rood verlicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0016-640x480.jpg)
![Een slanke, zilverkleurige Mercedes-Benz C-Klasse sedan staat geparkeerd, weg van de camera gericht, voor een modern betonnen gebouw. Op het kenteken staat "S:MB 2060.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0015-360x270.jpg)
![Een modern C-Klasse-interieur met bruine en zwart lederen stoelen, een strakke middenconsole en een gedetailleerd dashboard met een stuur, gezien vanaf de passagierszijde.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0012-360x270.jpg)
![Close-up van een C-Klasse-dashboard met drie ronde ventilatieopeningen en een deel van het digitale beeldscherm.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0011-640x480.jpg)
![Een zilveren C-Klasse sedan staat geparkeerd voor een modern gebouw met betonnen muren en grote groen getinte ramen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0010-360x270.jpg)
![Een bovenaanzicht van een zilveren Mercedes-Benz C-Klasse sedan geparkeerd op een groot, grijs betegeld oppervlak. Het schuifdak en de heldere ramen van de auto zijn zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-009-360x270.jpg)
![Een strakke grijze Mercedes-Benz C-Klasse sedan geparkeerd op een nat betegeld oppervlak tegen een betonnen muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-0013-640x480.jpg)
![Interieur van een Mercedes-Benz C-Klasse-auto met een stuur met het Mercedes-logo, een digitaal instrumentenpaneel, een centraal touchscreen-display en moderne dashboardbediening.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-008-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een moderne auto met een luxe dashboard met digitale displays, een stuur met bedieningselementen, bruinleren stoelen en strakke designelementen die typisch zijn voor de C-Klasse.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-007-360x270.jpg)
![Een zilveren C-Klasse Mercedes-Benz sedan staat geparkeerd op een betonnen ondergrond met een modern gebouw op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-006-640x480.jpg)
![Een zilveren Mercedes-Benz C-Klasse sedan rijdt snel over een weg met bomen en heuvels op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-005-360x270.jpg)
![Een zilveren C-Klasse sedan rijdt op een mistige weg met bomen en rotsen zichtbaar op de achtergrond. Het kenteken van de auto is in Duits formaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-004-360x270.jpg)
![Een zilveren Mercedes-Benz C-Klasse sedan rijdt snel langs een moderne, wazige stedelijke achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-003-640x480.jpg)
![Een slanke zilveren C-Klasse sedan staat geparkeerd voor een modern gebouw van beton en glas.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-002-360x270.jpg)
![Vooraanzicht van een grijze Mercedes-Benz C-Klasse-auto met koplampen aan, geparkeerd op een donker oppervlak onder een spotlight. Op het kenteken staat "S MB 2060".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/Mercedes-Benz-C-Klasse-2021-FOTO-001-360x270.jpg)
C-Klasse historie
Het succesverhaal van de C-Klasse begon in 1982, toen de Mercedes-Benz 190 als middenklasser werd geïntroduceerd. Omdat het op dat moment de kleinste auto in het modellengamma van Mercedes-Benz was, kreeg het model al snel de bijnaam ‘Baby Benz’. Dit model baarde niet alleen opzien met verbrandingsmotoren, zoals de vierklepsmotor in de sportieve 190 E 2.5-16 Evolution, maar ook met alternatieve aandrijflijnen: zo werd de experimentele 190 E Elektro aan de wereld voorgesteld tijdens de innovatiemarkt van de Hannover Messe in 1990 en tijdens de Autosalon Genève in 1991. Twee elektromotoren met permanente magneten, elk 16 kW (21 pk) sterk en gekoppeld aan natrium/nikkel-chloride accu’s, dreven de achterwielen aan.
Het eerste model dat de aanduiding C-Klasse droeg, werd in mei 1993 geïntroduceerd. In totaal zijn sinds 1982 meer dan 10,5 miljoen C-Klasse modellen afgeleverd. Voor veel klanten is de C-Klasse de instap in het premium autosegment. In China en Zuid-Korea is de C-Klasse Limousine voor ongeveer 50 procent van de kopers hun eerste auto van een premiummerk. In veel landen trekt de C-Klasse Limousine een hoog percentage vrouwelijke klanten aan. Het percentage vrouwen is bijzonder hoog in de VS en Zuid-Korea: bijna één op de twee C-Klasse Limousines wordt door een vrouw gekocht.
Niet alleen op het gebied van de techniek, maar ook door de ruimere keuze aan carrosserievormen was Mercedes-Benz baanbrekend. De in 1996 geïntroduceerde Estate was de eerste sportieve, middelgrote estate van het merk. Toen Mercedes-Benz in 2000 de volgende generatie C-Klasse introduceerde, kwam daar de Sportcoupé bij, een volledig nieuwe carrosserievariant. Met de introductie van de vierde generatie C-Klasse in 2007 werd ook een nieuw designelement geïntroduceerd.